Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon HD 5800 (1/2) - představení možností hardware

29.9.2009, Petr Štefek, recenze
Radeon HD 5800 (1/2) - představení možností hardware
AMD vydalo grafickou kartu Radeon HD 5870 postavenou na nové architektuře, která je prvním zástupcem hardware s podporou DirectX 11 a také velkým výkonovým skokem kupředu. Podívejme se, co vše si pod čepicí tato novinka schovává. Co nám nabídne dnes a co nás s ní čeká v budoucnu.
AMD pod značkou ATI uvedlo další generaci svých grafických karet, které se tentokráte pyšní podporou zbrusu nového rozhraní DirectX 11, jež je integrováno do nového operačního systému Windows 7, který Microsoft oficiálně vypouští na trh již během těchto dní. AMD tak dodrželo slib, že v době uvedení nového operačního systému Windows 7 s podporou nového API rozhraní DirectX bude mít k dispozici rovněž kompatibilní hardware. Máte tedy systém a hardware, ale to nejdůležitější, totiž hry, bude ještě nějaký ten měsíc chybět.

Když se podíváme do tabulky, kterou jsem si vypůjčil od serveru Xbitlabs, jelikož je opravdu vyčerpávající a postihuje všechny možné parametry a funkce grafický karet, tak je možné srovnat nově příchozí Radeon HD 5870 se staršími generacemi karet po všech stránkách.



Asi první, co vás na první pohled praští do očí, je počet tranzistorů v jádře čipu, jenž dosahuje rekordního počtu 2.15 mld. To je podstatně více než konkurenční jádro Nvidia G200b s 1.4 mld. tranzistorů a ATI RV770/790 s 956 mil. tranzistorů. Není tedy pochyb, že samotný čip musel prodělat mnoho radikálních změn a navýšení počtů výpočetních jednotek.

AMD nijak nezasahovalo do posloupnosti v označování svých čipů, a tak nové jádro dostalo do vínku název RV870. Zajímavostí tohoto čipu je, že i přes obří počet tranzistorů, který dělá z čipu G200 chudého příbuzného, je rovněž co do samotné fyzické velikosti podstatně menší. Za vše může 40nm výrobní proces, který dovolil vytvořit takto malý čip i při takovémto počtu tranzistorů. TSMC se evidentně zase jednou něco opravdu povedlo, protože podle všeho nebude mít problémy s výtěžností tohoto čipu a my si snad budeme moci bez větších omezení zakoupit některý z Radeonů nové generace.


Zdroj: Xbitlabs

Pokud se budeme dívat dále, objevíme, že takty nového čipu nejsou nijak dramaticky vysoké. Ten, kdo čekal na frekvenci 1 GHz, si bude zřejmě ještě muset počkat na další revizi s možným názvem RV890 nebo speciální vysoko taktované edice některého z výrobců. Tak jako tak, je 850 MHz slušným základem a s možným potenciálem pro přetaktování vše nevypadá rozhodně tak špatně.

AMD prohlašovalo, že jejich nová karta bude přímým soupeřem pro dvoujádrová řešení, jako je Radeon HD 4870 X2 nebo GeForce GTX 295, což by bylo opravdu vynikající, neboť by i náročným hráčům odpadlo občasné velmi otravné laborování se zprovozněním CrossFire či SLI. Radeon HD 5870 přináší podporu pro DirectX 11, DirectCompute a samozřejmě pro nový OpenCL. Nvidia čile prohlašuje, že DirectX 11 nikdo v podstatě nepotřebuje, a tak to zůstane až do doby, než uvedou vlastní DirectX 11 kompatibilní čipy. Nás samozřejmě nové DirectX také nemusí příliš zajímat, protože nám jde především o výkonové srovnání mezi grafickými kartami pod rozhraními DirectX 9 a 10, které využivají současné hry.

DirectX 11 nám přinese především zbrusu nové funkce jako „multi-threaded rendering“ (umožní lepší využití tzv. multi-core procesorů pro renderování ve 3D), unifikovaný standard GPGPU (výpočty za pomocí GPU – měli jsme možnost vidět první krůčky u Nvidie a její platformy CUDA) nebo vylepšení možností vyhlazování a jeho efektivity (je tedy možné, že časem budeme hrát hry při 16-32 násobném vyhlazování za pomocí některého z pokročilých adaptivních algoritmů).