>
>
>
>
>
>
>
Radeon HD4870 X2: nejrychlejší grafická karta dneška?
4.9.2008, Petr Štefek, recenze
Radeon HD4870 X2 je na trhu již několik týdnů a mnoho o něm bylo již napsáno. Dnes se podíváme, jak si vede s čerstvými ovladači ve srovnání s konkurencí v podobě GeForce GTX 280. Nikdo nepochybuje, že nová vlajková loď AMD je nejrychlejší grafickou kartou současnosti. Otázkou ovšem zůstává o kolik.
Kapitoly článku:
- Radeon HD4870 X2: nejrychlejší grafická karta dneška?
- Gigabyte Radeon HD4870 X2 2GB – bližší pohled
- Testovací sestava
- Assassin's Creed
- Call of Duty 4: Modern Warfare
- Company of Heroes: Opposing Fronts
- Crysis
- F.E.A.R.
- S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl
- Unreal Tournament 3
- World in Conflict
- Souboj titánů: Radeon HD4870 X2 vs. GeForce GTX280
- Závěr
Tato hra je velmi povedenou peckou z oblasti her ala „hitmen“, ovšem posazená do středověku, kde máte za úkol „sejmout pár týpků“. Grafický se jedná rovněž o povedenou a velmi náročnou hru pro testování grafických karet.
Zajímavostí je podpora DirectX 10.1, kterou ovšem z nějakých důvodů odstraníte nainstalováním novějšího patche 1.02. Podpora nebyla samoúčelná, neboť grafické karty podporující tuto verzi DirectX byly podstatně rychlejší. V rámci hraní se starou verzí se neobjevily žádné artefakty nebo problémy se stabilitou. Pro tento test bylo ovšem využito nejnovějšího patche 1.02.
V rozlišení 1920x1200 a vyhlazování je rozdíl mezi soupeři v podobě Radeonu HD4870 X2 a GeForce GTX280 přibližně 66 %. Podobný výkonový skok je také patrný v rozlišení 2560x1600 bez vyhlazování. V maximálním rozlišení s využitím vyhlazování je ovšem rozdíl mezi soupeři rovných 100 %. Je tedy jasně patrné, že Radeon ukazuje svou sílu až v opravdu extrémních nastaveních a rozlišeních.
Ostatní testované karty ovšem ukázaly také své klady a zápory a mezi hlavní patří nedostatečná paměť pro nejvyšší rozlišení. GeForce GTX260 je svým výkonem mezi Radeonem HD4870 a HD4850. Nedostatečný výkon pro rozlišení 2560x1600 s vyhlazováním byl zaznamenán pouze u GeForce 9800GX2 a GeForce 9800GTX, kde první jmenovaná je limitována velikostí paměti a druhá již nedostatkem surového výkonu.
Zajímavostí je podpora DirectX 10.1, kterou ovšem z nějakých důvodů odstraníte nainstalováním novějšího patche 1.02. Podpora nebyla samoúčelná, neboť grafické karty podporující tuto verzi DirectX byly podstatně rychlejší. V rámci hraní se starou verzí se neobjevily žádné artefakty nebo problémy se stabilitou. Pro tento test bylo ovšem využito nejnovějšího patche 1.02.
V rozlišení 1920x1200 a vyhlazování je rozdíl mezi soupeři v podobě Radeonu HD4870 X2 a GeForce GTX280 přibližně 66 %. Podobný výkonový skok je také patrný v rozlišení 2560x1600 bez vyhlazování. V maximálním rozlišení s využitím vyhlazování je ovšem rozdíl mezi soupeři rovných 100 %. Je tedy jasně patrné, že Radeon ukazuje svou sílu až v opravdu extrémních nastaveních a rozlišeních.
Ostatní testované karty ovšem ukázaly také své klady a zápory a mezi hlavní patří nedostatečná paměť pro nejvyšší rozlišení. GeForce GTX260 je svým výkonem mezi Radeonem HD4870 a HD4850. Nedostatečný výkon pro rozlišení 2560x1600 s vyhlazováním byl zaznamenán pouze u GeForce 9800GX2 a GeForce 9800GTX, kde první jmenovaná je limitována velikostí paměti a druhá již nedostatkem surového výkonu.