Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Rytíř Xabre je zde

10.9.2002, Pavel Švéda, recenze
Rytíř Xabre je zde
Silicon Integrated Systems Corporation známá svými kvalitními čipovými sadami pro AMD i Intel je na poli „velkých“ 3D akcelerátorů poměrně nováčkem. Většina jejich předchozích počinů v oblasti grafiky byla spíše určena pro segment notebooků. Uvedením čipu Xabre se snaží pomalu nastoupit i do oblasti výkonných desktopů.
Kapitoly článku:

Dílčí výsledky 3DMark 2001SE - II. část







Obr. 46 - 3DMark 2001SE - High Polygon Count (1 Light)



Obr. 47 - 3DMark 2001SE - High Polygon Count (8 Lights)

U scény s jedním světlem není náskok Xabre nijak velký. Při dalším, mnohem komplexnějším testu s osmi světly a materiály se zrcadlovými odrazy je předstih už značný.


Obr. 48 - 3DMark 2001SE - Environment Bump Mapping



Obr. 49 - 3DMark 2001SE - DOT3 Bump Mapping

Environment Bump Mapping inženýři ze SiS moc nezvládli. Kromě špatného výkonu bylo možné pozorovat, že obrazová kvalita tohoto efektu produkovaná Xabre je podstatně nižší než u Radeonu 9000 nebo GeForce3. DOT3 Bump Mapping už je na tom po stránce výkonnostní i vizuální o mnoho lépe.



Obr. 50 - 3DMark 2001SE - Vertex Shader

Ryzí test Vertex Shaderů překvapuje, SiS nechává vše na hlavním CPU a ukazuje se (alespoň zde), že tato cesta není úplně slepou uličkou. Se zvyšujícím rozlišením Radeon 9000 ustupuje do pozadí, ne tak GeForce3, která se stále drží na prvním místě.



Obr. 51 - 3DMark 2001SE - Pixel Shader



Obr. 52 - 3DMark 2001SE - Advanced Pixel Shader

Implementace Pixel Shaderů je u Xabre opravdu slabá a zaostává za konkurencí skutečně významně. V Advanced Pixel Shader je náskok Radeonu 9000 více než trojnásobný. Radeon dokonce zdolává i GeForce3 s rychleji taktovaným GPU a to díky podpoře Pixel Shaderů verze 1.4, kde je jisté efekty možné zpracovat během jediného hodinového cyklu oproti dvoum jako v předešlých verzích Pixel Shaderů.
Rozčarování trochu způsobilo chybné zobrazení vody. V červené elipse na obrázku je za balvanem dobře vidět "černobílá" skvrna. Že by nějaká ropná havárie?



Obr. 53 - Chybička se vloudí - skvrna v elipse do tohoto testu nepatří



Obr. 54 - 3DMark 2001SE - Point Sprites

Zobrazení tentokráte bylo bezchybné, bohužel výkon příliš oslnivý nebyl.

Závěr



Výsledný verdikt nad Xabre není jednoznačný. Dobrý či špatný? Výkon předvedený ve hrách je na grafickou kartu této cenové skupiny velmi slušný, syntetické testy ale ukázaly občas velké výkyvy. Xabre obsahuje zajímavou jednotku T&L, která je schopná zvládat nástrahy dnešních průměrných 3D her. Absence Vertex Shader jednotky by se mohla projevit v některých případech výraznějším poklesem výkonu při použití se slabším procesorem, který by nebyl dostatečně rychle schopný emulovat její práci.

Velkou nejistotu lze stále vidět v ovladačích. Chyby v zobrazení, občasná nefunkčnost některých her a potom i hardwarová nekompatibilita s některými motherboardy s čipsety VIA, nemluvě o nemožnosti nastavení podrobného 2D i 3D renderingu, tyto nedostatky na Xabre zatím vrhají stín. SiS by měl momentálně pracovat na jejich odstranění, snad se v nejbližší době dočkáme plně funkčního a bezproblémového řešení, do té doby však Xabre představuje rizikovou koupi.



Za zapůjčení grafické karty Joytech Blade Monster Xabre 400 k recenzi děkujeme společnosti: ProCA s.r.o.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.