Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520!
13.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Týden po oficiálním představení nových Radeonů série X1K dorazila R520 i do redakce Světa Hardware, a to konkrétně jako model Radeon X1800XL. Tato grafická karta sice není novým králem výkonu, ale nabízí mnoho zajímavých novinek včetně rapidního zlepšení kvality obrazu a technologie Avivo. V recenzi najdete nejen podrobný rozbor výkonu, ale i screenshoty s novými optimalizacemi.
Kapitoly článku:
- Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520!
- Grafická karta - Sapphire Radeon X1800XL
- Sapphire Radeon X1800XL - pokračování
- Adaptivní FSAA - kvalita a výkon
- Nové HQ anizotropní filtrování
- Testovací sestava a metody
- Syntetické testy
- Testy shaderů a fillrate, ShaderMark
- Half-Life 2, Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- Counter-Strike Source, TRAOD, Splinter Cell
- Pacific Fighters, UT2004, Serious Sam SE
- Doom 3, Chronicles of Riddick
- Tváří v tvář: Radeon X1800XL vs. GeForce 7800GT
- Shrnutí a závěr
Srovnání s Radeonem X850XT PE
Grafy, kterých je plná recenze, jsou sice hezké, ale neřeknou toho o výkonu tolik, jako procentuální vyjádření rozdílů. Tyto rozdíly se pokusím uvádět na konci každého zajímavého článku, protože z nich mnoho věcí vyplývá. Nejdříve se podívejme, jak je na tom Radeon X1800XL ve srovnání s dosavadní nejrychlejší kartou ATi Radeonem X850XT PE.
X1800XL vs. X850XT PE | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Half-Life 2 (ixbt01) | -0,6% | -0,1% | -0,1% | +1,7% | +10,1% | +14,9% | +4,3% |
Far Cry (Research) | -2,4% | -8,9% | -16,3% | +3,7% | +3,2% | +1,9% | -3,1% |
Battlefield 2 | +2,1% | +9,4% | +16,1% | +13,4% | +34,3% | +35,1% | +18,4% |
Painkiller: BOOH | +4,6% | +5,1% | +5,5% | +2,9% | +4,8% | +5,3% | +4,7% |
TRAOD | -1,7% | +6,5% | +9,6% | +4,9% | +7,7% | +9,1% | +6,0% |
Pacific Fighters | -3,5% | +1,1% | -1,4% | +10,0% | +23,7% | +35,4% | +10,9% |
Doom 3 | -0,3% | +0,5% | +1,0% | -4,4% | -6,3% | -8,3% | -3,0% |
Chronicles of Riddick | -3,8% | -3,9% | -3,9% | -13,2% | -15,2% | -16,4% | -9,4% |
Průměr | -0,7% | +1,2% | +1,3% | +2,4% | +7,8% | +9,6% | +3,6% |
Zde vidíte, že v konečném důsledku je X1800XL průměrně o 3,6% rychlejší, což není nejhorší výsledek, protože X850XT PE je karta s cenou kolem 15 tisíc Kč, zatímco X1800XL se bude prodávat asi za 12 tisíc. Je ale vidět, že např. FSAA v Battlefieldu 2 a Pacific Fighters je u nové generace podstatně lepší, naopak ovladače pro OpenGL podstatně horší.
Srovnání s GeForce 7800GT
Zajímavější je ale srovnání s GeForce 7800GT, která je přímou konkurencí za podobnou cenu. Nutno říct, že v tabulce nejsou zahrnuty všechny benchmarky, které bych si představoval. Ideální by byl F.E.A.R., Call of Duty 2 nebo Serious Sam 2, ale moje zásada je taková, že s neúplnými hrami netestuji. Proto zde vidíte srovnání v nejnáročnějších hrách, z toho jich je 5 pro Direct3D a 3 pro OpenGL. To ale bohužel neodpovídá skutečnému poměru těchto rozhraní na trhu.
