Radeony R9/R7 200: novinky od AMD?
24.10.2013, Petr Štefek, technologie
AMD uvedlo některé nové modely Radeonů R7 a R9 série 200, takže je čas podívat se na to, co je vlastně u tohoto hardware nového. Máme zde několik novinek, kde asi nezajímavější je nové rozhraní Mantle pro propojení světa konzolí a PC.
Kapitoly článku:
Asi nejdůležitější novinkou je low-level API Mantle, které přinese svěží vítr do poněkud zatuchlého prostoru v desktopové grafice. Pokud by platil předpoklad, že všechny hry vytvářené primárně pro Xbox One budou mít automaticky lepší výkon pod GCN GPU na PC, byla by mise AMD splněna. Jsem zvědav na Battlefield 4, který dostane v prosinci 2013 update s podporou Mantle. Zajímat nás bude především zlepšení výkonu u všech GCN GPU stávajících Radeonů HD 7000 a nových Radeonů Rx 200.
Pro koncové uživatele představuje Mantle zajímavost, která nám má přinést především vyšší výkon na kartách s architekturou Graphic Core Next, ale jeho hlavní přínos je na úrovni vývoje her, kde může usnadnit optimalizace her původně určených pro konzole a nebo vyvíjených jako multi-platformní. Podobný pokus s low-level API již v minulosti uskutečnilo 3Dfx, ale tehdy převládla spíše negativa a společnost postupně od svého GLIDE upustila.
Podpora 4K rozlišení na více obrazovkách je velkou zajímavostí, ale obávám se, že jen málokterý uživatel z ní bude profitovat. Za praktičtější považuji podporu 3 monitorů skrze Eyefinity na levných kartách a hlavně s levnými monitory vybavenými pouze DVI nebo HDMI. Dokonalé to ještě není, protože máme nutnost použít identické monitory kvůli využití stejného clock generatoru pro dvojici výstupů, ale i tak to lze hodnotit kladně.
TrueAudio je také přelom, i když někdo by mohl říct, že to až tak zajímavé není. AMD jako první integrovalo do svého čipu hardwarové DSP s ambicemi na to, aby dokázalo CPU ulevit od zpracovávání zvukových efektů ve hrách a neplýtvalo tak jeho prostředky, které mohou být využity jinde. Navíc je zvolené řešení Tensilica Hifi EP DSP flexibilním programovatelným řešením. Překážkou ale může být nezájem ze strany vývojářů her.
Po dlouhé době mám pocit, že AMD vykročilo ze stínu Nvidie a chopilo se opratí lídra ve směru inovací. Taktika společnosti v herním segmentu má konečně nějakou hlavu a patu a je vidět, čeho chce AMD v dlouhodobém horizontu dosáhnout. Možná je to způsobeno také obměnou týmu a nabráním zvučných jmen do vývojových oddělení AMD.
Pro koncové uživatele představuje Mantle zajímavost, která nám má přinést především vyšší výkon na kartách s architekturou Graphic Core Next, ale jeho hlavní přínos je na úrovni vývoje her, kde může usnadnit optimalizace her původně určených pro konzole a nebo vyvíjených jako multi-platformní. Podobný pokus s low-level API již v minulosti uskutečnilo 3Dfx, ale tehdy převládla spíše negativa a společnost postupně od svého GLIDE upustila.
Podpora 4K rozlišení na více obrazovkách je velkou zajímavostí, ale obávám se, že jen málokterý uživatel z ní bude profitovat. Za praktičtější považuji podporu 3 monitorů skrze Eyefinity na levných kartách a hlavně s levnými monitory vybavenými pouze DVI nebo HDMI. Dokonalé to ještě není, protože máme nutnost použít identické monitory kvůli využití stejného clock generatoru pro dvojici výstupů, ale i tak to lze hodnotit kladně.
TrueAudio je také přelom, i když někdo by mohl říct, že to až tak zajímavé není. AMD jako první integrovalo do svého čipu hardwarové DSP s ambicemi na to, aby dokázalo CPU ulevit od zpracovávání zvukových efektů ve hrách a neplýtvalo tak jeho prostředky, které mohou být využity jinde. Navíc je zvolené řešení Tensilica Hifi EP DSP flexibilním programovatelným řešením. Překážkou ale může být nezájem ze strany vývojářů her.
Po dlouhé době mám pocit, že AMD vykročilo ze stínu Nvidie a chopilo se opratí lídra ve směru inovací. Taktika společnosti v herním segmentu má konečně nějakou hlavu a patu a je vidět, čeho chce AMD v dlouhodobém horizontu dosáhnout. Možná je to způsobeno také obměnou týmu a nabráním zvučných jmen do vývojových oddělení AMD.