Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 226cw: další 22" LCD v testu

2.10.2007, Pavel Kovač, recenze
Samsung 226cw: další 22" LCD v testu
V poslední době není o 22" LCD monitory nouze. Na našem serveru by mohla být celá tlupa recenzentů jen na monitory a stejně bychom to asi nestíhali. Dnes se podíváme na Samsung 226cw, který má extrémní dynamický kontrast 3000:1 a udávanou dobu odezvy 2 ms.

Odezva


Samsung propaguje tento monitor s extrémně rychlou odezvou 2 ms. Samozřejmě hodnota 2 ms zní velice pěkně, ale jde o papírovou hodnotu, která nemusí představovat to, jak se panel v reálu chová. Čekalo na mě velmi milé překvapení ihned po prvním měření. Průběh odezvy byl ve většině případů zcela ideální. Celková odezva se díky tomu pohybovala od 4,5 ms do 9 ms. Průměrná hodnota je 6,5 ms, což jsme zde (pokud mě paměť neklame) ještě neměli. Stává se z něj tedy opravdu rychlý monitor pro náročné FPS hry, o tom si však povíme něco více později.


Odezva v závislosti na změně

Následující graf znázorňuje průběh odezvy 0-175-0. Všimněte si krásných strmých přechodů bez překmitu, schodů a podobných nežádoucích jevů. Ve všech měřených odezvách vycházející z černé barvy (0-xxx-0) se schody ani překmit nevyskytoval. Toto považuji za opravdu perfektní výsledek. Hodnoty odezvy 0-175-0 jsou takovéto: 5,4 ms rise a 1,2 ms fall.


Odezva 0-175-0 (40 ms/div)

Bohužel ono neskutečné nadšení u všech odezev 0-xxx-0 opadlo při pohledu na odezvu 50-200-50. Zde monitor předvedl zcela ukázkový překmit, který prodloužil odezvu k daleko vyšším hodnotám, než v případě předchozí odezvy. Konkrétně jsou to 18,5 ms pro rise a 2,2 ms pro fall.


Odezva typu šedá-šedá (40 ms/div)


Inputlag


Zde jsem se trochu obával, zda nebude mít monitor inputlag. Proč? Elektronika Samsungu je sice obvykle velice dobrá, ale také hodně pomalá u monitorů s 8-bit barvami. Tento však zpracovává obraz pouze 6-bit, a tak se obešel bez inputlagu. Hry si tedy vychutnáte v plné kráse a bez zpoždění.


Inputlag (4 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Přehrávání videa samozřejmě díky poměru stran 16:10 bude daleko příjemnější než na klasickém monitoru s poměrem stran 4:3, popř. 5:4. Nicméně poměr stran není vše a také hodně záleží na dalších aspektech monitoru. Velice důležitá je odezva, ta v tomto případě celkem vyčnívá z řady. Problém s odezvou jsem zaznamenal pouze v některých případech, kdy se objevil šum v obraze. Tento šum byl však pozorován hlavně u HD filmů, u klasických si toho prakticky nemáte šanci všimnout. Barevně si vede celkem obstojně i když na pleťové barvě je trochu znát jakési zabarvení do červenorůžové. Některé filmy díky tomu vypadají trochu lépe, ale obecně to spíše kazí dojem. Sledování filmů si tedy v celkovém součtu určitě užijete a zkazit vám to může snad jen špatný náklon směrem dopředu, jelikož v kombinaci s technologií TN toho pak nemusíte moc vidět.

U filmů je také velmi důležitý kontrast, který je v tomto případě na velmi vysoké úrovni. Filmy díky tomu vypadají daleko lépe než na monitoru s nízkým kontrastem.


Hraní her




U her je na prvním místě odezva. Barvy a ostatní parametry jsou u nich podřadné a zajímají menší procento hráčů. Tento monitor přes zjevně vynikající měřenou odezvu ukázal některá úskalí u hry Half-Life 2, která obsahuje velké množství šedé barvy a to pro většinu monitorů není zrovna ideální. Technologie OverDrive sice dokáže zkrátit odezvu velmi šikovně, ale při jemných změnách zkrátka dojde k překmitu, respektive podkmitu, a tím se objevují duchové v obraze. Tento monitor je toho perfektním důkazem, některé hrany se výrazně rozdvojují a hraní není zrovna ideální. Naproti tomu stojí hra Unreal Tournament 2004, v které je odezva naprosto ukázková. K rozdvojování nedochází a celá hra se tváří velice dobře. Hraní na tomto monitoru je tedy takové rozporuplné. Některé hry jsou naprosto dokonalé a některé se tváří jako na 5ms panelu. Každopádně stále patří monitor k těm nejlepším v odezvě, co lze v dnešní době koupit.


Stabilita kontrastu


Jas se reguluje pomocí podsvětlovacích trubic, a proto nikterak výrazně neklesá ani kontrast. Nejnižší hodnota je 77 %, což není vůbec špatné. Nemusíte se tedy bát provozovat monitor při nižším jasu, aniž byste přišli o drahocenné barvy.