X1800XL vs. 7800GT | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Half-Life 2 (ixbt01) | +3,2% | +2,3% | +1,3% | +0,4% | -1,4% | 1,5% | +1,2% |
Far Cry (Research) | +1,5% | -3,3% | -10,0% | +0,9% | +13,2% | +17,6% | +3,3% |
Battlefield 2 | -6,5% | -14,6% | -19,4% | +4,5% | -3,6% | -1,3% | -6,8% |
Painkiller: BOOH | -0,8% | -1,6% | -1,5% | +8,4% | +8,6% | +10,9% | +4,0% |
TRAOD | -9,2% | -8,9% | -7,0% | -0,7% | +3,7% | +7,0% | -2,5% |
Pacific Fighters | -10,7% | -9,6% | -9,9% | -18,3% | -11,9% | -6,8% | -11,2% |
Doom 3 | -12,4% | -22,6% | -29,8% | -23,4% | -23,8% | -26,2% | -23,0% |
Chronicles of Riddick | -26,1% | -29,1% | -30,4% | -32,6% | -35,4% | -36,1% | -31,6% |
Průměr | -7,6% | -10,9% | -13,3% | -7,6% | -6,3% | -4,2% | -8,3% |
Výsledky by byly za normálních okolností vyrovnané, nebýt žalostného výkonu v OpenGL. Testy pro Direct3D vycházejí přibližně stejně s tolerancí do 5-10%, ale v OpenGL jsou propady v řádu desítek procent. Celkově tak vychází Radeon X1800XL o 8,3% pomaleji, což je vzhledem k podobné ceně jeho velká smůla.
Dopad 4x FSAA a 8x AF na výkon
Jak jste si mohli všimnout, většinu her jsme testovali v nastaveních jak bez optimalizací v obraze, tak se zapnutým FSAA a AF. Je docela zajímavé se podívat na rozdíly ve výkonu jednotlivých karet, protože se hodně proslýchá, že Radeony X1K mají FSAA lépe vyřešený. To, co jste mohli vidět na 4. straně článku byl jen takový náhled, zde jsou podrobnější výsledky:
Radeon X850XT PE | 10x7 | 12x10 | 16x12 | Průměr |
Half-Life 2 (ixbt01) | -3,7% | -15,8% | -24,6% | -14,7% |
Far Cry (Research) | -21,8% | -33,9% | -40,7% | -32,1% |
Battlefield 2 | -16,1% | -37,8% | -38,7% | -30,9% |
Painkiller: BOOH | -10,5% | -20,5% | -23,1% | -18,0% |
TRAOD | -22,1% | -19,8% | -19,4% | -20,5% |
Pacific Fighters | -23,3% | -30,8% | -41,6% | -31,9% |
Doom 3 | -31,3% | -35,8% | -36,3% | -34,4% |
Chronicles of Riddick | -35,6% | -37,6% | -38,7% | -37,3% |
Průměr | -20,6% | -29,0% | -32,9% | -27,5% |
Radeon X1800XL | 10x7 | 12x10 | 16x12 | Průměr |
Half-Life 2 (ixbt01) | -1,4% | -7,2% | -13,3% | -7,3% |
Far Cry (Research) | -16,9% | -25,1% | -27,7% | -23,2% |
Battlefield 2 | -6,7% | -23,6% | -28,7% | -19,7% |
Painkiller: BOOH | -11,9% | -20,7% | -23,2% | -18,6% |
TRAOD | -16,9% | -18,9% | -19,7% | -18,5% |
Pacific Fighters | -12,5% | -15,4% | -19,8% | -15,9% |
Doom 3 | -34,1% | -40,1% | -42,2% | -38,8% |
Chronicles of Riddick | -41,8% | -44,9% | -46,7% | -44,5% |
Průměr | -17,8% | -24,5% | -27,7% | -23,3% |
GeForce 7800GT | 10x7 | 12x10 | 16x12 | Průměr |
Half-Life 2 (ixbt01) | --1,3% | -3,7% | -13,4% | -5,3% |
Far Cry (Research) | -16,4% | -36,0% | -44,7% | -32,3% |
Battlefield 2 | -16,5% | -32,3% | -41,8% | -30,2% |
Painkiller: BOOH | -19,4% | -28,2% | -31,8% | -26,5% |
TRAOD | -24,0% | -28,8% | -30,2% | -27,7% |
Pacific Fighters | -4,4% | -13,2% | -22,4% | -13,3% |
Doom 3 | -24,6% | -39,2% | -45,0% | -36,3% |
Chronicles of Riddick | -36,2% | -39,5% | -42,0% | -39,2% |
Průměr | -17,5% | -27,6% | -33,9% | -26,3% |