Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?

14.9.2020, Jan Vítek, recenze
RAM vs. herní výkon: vyplatí se 3466MHz paměti?
Zvláště pro zákazníky uvažující o sestavě založené na procesorech AMD je důležité téma výkonu pamětí RAM, jejich frekvence a časování, což bude i téma pro dnešní článek. V něm se podíváme zvláště na to, jak volba RAM ovlivní herní výkon. 

Celkový výkon

 
Nakonec se ještě podíváme na jeden graf, který ukazuje průměr procentuálního vyjádření výkonu sestavy ve všech 10 testovaných hrách, takže každá má v tomto hodnocení stejnou váhu. Jako základ tu tak máme výkon sestavy s paměťmi na 2400 MHz. 
 
 
Dle výsledků jsme tak v průměru získali díky 3466MHz pamětem v průměru o 7,7 % výkonu navíc, což rozhodně není zanedbatelné, ale je třeba vzít v potaz, že toto číslo je značně ovlivněno naší skladbou her a pokud by byla jiná, dospěli bychom také k odlišnému výsledku.
 
Ovšem lze očekávat, že obecně bude platit nižší nárůst výkonu při vyšším rozlišení, jak ukazují i naše výsledky, kde je rozdíl mezi 2400MHz a 3466MHz pamětí v průměru necelá 3 %.  

 

Závěrečné hodnocení

 
Takt, časování a výsledná propustnost pamětí RAM mají pro hráče PC her svůj význam, ovšem v mnoha případech není takový, jak by se mohlo zdát. Herní výkon dnes stojí a padá především s možnostmi grafické karty, která je největší limitující faktor, a to zvláště pokud se už chceme oprostit od dlouhá léta používaného rozlišení Full HD. 
 
Pokud ale jde právě o hraní ve Full HD a někdo ocení spíše vyšší snímkovací frekvenci, což je vzhledem k nástupu stále rychlejších monitorů pochopitelné, pak k výkonné grafické kartě rozhodně budeme potřebovat i výkonný procesor a rychlé paměti k tomu, čili rozhoduje především takt. Pouze taková konfigurace zajistí co nejvyšší snímkovací frekvenci pro monitory, jejichž obnovovací frekvence dnes dosahuje i 360 Hz. 
 
Jiní hráči si ale vystačí s plynulými 60 snímky za sekundu a prahnou spíše už po vyšším rozlišení. Ostatně hraní na širokoúhlém monitoru, který dokáže zabrat velkou část zorného pole, má své kouzlo, přičemž takový monitor se už svým počtem pixelů může značně přiblížit rozlišení 4K, pokud jde o UWQHD. Takové uživatele bude zajímat spíše to, zda se vlivem pomalejších pamětí nepřipraví o podstatnou část výkonu a odpověď je, že to v podstatě ani nemusí být patrné. Pak je dobré vědět, že nákup rychlých pamětí nemusí být priorita a člověk může raději investovat do něčeho jiného. 



Vývoj ceny testovaného produktu: