Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon HD 5800 (1/2) - představení možností hardware

29.9.2009, Petr Štefek, recenze
Radeon HD 5800 (1/2) - představení možností hardware
AMD vydalo grafickou kartu Radeon HD 5870 postavenou na nové architektuře, která je prvním zástupcem hardware s podporou DirectX 11 a také velkým výkonovým skokem kupředu. Podívejme se, co vše si pod čepicí tato novinka schovává. Co nám nabídne dnes a co nás s ní čeká v budoucnu.
Kolem GPGPU jsme v minulosti hodně namluvili a ještě také v budoucnu hodně namluvíme, ale faktem zůstává, že i přes dobrý nápad je uvádění do praxe nesmírně pomalé. Nvidia si razí svou cestu s platformou CUDA a AMD sází na Brook, což je pro vývojáře noční můra, a tak všichni očekávají, jak si povede univerzální OpenCL a DirectCompute. Drtivá většina z nás by přívítala jednoznačnou výhru některého z rozhraní použitelného pro všechny grafické karty bez rozdílu značky či čipu.

Dobrá zpráva je, že AMD podporuje OpenCL stejně jako Nvidia a obě firmy pracují na odladění ovladačů. Stávající OpenCL je nicméně postaveno pro DirectX 10 hardware, a tak bude třeba, aby konsorcium zapracovalo na nové verzi, která bude využívat DirectX 11 hardware. Je pravděpodobné, že právě AMD bude na novou verzi opravdu spěchat, protože bude chtít využít konkurenční výhody.



DirectCompute je na tom nyní podstatně lépe, protože je postaveno na vlastnostech DirectX 11, a tak není třeba cokoli měnit. Nvidia jej podporuje v ovladačích pro své současné karty kompatibilní s DirectX 10, což zahrnuje série GeForce 8/9/GTX/GTS. AMD podporuje DirectCompute paradoxně pouze u série Radeonů HD 5000, ale dá se očekávat, že pro starší grafické karty bude tato podpora v některých z následujících ovladačů doplněna.

DirectCompute má ve standardu kompatibilitu s DirectX 10 (Shader Model 4.0), DirectX 10.1 (SM 4.1) a DirectX 11 (SM 5.0). V případě, že bude detekován starší hardware, budou využívány jen ty vlastnosti, které má daný čip dle zařazení k dispozici. Je pravděpodobné, že s vyšší verzí Shader Modelu budou karty rychlejší. Vývojáři aplikací budou velmi pravděpodobně zpočátku podporovat především rozšíření základního DirectCompute 4.0, kvůli velké rozšířenosti právě DirecX 10 hardware, který je přítomen téměř v každém počítači využívaném na hry. Nvidie se tak nemusí strachovat, že by poměry sil byly výrazně změněny.


Výkon v techdemu DirectCompute - Zdroj: Anandtech

Pokud by vás zajímalo, jak si vede právě vaše karta v takovém GPGPU výpočtu, můžete použít demo z produkce Nvidie, které počítá Fourierovy transformace. Demo samozřejmě využívá DirectCompute 4.0, protože hardware Nvidie zatím nemá implementovánu podporu DirectX 10.1/11. Kupodivu, server Anandtech zjistil, že v tomto demu válcují nové Radeony karty GeForce na plné čáře. Že by se zde projevovala naplno papírová převaha v oblasti výpočetního výkonu?