Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 2263DX: když jeden monitor nestačí

13.11.2008, Pavel Kovač, recenze
Samsung 2263DX: když jeden monitor nestačí
Využíváte často komunikačních nástrojů typu VoIP, IM nebo videotelefonování? Možná právě pro vás je monitor Samsung 2263DX s přídavným 7" displejem. Nápad je to zajímavý, jak si ale poradil výrobce se zpracováním a kvalitou obrazu? Na to se podíváme v testu.

Odezva


Papírovou odezvou se panel řadí mezi střední třídu. Dnes již nikoho nepřekvapí 5ms odezva u TN monitorů. Ono je to v podstatě i takovým slušným identifikátorem. Odezva 5 ms, pozorovací úhly do 170° a máte jistotu, že jde o TN monitor. Při měření jsem zaznamenal pouze drobné potíže s odezvou ve světlých tónech. Jinak je odezva velmi dobrá a není nic nebrání v hraní akčních her.

Nyní k samotným grafům.



Zadní stěna představuje odezvu z černé do nějaké konkrétní šedé barvy. Dříve byla právě tato zadní deska předmětem zkoumání. Dnes však měřím odezvu u více změn, a tak je graf o něco složitější. Na druhou stranu odhalí daleko více. Například právě u odezvy 225-255, což jsou velmi světlé tóny, odhalilo nové měření problém. Odezva 27,2 ms není zrovna příznivá. Sice se tato změna vyskytuje ve filmech poměrně často, ale není až tak znatelná. Změna je to totiž velmi malá a navíc ve světlých tónech již oko tolik nerozliší.



U odezvy fall je situace zcela odlišná. Změny do zcela černého stavu jsou extrémně rychlé avšak u změn do šedé barvy se odezva neúměrně prodlužuje. Je to však zcela typické pro technologii TN.

Součtový graf celkové odezvy je takový:



Pro přehlednost tu je ještě tabulka s hodnotami odezvy rise i fall.



Podívejme se podrobněji na odezvu 0-175-0. Jsou zde schody, což je zcela typické pro technologii TN a dnešní programování čipů na OverDrive.


Odezva 0-175-0 (30 ms/div)

A zcela stejný průběh je i na odezvě GTG (50-200-50), pouze se schody objeví i v dílčí odezvě fall. Tím se prodlužuje celková odezva, což však vidíte na 3D grafech na začátku této kapitoly.


Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)


Inputlag


Obvykle 22" monitory netrpí inputlagem. Ani tento není výjimkou. Teoreticky je měřitelná, ale 3 ms není inputlag v pravém slova smyslu, protože jej okem nemůžete postřehnout.


Inputlag (10 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Při sledování videa jsem zaznamenal problém pouze při velmi světlých tónech, které ztrácely na detailech. Nejspíš si toho ani nevšimnete, ale pokud již danou scénu znáte jak svoje boty, tak si zkrátka řeknete, že zde není něco v pořádku. Na druhou stranu barevně je na tom monitor celkem slušně a i bez kalibrace. Samozřejmě nic není dokonalé a i zde například červená barva je dost přepálená. Nu což. Je to stále jen TNko.

Díky poměru stran 16:10 si můžete většinu filmů lehce nazoomovat, a využít celou plochu monitoru (velmi pěkně to umí například MPC Home Cinema). Rozlišení 1680x1050 sice není pro Full HD zcela ideální, ale na 720p to je naprosto dostačující. A u monitorů s touto úhlopříčkou stejně na filmy Full HD moc nevyužijete.


Hraní her



Co se týče her, tak jistě již tušíte, co dnešní TN monitory umí. Tento není žádnou výjimkou, hrany jsou při rychlých pohybech lehounce rozdvojeny (jak u které hry). U moderních her, které mají efekt motion blur, se tento neduh LCD monitorů postupně smazává. Zkrátka a jednoduše LCD již dospěla do takové fáze, že se nikterak výrazně v odezvě nezlepšuje.