Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?

14.9.2020, Jan Vítek, recenze
RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?
Zvláště pro zákazníky uvažující o sestavě založené na procesorech AMD je důležité téma výkonu pamětí RAM, jejich frekvence a časování, což bude i téma pro dnešní článek. V něm se podíváme zvláště na to, jak volba RAM ovlivní herní výkon. 

Testovací sestava

 
Naše testovací sestava byla založena na grafické kartě NVIDIA generace Turing, a to s čipem RTX 2080 Super. Pro výsledné rozlišení 1920×1080 má taková karta více než dostatečný výkon, jehož přebytek se pak často ukazuje na vysoké snímkovací frekvenci, ostatně ve Wolfenstein Youngblood nebyl problém dosáhnout leckde i 300 FPS. Nově si také vyzkoušíme stále populárnější rozlišení 3440×1440, abychom se přesvědčili o tom, zda má cenu nějak zvlášť řešit výkon pamětí RAM i v případě, kdy stejně očekáváme nižší snímkovací frekvence kvůli stropu ve výkonu (především) grafické karty.
  • Základní deska: Gigabyte AX370-GAMING K7
  • Procesor: AMD Ryzen 7 2700X
  • Paměti: 2x 16 GB DDR4-3466 CL16 - Kingston HyperX HX434C16FB3K2/32
  • Grafická karta: Gigabyte GeForce RTX 2080 SUPER GAMING OC 8G
  • Zdroj: Corsair TX850W
  • OS: Windows 10 Pro 64bit verze 2004
  • Ovladače: GeForce verze 451.67

 
Dále nám byl nápomocný software MSI Afterburner s Rivatunerem, který poskytuje užitečné informace o aktuálním zatížení a využití procesorových jader, grafické karty a také údaje o snímkovací frekvenci. Stejně tak dokáže v DX12 na rozdíl od FRAPS bezchybně fungovat a logovat informace o FPS do souboru.
 
Jako testovací prostředí posloužily náročnější úrovně z her, kde se ray tracing měl ukázat v plné kráse a s postavou tak byla vždy proběhnuta předem vybraná trasa, a to až na Wolfenstein: Youngblood či For Honor, které mají vlastní vestavěný benchmark. Testované hry jsou tak následující:
  • Assassin's Creed: Syndicate
  • Control
  • Deliver Us The Moon
  • For Honor
  • Hitman 2
  • Just Cause 4
  • Kingdom Come: Deliverance
  • Metro Exodus
  • Prey
  • Wolfenstein: Youngblood
Podporu ray tracingu v případě her jako Control či Metro: Exodus necháme plavat, neboť tuto metodu vykreslování do testu RAM tahat nechceme. A co se týče kvality grafiky, ve všech případech bude pokud možno nastavena prostě vysoká kvalita, čili ne nejvyšší, extrémní, ultra, experimentální, crème de la crème, či jak ji zrovna ta která hra nazývá.  Výjimkou budiž Wolfenstein: Youngblood, který nám i na ultra kvalitu běžel na tak vysoké snímkovací frekvenci, že nemělo smysl se omezovat. 
 
Pokud také byl k dispozici benchmark pro danou hru, byl také preferován v našich testech, což platilo pro For Honor, Metro Exodus či právě Wolfenstein: Youngblood. V ostatních případech byla vždy využita stejná uložená pozice a postava si v celkem třech ve výsledku zprůměrovaných pokusech odběhla stejné kolečko. Výsledky zaznamenal právě Afterburner.