Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 225BW - hrdý zastánce 22"

7.5.2007, Pavel Kovač, recenze
Samsung 225BW - hrdý zastánce 22"
V poslední době jsme se věnovali hlavně 19" modelům v rámci megatestu, a tak přišel čas vrátit se i k jiným modelům. Dnes to bude 22" Samsung 225BW se širokoúhlou obrazovkou, 5ms GtG odezvou a dynamickým kontrastním poměrem 800:1. Výrobní technologie je v tomto případě TN, tak se pojďme podívat, co z ní Samsung dokázal dostat.

Pozorovací úhly


Samsung tvrdí, že tento panel má pozorovací úhly 160° v obou směrech. To je samozřejmě pravda, bohužel pravidla udávání pozorovacích úhlů nezohledňují barevnou degradaci a koukají pouze na kontrast (při 160° je 5:1). Uvidíme, jak si panel povede v praxi.


Čelní pohled na testovací obrazec (Pro zvětšení klikněte)


Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu pod úhlem 45° se nic razantního neděje. Barvy jsou dobré, jas ani kontrast nikterak výrazně neklesá. Samozřejmě je tu vidět posun celého barevného spektra do žluté barvy, ale to je i u vyspělejších VA matic běžné, natož pak uTN.


Pohled z levé strany (Pro zvětšení klikněte)

Extrémní úhel ovšem pro monitor nic dobrého nevěstí. Barvy jsou již znatelně zkresleny a jas s kontrastem výrazně klesá. Je to ovšem adekvátní k TN s 160°.



Pohled pod úhlem 45° zespod (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu zespodu se se obraz chová tak, že výrazně ztmavne a není prakticky nic vidět. Je to škoda, protože leckteré panely (převážně od Samsungu) se takto nechovají a obraz je stále ještě vcelku dobrý.



Pohled zespod (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu zespodu je již obraz typický pro TNko a nelze mu tedy ani nic vytknout.


Barevné podání


Tradiční bílo-černý přechod sice nemá zcela ideální průběh, ve světlé části je lehce zabareven do modra, ale jinak se na něm nevyskytuje nikterak výrazné proužkování. Dithering zde samozřejmě je, ale s tím se zkrátka musí počítat. Přechod jako takový je podán solidně a nemusíte se ničeho bát, zkrátka tradiční TN.


Bílo-černý přechod (ilustrační foto)

Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (3,3MB), malý výřez (0,4MB).

U duhového přechodu jsem zaznamenal výrazně přepálenou červenou barvu, která až bije do očí. Není to tím, že by měl panel rozšířený gamut, ale zkrátka červenou zpracovává ne zrovna ideálně a je jí zkrátka moc. Ostatní přechody jsou však dobré a nemám k nim žádnou vážnější výhradu.


Duhový přechod (ilustrační foto)


Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (3,0MB), malý výřez (0,4MB).

Problém s červenou barvou se potvrzuje i na reálné fotografii. Růže má špatně odlišitelné okvětní lístky a celkově je nepřirozeně podána.


Zobrazení fotografie (ilustrační foto)

Nezmenšená fotografie je k dispozici zde (3,3MB).


Zobrazení šedé na černé a šedé na bílé


Hodnoty 253/255 a 2/0 jsou téměr ideální, jakých lze u 6bitového panelu dosáhnout, a tak si nelze na nic stěžovat.


Podsvícení


Podsvícení je ihned na první pohled velice povedené a pouze okraje jsou znatelně tmavší. Nikde však nevznikají nepříjemné fleky, které hodně ruší u jednolitých ploch. Jas s intenzitou 85 až 100 % zabírá plochu pěkných 53 %.



Je zde také 2D pohled pro lepší orientaci.