Radeon HD 5800 (1/2) - představení možností hardware
29.9.2009, Petr Štefek, recenze
AMD vydalo grafickou kartu Radeon HD 5870 postavenou na nové architektuře, která je prvním zástupcem hardware s podporou DirectX 11 a také velkým výkonovým skokem kupředu. Podívejme se, co vše si pod čepicí tato novinka schovává. Co nám nabídne dnes a co nás s ní čeká v budoucnu.
Kapitoly článku:
Eyefinity aneb mnoho povyku pro nic
Jste opravdoví nadšenci, kteří by rádi hráli na více monitorech, nebo prostě jen rádi zkoušíte nové věci? Zbystřete pozornost, protože nové Radeony mají možnost zkombinovat až 6 různých monitorů do jedné velké plochy. Je zde ovšem několik problémů.
Pokud vytvoříte plochu z několika monitorů, musíte počítat s tím, že kraje monitorů působí docela rušivě, že provozování her nebo filmů by vyžadovalo zcela speciální řešení a ruku na srdce, pokud chci opravdu velkou plochu na hraní, prezentace nebo filmy, tak zde mám na výběr plazmové televize nebo LCD o rozměrech až 80", a to musí stačit bohatě komukoliv. Kdo je však opravdový fanatik do velikosti, nechť si zakoupí projektor a kvalitní plátno. Ale spojovat 6 monitorů? Pro koho je to prosím dobré?
6xLCD vs. World of Warcraft
Samozřejmě to není tak jednoduché, neboť obyčejný Radeon HD 5870 má pouze tři výstupy, které mohou pracovat současně (HDMI, DVI a DisplayPort). V pozdější fázi budou podle AMD dostupné karty se 6 mini DisplayPorty pro provozování již zmíněných 6 monitorů. Ovladače pak mohou zařídit to, aby všech těchto 6 ploch bylo spojeno do jedné obří plochy s vysokým rozlišením (vysoké rozlišení ovšem znamená také vysoké nároky na výkon – proto "hrají" na prezentaci World of Warcraft na stařičkém enginu).
HD Definition zvuk pro váš receiver
Integrovaný zvukový kodek na grafické kartě je vynikající nápad, ale zpočátku se potýkal s mnoha omezeními. Pokud jste si chtěli přehrát záznam v HD kvalitě například z nosiče Blu-ray, tak jste se v případě zapojení počítače do dalšího řetězce museli spokojit s 8-kanálovým LPCM nebo rovnou analogovým signálem v nižší kvalitě. Přenos komprimovaných HD formátů ala Dolby TrueHD nebo Dolby DTS-HD Master Audio byl do příchodu nového Radeonu pouhým snem nebo nutnou investicí několika tisíc do kvalitní zvukové karty. Nyní se již nemusíte strachovat a do vašeho reciveru pustit i tento formát, který vám zaručí největší možnou kvalitu zvuku. Celé dekódovaní se totiž odehraje až na kvalitním DAC recieveru.
Komu tedy nové Radeony HD 5000 udělají radost? Především těm, kdo se chystají stavět HTPC a také výrobcům multifunkčních zábavních zařízení. Samozřejmě je třeba počítat s tím, že low-profile Radeony řady HD 5000 ještě nějakou dobu na trhu nebudou a testovaného cvalíka si do HTPC hned tak někdo nepořídí. Ve spojení s propracovaným UVD (Universal Video Decoder) 2 se z těchto karet stanou nejschopnější akcelerátory HD záznamů schopné přehrávat bez problémů formáty H.264, VC-1 (Nvidia umí softwarově) nebo Mpeg-2.
Pokud si ovšem myslíte, že si koupíte Radeon HD 5000 a na všechno jste vyzráli, tak se mýlíte. Počítejte ještě se specializovaným softwarem pro přehrávání videa. V tomto případě se vám bude hodit nová verze Cyberlink PowerDVD nebo Corel WinDVD. Pak jste ovšem připraveni na všechno od obyčejného DivX po high-endové formáty VC-1 nebo H.264.
P.S.: Zítra se v druhé části článku podíváme na výkony standardního i přetaktovaného Radeonu HD 5870 v posledních herních peckách jako je Need For Speed Shift nebo supernáročná ArmA 2.