Samsung 225BW - hrdý zastánce 22"
7.5.2007, Pavel Kovač, recenze
V poslední době jsme se věnovali hlavně 19" modelům v rámci megatestu, a tak přišel čas vrátit se i k jiným modelům. Dnes to bude 22" Samsung 225BW se širokoúhlou obrazovkou, 5ms GtG odezvou a dynamickým kontrastním poměrem 800:1. Výrobní technologie je v tomto případě TN, tak se pojďme podívat, co z ní Samsung dokázal dostat.
Kapitoly článku:
- Samsung 225BW - hrdý zastánce 22"
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - odezva, inputlag, hry, video a stabilita kontrastu
- Tesyty - pozorovací úhly, barevné podání a homogenita podsvícení
- Testy interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Nedávno se na našem webu objevil test 19" LCD panelů pro hráče. Tento model prakticky splňuje parametry pro hráče velice dobře a jeho papírová odezva 5 ms jistě naláká kde koho. Samozřejmě pokud si odezvu nezměříme, tak zkrátka nevíme, jaká ve skutečnosti je. Již několikrát se totiž ukázalo, že výrobce propagoval něco jiného, než ve skutečnosti panel uměl. Inu směle do toho.
Průměrná celková odezva je 18,2 ms, což 5ms panelu docela dobře odpovídá. Průměrná odezva rise činí 17,3 ms. Je vidět, že odezva fall se do hry příliš nezapojuje a v praxi si ji vlastně ani nemusíte všimnout. Průměrná hodnota fall = 0,9 ms to i dokazuje.
Odezva v závislosti na změně
Odezva rise je v průměrné hodnotě hodně dlouhá, je to dáno hlavně viditelnými schody, které vytváří technologie OverDrive. Právě tyto schody jsou velkým zabijákem pro barvy v FPS hrách (krystal se zkrátka nedostane do správné polohy, a tak nezobrazí správnou barvu). Hodnoty rise = 20,4 ms a fall = 1 ms.
Odezva 0-175-0 (20ms/div)
Stejně se chová i odezva typu šedá-šedá, pouze schody se objevují jak u odezvy rise, tak i u odezvy fall, čímž ji výrazně prodlužují až k hodnotě 9,2 ms. Odezva rise = 21,1 ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/div)
Inputlag
Nejdříve jsem se obával, že takto velký panel bude trpět inputlagem. Přeci jen zpracovat 1 764 000 pixelů již dá elektronice trošku zabrat. Domněnky se naštěstí nepotvrdily a monitor žádným inputlagem netrpí.
Inputlag (4ms/div)
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Díky příznivému poměru stran 16:10 se na filmy kouká velice dobře. Bohužel jde o TN panel, který nemá zrovna dvakrát ideální barevné podání. Panel nemá sice špatnou hloubku obrazu a díky tomu jsou tmavé scény velice dobře podány a dokonce v nich není vidět ani odezva. U světlejších scén si však velice dobře všimnete oněch schodů. A jak? Stačí se zaměřit na jedno konkrétní místo a uvidíte, jak se pixel v průběhu filmu postupně mění a evidentně nekoresponduje s průběhem filmu. Pokud se na film koukáte z klasické vzdálenosti, tak si toho sice nevšimnete, ale tento jev má za následek horší barvy. Naštěstí monitor nemá překmit, a tak se u filmů nesetkáte s šumem v obrazu.
Hraní her
Hry nejsou pro tento panel prakticky problém. Sice je zde vidět občasné rozdvojování hran, ale to je dáno schody v odězvě. Pokud je framerate dostatečně vysoký, tak si schodů všimnout sice nemůžete, ale hra má zase znatelně tmavší podání (krystal se nestihne otočit do požadované hodnoty). Nejvíc to je vidět již tradičně u Half-Life 2. Need for Speed Most Wanted, EARTH 2160 a Unreal Tournament 2004 jsou na tom podstatně lépe a odezva nečiní prakticky žádný problém.
Stabilita kontrastu
Průběh stability kontrastu má hodně atypický průběh. Kontrast je nejvyšší v 10 % jasu. Inu i to se může stát. Naštěstí je jas regulován pomocí podsvětlovacích trubic, takže nepřicházíte o gamut.