Rytíř Xabre je zde
10.9.2002, Pavel Švéda, recenze
Silicon Integrated Systems Corporation známá svými kvalitními čipovými sadami pro AMD i Intel je na poli „velkých“ 3D akcelerátorů poměrně nováčkem. Většina jejich předchozích počinů v oblasti grafiky byla spíše určena pro segment notebooků. Uvedením čipu Xabre se snaží pomalu nastoupit i do oblasti výkonných desktopů.
Kapitoly článku:
SiS v současné době neposkytuje žádné další možnosti pro nastavení grafických karet s čipy Xabre. Ne vždy tomu tak bylo. Ještě nedávno bylo možné z oficiálních stránek stáhnout prográmek 3D Wizard. Co nabízí?
Například podporu 3D VR brýlí pro vtvoření prostorového stereo efektu. Z obrázku jde vidět, že lze použít jak "drátové" tak i bezdrátové, popřípadě papírové červeno-modré brýle, které si můžou čeští uživatelé třeba vystřihnout z časopisu ABC. Naše karta nebyla konektorem 3D VR vybavena, ale například modely Xabre od ECS ho obsahují.
Obr. 18 - Podpora 3D stereo brýlí
Obr. 19 - Takhle vypadá stereo efekt v Quake III (bez brýlí samozřejmě)
Trochu rozpačitě se dá pohlížet na další funkci Eagle-Eye:
Obr. 20 - Možnosti "Orlího oka"
Ano, SiS nám taky cheatuje. V hráčských kruzích se ještě úplně nezapomnělo na takto vylepšené drivery ASUSu, který si tak nadělal mezi zákazníky - poctivými hráči, spoustu zlé krve. Historie se nedávno opakovala a jako zlá tentokrát byla firma ECS. Ta "nedopatřením" tuto utilitu přidala na instalační CD, negativní ohlas na sebe nenechal dlouho čekat. Následující obrázky demonstrují Eagle-Eye v akci:
Obr. 21 - Rentgenový zrak v Quake III
Obr. 22 - Headshot skrz dveře? Žádný problém - Counter Strike
Xabre podporuje antialiasing, nikde jinde (kromě registrů) než v 3D Wizardovi ho však nenastavíte:
Obr.25 - Aktivace antialiasingu
Ani na přetaktování SiS nezapomněl (novější verze PowerStrip rovněž umožňuje přetaktovávat Xabre):
Obr. 26 - Jednoduchý overclocking, co víc si přát
Doufejme, že SiS co nejdříve opět uvolní nějakou utilitu (ideálním by bylo tato nastavení integrovat přímo v ovladačích) alespoň pro základní nastavení 3D a funkcí jako antialiasing, vertikální synchronizace, atd., bez těchto možností je akcelerátor prakticky nepoužitelný.
Testovací konfigurace
Testovalo se pod systémem Microsoft WindowsXP Professional EN (5.1, Build 2600), DirectX 8.1 (4.08.01.0810). Ovladače pro grafickou kartu Joytech Blade Monster Xabre 400 byly originální od SiS verze 3.03.50 (pokud není v textu uvedeno jinak). Sapphire Radeon 9000 Atlantis pracoval pod ovladači CATALYST 02.2 (Driver Build 6.13.10.6118) a ATI Control Panels (6.13.10.3017). Pro Abit Siluro GF3 VIO to byly Detonátory verze 23.83. Vertikální synchronizace obrazu byla u GF3 pod DirectX zapnuta, pod OpenGL vypnuta, u Radeona vypnuta v obou případech, u Xabre naopak zapnuta (vyjma benchmarků, které použily vlastní nastavení synchronizace), AGP režim 4x aktivní u všech karet, Aperture Size nastavena na 64 MB, základní takt FSB byl 133 MHz (533 MHz QDR), časování a frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Ovladače pro čipset základní desky a řadič disku byly použity přímo ze systému Windows.
Pozn.: Nastavení benchmarků a jejich popis naleznete zde.
