Samsung 214T - poloprofi jednadvacítka
15.3.2007, Pavel Kovač, recenze
Pokud hledáte velký LCD panel s klasickým poměrem stran, tak prakticky jediná volba pro vás je velikost 21". Dnes testovaný panel je vyroben technologií S-PVA s dobou odezvy 8ms, kontrastem 900:1 a pozorovacími úhly 178° v obou směrech. Monitor láká hlavně možností šestiose seřizovat barvy.
Kapitoly článku:
- Samsung 214T - poloprofi jednadvacítka
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - Odezva, inputlag, video, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Vzhledem k technologii nelze očekávat nikterak krátkou udávanou odezvu. Je to dáno tím, že zkrátka S-PVA má oproti TN výrazně delší odezvu fall, avšak zase je odezva obvykle ve většině tónů velice podobná. Dnešní testovaný kousek má udávanou odezvu 8 ms a tuto teorii více než potvrzuje. Odezva fall se pohybuje lehce pod 9 ms s pouze mírnými výkyvy. Odezva rise, sice trošku kolísá, ale to je dáno hlavně technologií OverDrive. Průměrná odezva rise je 13,7 ms a fall 8,33 ms. Celková pak 22 ms, což je na 8ms panel zcela typické. Nejedná se tedy o žádné výrazné překvapení, ale ani o žádné zklamání. Zkrátka taková zlatá střední cesta.
Odezva v závislosti na změně
Při pohledu na odezvu 0-175-0 si všimnete lehkého poblikávání světlých tónů, to je ovšem způsobeno trubicemi a tak se o kvalitu barev nemusíte bát. Technologie OverDrive sice vypne přepětí na pixelu trošičku dřív, než by bylo zcela ideální, ale není to nic tragického. Daleko lepší, než kdyby docházelo k překmitu, který by způsobil šum v obraze. Odezva rise se tím však trošičku prodlouží (16,2 ms) a fall zůstává na své typické hodnotě (8,8 ms).
Odezva 0-175-0 (20 ms/dílek)
Velice podobně na tom je i odezva typu šedá-šedá (50-200-50). OverDrive také vypne přepětí lehounce dřív a prodlouží tím odezvu rise k hodnotě 12,4 ms. Odezva fall však zůstává na 8,8 ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Inputlag
Ohledně monitorů Samsung a jejich inputlagu se velice živě diskutuje na všech fórech, zakládají se seznamy monitorů na wikipedii apod. Možná jste také viděli i nějaké to video s Quake 3, kde je velice dobře vidět rozdíl oproti CRT. Jak se na to tváří naše sondy s osciloskopem?
Inputlag (20 ms/dílek)
Graf ukazuje velice nepříjemnou skutečnost. Inputlag tu je a ne zrovna malý. celých 48,4 ms je doba dlouhá jak týden před výplatou. Stačí si udělat jednoduchý výpočet. Rychlost běhu je cca 25 km/h = 6,94 m/s, zpoždění tohoto monitoru je 48,4 ms (inptulag) + 13,7 ms (průměrná odezva rise) = 0,0621 s. To znamená, že za dobu, co monitor "přemýšlí", může protivník ujít téměř půl metru (0,43 m).
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Tento monitor si jistě nekoupí náruživý filmový fanda a to z jednoho prostého důvodu. Poměr stran. Právě poměr stran je pro filmy celkem nevhodný (i když stále daleko lepší než u 17" a 19" LCD panelů s poměrem 5:4). Zkrátka jsou zde již nějakou tu dobu širokoúhlé panely s poměrem stran 16:10, které se pro filmy hodí daleko více. Zanechme však spekulací o rozměrech panelu a podívejme se na samotný výsledek. Trošičku mě překvapilo podání černé barvy, které je na dnešní dobu (a vyspělost S-PVA obrazovek) dost slabé. Svůj podíl si na tom nese také i nižší kontrast (900:1). Právě podání černé barvy je velice důležité pro sledování filmů. Sice nejde o žádnou tragédii, ale nepotěší to. Naštěstí díky odezvě bez překmitů nenajdete vůbec žádný šum v obraze a to ani u HD filmů. Zkrátka vše je tak, jak má být. Barevné podání jako takové je na velice vysoké úrovni a problematická pleťová barva se ukázala v plné kráse. O barvách si však povíme něco později.
Hraní her
Hry nejsou pro tento monitor prakticky žádný problém. Díky nulovému překmitu se nerozdvojují hrany a i problematický Half-Life 2 monitor podá velice dobře. Sice musíme počítat s občasným rozmazáním obrazu, ale to je u S-PVA zcela běžné a pokud hledáte LCD panel na hry, tak se poohlédněte po nějakém 2ms TN panelu, který sice zvládne hry, ale v barvách bude nejspíš pokulhávat. Vraťme se však k našemu panelu, který si u ostatních her vede velice dobře. Například taková strategie EARTH 2160 sice při pohybu kamerou lehce ztrácí detaily terénu, ale stále je to radost se na hru koukat. I závody v podání Need for Speed MW se hrají velice dobře. Inu i přesto, že se jedná o S-PVA panel je jeho odezva velice dobrá. Bohužel u všech her je znatelný inputlag, resp. u všech akčních her. U takové adventury to nevadí, ale Quake 3 či "CSko" si zkrátka na tomto monitoru moc neužijete.
Stabilita kontrastu
Regulace jasu probíhá pomocí podsvětlovacích trubic, a tak neztrácíte gamut, snižujete spotřebu a zvyšujete životnost panelu. Zkrátka samá pozitiva a sociální jistoty. Klesání kontrastu je sice znatelné, ale není to žádná tragédie - minimální hodnota je 61% jasu maximálního.