Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 2233BW - 22" novinka v testech

12.8.2008, Pavel Kovač, recenze
Samsung 2233BW - 22" novinka v testech
Máme tu další 22" model od Samsungu, tentokrát je to zbrusu nový kousek, a tak máte náskok před koupí a již budete vědět, jaký monitor je. A protože již delší dobu nebyla žádná inovace metodiky, tak v této recenzi naleznete jednu novinku.

Odezva


A nyní přichází ona inovace. V poslední době se rozšířily TN panely a ty mají na první pohled velmi dobrou odezvu fall - obvykle do 2 ms. Je to však za všech okolností? A protože jsem položil řečnickou otázku, tak jistě tušíte, že není. Dodnes jsem zobrazoval v grafu pouze odezvu, která vycházela z RGB [0, 0, 0], tzn. krajní stav. V praxi však málokdy dochází k zobrazení zcela černé barvy (hlavně u her a filmů). Proto jsem se rozhodl testovat prakticky celé spektrum odezvy typu šedá-šedá. A jaký klíč jsem použil pro stanovení daných změn? Prakticky stejný jako u minulých testů, akorát jsem zařadil celé spektrum. Skok v RGB stupnici činí 25. Představte si klasickou tabulku, kde na obou osách je stupnice jasu RGB (tedy 256 stupňů). Těchto 256 stupňů je rozděleno po 25, tedy 0, 25, 50, 75 ...,200, 225 a poslední hodnota trošku odchyluje od normálu - a to 255. Tak a máme přesně dané hodnoty RGB pro testování. Nyní to možná zní složitě, ale až uvidíte grafy a tabulku, tak vše jistě pochopíte i bez vysvětlování.

Samotný výpočet skóre odezvy zůstává stejný, avšak průměr odezvy se počítá z více hodnot. Předchozí výpočet vycházel z deseti hodnot rise a deseti fall. Nově jde o padesát pět hodnot rise a padesát pět hodnot fall. Zkrátka se pouze zpřesnil výpočet, a proto nechávám výpočet celkového hodnocení stejný. Mějte však na paměti, že předchozí monitory těmito testy neprošly.

Nyní k samotným testům dnešního modelu. Nejprve se podíváme na graf odezvy rise:



Orientace v grafu je jednoduchá: největší deska znázorňuje změnu z RGB [0, 0, 0] do jednotlivých hodnot 25 až 255 na levé ose. Zadní deska je tedy v podstatě nám dobře známý 2D graf odezvy rise, co byl uváděn doposud. Ostatní desky jsou již odezvy typu šedá-šedá resp šedá-bílá v jejich krajní hodnotě.

Všimněte si, jak hodnota odezvy postupně klesá z téměř 20 ms k 5 ms při změně 225-255 (nejsvětlejší, nejmenší sloupeček). Tekutý krystal zkrátka musí urazit daleko kratší cestu pro dosažení svého cíle. Kdybychom to však vzali poměrově vzhledem k rychlosti při změně 0-255, tak se krystal pohybuje velmi pomalu. Je to dáno nižším rozdílem v napětích, takže krystalu se zkrátka "nechce". To však znáte z praxe, kdy jsou například velmi tmavé scény, nebo naopak velmi světlé scény dost rozmazané.

Nyní se podíváme na odezvy fall:



Tady je situace podstatně zajímavější. Opět zadní (velmi nízká) deska znázorňuje dřívě měřenou odezvu fall. Jak si však můžete všimnout, tak pokud monitor přejde do odezvy šedá-šedá při odezvě fall, tak dochází k výraznému prodloužení odezvy. Například změna 255-225 (zcela bílá -> velmi světle šedá) má odezvu fall 20,6 ms. A právě z tohoto důvodu jsem zavedl inovovanou metodiku.

Součtový graf celkové odezvy je takový:



Původně jsem koketoval s myšlenkou zobrazit odezvu rise a fall do jednoho grafu, což by bylo logičtější, ale graf by se stal dost nepřehledným. Pokud máte nějaký nápad, jak lépe takto velké spektrum zobrazit, tak jej napiště na můj e-mail, nebo do diskuze pod článkem. Graf kde je zároveň odezva rise i fall je k nahlédnutí zde.

Pro přehlednost tu je ještě tabulka s hodnotama odezvy jak rise tak i fall.



Vyhovuje vám inovovaná metodika? Opět komentáře a připomínky směřujte pod článek.

Inovovaná metodika je celá za námi, a můžeme se kouknout na klasické screenshoty z osciloskopu. Již tradičně se objevují schody v odezvě


Odezva 0-175-0 (30 ms/div)

Podívejme se také na odezvu šedá-šedá, která má prakticky stejný průběh. Zde již druhý schod je zcela smazán. Naopak přibyl u odezvy fall, ale opravdu jen drobný.


Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)

Na závěr taková perlička. Porovnání programu, který jsem používal dříve na testování odezvy a nového. Podobnost je již čistě náhodná.


Starý program


Nový program (Pro zvětšení klikněte)


Inputlag


Velký monitor - hodně pixelů a z toho plyne velká náročnost na elektroniku. To vše má za následek jediné: inputlag. Zde má hodnotu 16 ms.


Inputlag (10 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Co se týče odezvy, tak pro video bohatě dostačuje. Dokonce ani celkem dlouhá odezva při malých změnách nevadila a tmavé i světlé scény jsou podány velmi dobře. Co trošku vadilo, je barevné podání (více o něm v kapitole o barvách). Barvy jsou totiž dost přepálené a bez kalibrace jsou dosti bídné. Bohužel, pokud používáte klasický Overlay mixer ve Windows XP, tak se barevný profil na video nevztahuje. Od jisté doby z těchto důvodů používám novější EVR způsob vykreslení videa (známý z Windows Vista), ten bere v potaz .icc profil a navíc využívá více grafickou kartu a HD videa v matroška (.mkv) kontejneru nevytěžují procesor - samozřejmě záleží na grafické kartě, ale to je jiná pohádka. Vraťme se k videu. Při přehrávání HD videa jsem nezaznamenal žádné artefakty v podobě šumu nebo rozmazávání. Největší zásluhou na tom má absence překmitu, která šum vlastně způsobuje. U videa v nízkém rozlišení monitor trošku zvýrazňuje artefakty (naše slavná digitální televize). Svojí zásluhu na tom má i velký dynamický kontrast, který pracuje velmi dobře, ale zkrátka je jas v některých scénách až příliš vysoký.


Hraní her



Při hraní her jsem nezaznamenal jediný problém. Odezva se zkrátka celkem povedla. Je vidět, že schody jsou lepší než překmit a většina výrobců to již pochopila, a snaží se jen schody co nejvíce eleminovat. Stále ale přetrvávají a asi to ještě nejakou dobu trvat bude. Hry se na monitoru tedy hrají velmi dobře a nemám k nim sebemenší výhrady. Pomalu totiž nastává doba, kdy většina LCD TN monitorů má již natolik dobrou odezvu, že jsou videt pouze drobné rozdíly, ale hraní to nijak zvlášť neovlivňuje. Ty tam jsou doby, kdy byl každý monitor v odezvě zcela odlišný a stačil jediný pohled a člověk si udělal představu o tom, jaký je. Dnes sedím přilepený pár centimetrů od obrazovky, abych zpozoroval nějaké výraznější rozdíly. Samozřejmě jsou výjimky,ale je jich opravdu jen málo. Stále však mluvím o TN panelech!