Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 214T - poloprofi jednadvacítka

15.3.2007, Pavel Kovač, recenze
Samsung 214T - poloprofi jednadvacítka
Pokud hledáte velký LCD panel s klasickým poměrem stran, tak prakticky jediná volba pro vás je velikost 21". Dnes testovaný panel je vyroben technologií S-PVA s dobou odezvy 8ms, kontrastem 900:1 a pozorovacími úhly 178° v obou směrech. Monitor láká hlavně možností šestiose seřizovat barvy.

Odezva


Vzhledem k technologii nelze očekávat nikterak krátkou udávanou odezvu. Je to dáno tím, že zkrátka S-PVA má oproti TN výrazně delší odezvu fall, avšak zase je odezva obvykle ve většině tónů velice podobná. Dnešní testovaný kousek má udávanou odezvu 8 ms a tuto teorii více než potvrzuje. Odezva fall se pohybuje lehce pod 9 ms s pouze mírnými výkyvy. Odezva rise, sice trošku kolísá, ale to je dáno hlavně technologií OverDrive. Průměrná odezva rise je 13,7 ms a fall 8,33 ms. Celková pak 22 ms, což je na 8ms panel zcela typické. Nejedná se tedy o žádné výrazné překvapení, ale ani o žádné zklamání. Zkrátka taková zlatá střední cesta.


Odezva v závislosti na změně

Při pohledu na odezvu 0-175-0 si všimnete lehkého poblikávání světlých tónů, to je ovšem způsobeno trubicemi a tak se o kvalitu barev nemusíte bát. Technologie OverDrive sice vypne přepětí na pixelu trošičku dřív, než by bylo zcela ideální, ale není to nic tragického. Daleko lepší, než kdyby docházelo k překmitu, který by způsobil šum v obraze. Odezva rise se tím však trošičku prodlouží (16,2 ms) a fall zůstává na své typické hodnotě (8,8 ms).


Odezva 0-175-0 (20 ms/dílek)

Velice podobně na tom je i odezva typu šedá-šedá (50-200-50). OverDrive také vypne přepětí lehounce dřív a prodlouží tím odezvu rise k hodnotě 12,4 ms. Odezva fall však zůstává na 8,8 ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Inputlag


Ohledně monitorů Samsung a jejich inputlagu se velice živě diskutuje na všech fórech, zakládají se seznamy monitorů na wikipedii apod. Možná jste také viděli i nějaké to video s Quake 3, kde je velice dobře vidět rozdíl oproti CRT. Jak se na to tváří naše sondy s osciloskopem?


Inputlag (20 ms/dílek)

Graf ukazuje velice nepříjemnou skutečnost. Inputlag tu je a ne zrovna malý. celých 48,4 ms je doba dlouhá jak týden před výplatou. Stačí si udělat jednoduchý výpočet. Rychlost běhu je cca 25 km/h = 6,94 m/s, zpoždění tohoto monitoru je 48,4 ms (inptulag) + 13,7 ms (průměrná odezva rise) = 0,0621 s. To znamená, že za dobu, co monitor "přemýšlí", může protivník ujít téměř půl metru (0,43 m).

Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Tento monitor si jistě nekoupí náruživý filmový fanda a to z jednoho prostého důvodu. Poměr stran. Právě poměr stran je pro filmy celkem nevhodný (i když stále daleko lepší než u 17" a 19" LCD panelů s poměrem 5:4). Zkrátka jsou zde již nějakou tu dobu širokoúhlé panely s poměrem stran 16:10, které se pro filmy hodí daleko více. Zanechme však spekulací o rozměrech panelu a podívejme se na samotný výsledek. Trošičku mě překvapilo podání černé barvy, které je na dnešní dobu (a vyspělost S-PVA obrazovek) dost slabé. Svůj podíl si na tom nese také i nižší kontrast (900:1). Právě podání černé barvy je velice důležité pro sledování filmů. Sice nejde o žádnou tragédii, ale nepotěší to. Naštěstí díky odezvě bez překmitů nenajdete vůbec žádný šum v obraze a to ani u HD filmů. Zkrátka vše je tak, jak má být. Barevné podání jako takové je na velice vysoké úrovni a problematická pleťová barva se ukázala v plné kráse. O barvách si však povíme něco později.


Hraní her




Hry nejsou pro tento monitor prakticky žádný problém. Díky nulovému překmitu se nerozdvojují hrany a i problematický Half-Life 2 monitor podá velice dobře. Sice musíme počítat s občasným rozmazáním obrazu, ale to je u S-PVA zcela běžné a pokud hledáte LCD panel na hry, tak se poohlédněte po nějakém 2ms TN panelu, který sice zvládne hry, ale v barvách bude nejspíš pokulhávat. Vraťme se však k našemu panelu, který si u ostatních her vede velice dobře. Například taková strategie EARTH 2160 sice při pohybu kamerou lehce ztrácí detaily terénu, ale stále je to radost se na hru koukat. I závody v podání Need for Speed MW se hrají velice dobře. Inu i přesto, že se jedná o S-PVA panel je jeho odezva velice dobrá. Bohužel u všech her je znatelný inputlag, resp. u všech akčních her. U takové adventury to nevadí, ale Quake 3 či "CSko" si zkrátka na tomto monitoru moc neužijete.


Stabilita kontrastu


Regulace jasu probíhá pomocí podsvětlovacích trubic, a tak neztrácíte gamut, snižujete spotřebu a zvyšujete životnost panelu. Zkrátka samá pozitiva a sociální jistoty. Klesání kontrastu je sice znatelné, ale není to žádná tragédie - minimální hodnota je 61% jasu maximálního.