Například podporu 3D VR brýlí pro vtvoření prostorového stereo efektu. Z obrázku jde vidět, že lze použít jak "drátové" tak i bezdrátové, popřípadě papírové červeno-modré brýle, které si můžou čeští uživatelé třeba vystřihnout z časopisu ABC. Naše karta nebyla konektorem 3D VR vybavena, ale například modely Xabre od ECS ho obsahují.
Obr. 18 - Podpora 3D stereo brýlí
Obr. 19 - Takhle vypadá stereo efekt v Quake III (bez brýlí samozřejmě)
Trochu rozpačitě se dá pohlížet na další funkci Eagle-Eye:
Obr. 20 - Možnosti "Orlího oka"
Ano, SiS nám taky cheatuje. V hráčských kruzích se ještě úplně nezapomnělo na takto vylepšené drivery ASUSu, který si tak nadělal mezi zákazníky - poctivými hráči, spoustu zlé krve. Historie se nedávno opakovala a jako zlá tentokrát byla firma ECS. Ta "nedopatřením" tuto utilitu přidala na instalační CD, negativní ohlas na sebe nenechal dlouho čekat. Následující obrázky demonstrují Eagle-Eye v akci:
Obr. 21 - Rentgenový zrak v Quake III
Obr. 22 - Headshot skrz dveře? Žádný problém - Counter Strike
Xabre podporuje antialiasing, nikde jinde (kromě registrů) než v 3D Wizardovi ho však nenastavíte:
Obr.25 - Aktivace antialiasingu
Ani na přetaktování SiS nezapomněl (novější verze PowerStrip rovněž umožňuje přetaktovávat Xabre):
Obr. 26 - Jednoduchý overclocking, co víc si přát
Doufejme, že SiS co nejdříve opět uvolní nějakou utilitu (ideálním by bylo tato nastavení integrovat přímo v ovladačích) alespoň pro základní nastavení 3D a funkcí jako antialiasing, vertikální synchronizace, atd., bez těchto možností je akcelerátor prakticky nepoužitelný.
Testovací konfigurace
- základní deska Intel D850MV
- procesor Intel Pentium 4 - 2,53 GHz, (jádro Northwood, FSB 533 MHz)
- paměť 4x Samsung 128 MB RDRAM PC800
- grafická karta Joytech Blade Monster Xabre 400 - SiS Xabre 400, 128 MB DDR SDRAM (takt čip/paměti - 250/500 MHz, AGP 8x) a dále Sapphire Radeon 9000 Atlantis - ATI Radeon 9000, 128 MB DDR SDRAM (takt čip/paměti - 200/400 MHz, AGP 4x) a Abit Siluro GF3 VIO - nVidia GeForce3, 64 MB DDR SDRAM (takt čip/paměti - 200/460 MHz, AGP 4x)
- disk IBM C35L040AVVA07 (40 GB, 7200 ot/min)
- DVD-ROM Toshiba SD-M1502
- Sound Blaster Live! 5.1
- monitor AOC 7A+
Testovalo se pod systémem Microsoft WindowsXP Professional EN (5.1, Build 2600), DirectX 8.1 (4.08.01.0810). Ovladače pro grafickou kartu Joytech Blade Monster Xabre 400 byly originální od SiS verze 3.03.50 (pokud není v textu uvedeno jinak). Sapphire Radeon 9000 Atlantis pracoval pod ovladači CATALYST 02.2 (Driver Build 6.13.10.6118) a ATI Control Panels (6.13.10.3017). Pro Abit Siluro GF3 VIO to byly Detonátory verze 23.83. Vertikální synchronizace obrazu byla u GF3 pod DirectX zapnuta, pod OpenGL vypnuta, u Radeona vypnuta v obou případech, u Xabre naopak zapnuta (vyjma benchmarků, které použily vlastní nastavení synchronizace), AGP režim 4x aktivní u všech karet, Aperture Size nastavena na 64 MB, základní takt FSB byl 133 MHz (533 MHz QDR), časování a frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Ovladače pro čipset základní desky a řadič disku byly použity přímo ze systému Windows.
Pozn.: Nastavení benchmarků a jejich popis naleznete zde.