Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 245B - 24" a TN?

18.6.2007, Pavel Kovač, recenze
Samsung 245B - 24" a TN?
Kdo by si to pomyslel, že jednou nastane doba a i takto velké panely se budou vyrábět technologií TN. Bohužel k tomu došlo a trh jimi začíná být zaplavován. Jako první se do redakce dostal Samsung 245B, a tak se podíváme na to, co umí.

Odezva


Při testování odezvy u tohoto monitoru jsem měl pocit, že jde spíše o 8ms model než o 5ms. Odezva je dost dlouhá a navíc se schody. Právě díky schodům se odezva hodně prodlužuje. Na druhou stranu se zde nevyskytuje žádný překmit, který by hodně znepříjemňoval hraní FPS her. To je u elektroniky Genesis celkem typické. Je sice pravda, že jde pouze o naprogramování a Samsung by si klidně mohl celý průběh odezvy hodně změnit, avšak to neudělal, a tak se jedná o klasický Genesis průběh odezvy. Průměrná celková odezva je 18,1 ms, což je vcelku slušné, ale né úplně ideální. Nejlépe vše vystihuje následující graf.


Odezva v závislosti na změně

Měření bylo trochu stíženo tím, že i při maximálním jasu podsvětlovací trubice blikají. Měření však lze i tak dobře provést a přesnost tím prakticky neutrpí. Jsou zde vidět i schody a velmi rychlá odezva fall - to je u technologie TN celkem zvykem. Hodnoty jsou 21,2 ms pro rise a 1,1 ms pro fall.


Odezva 0-175-0 (20 ms/div)

U odezvy šedá-šedá (50-200-50) je vidět pomalejší odezva fall než při přechodu na zcela černou barvu jako u předchozí odezvy. I přesto je odezva fall stále velice dobrá. Hodnoty jsou 21,6 ms pro rise a 4,6 ms pro fall.


Odezva typu šedá-šedá (20 ms/div)


Inputlag


Inputlag je velice nepříjemný problém a pro většinu hráčů nepřekousnutelná vada. Naštěstí pokud si kupujete TN monitor, máte prakticky 100 % (no nikdy není nic 100 %, ale budiž) jistotu, že inputlagem monitor netrpí. Jde o to, že elektronika zpracovává obraz pouze 6-bitově a to není nic náročného. I dnešní monitor nemá inputlag. Více viz následující obrázek z osciloskopu.


Inputlag (4 ms/div)

Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Video je výsadou velkých širokoúhlých monitorů. Tento Samsung tyto předpoklady splňuje velice dobře. Rozlišení 1920 x 1200 je také velice výhodné, protože v dnešní době se již začínají objevovat filmy ve full HD rozlišení (1920 x 1080) a monitor je tedy zobrazí v plné kráse. Samozřejmě velikost a rozlišení není vše a hodně důležité je také barevné podání. To bohužel technologie TN tak dobré neumí, a proto nelze očekávat nikterak skvělé výsledky.

U tohoto monitoru jsou barvy však vcelku povedené a je to způsobené hlavně tím, že jde o panel Samsung. Panely AU Optronics, CPT apod. jsou na tom s barvami o poznání hůř. Samsung si totiž daleko lépe kalibruje barvy již při výrobě samotného panelu, a tak to poté nemusí dohánět elektronikou. Filmy se tedy na monitoru sledují velice dobře a i výchozí nastavení barev vcelku dostačuje. V odezvě jsou sice lehce vidět nedokonalosti v podobě horšího barevného podání při pohybu (schody), ale není to nic strašného. Hloubka obrazu je nečekaně dobrá a filmy jsou díky ní více dynamické.


Hraní her




Hry se na tomto monitoru hrají vcelku obstojně. I přes "schodovatou" odezvu si jistě užijete většinu her v plné kráse. Samozřejmě 2ms panely jsou na tom s odezvou výrazně lépe a pro hraní se hodí více, ale musíme si uvědomit, že jde stále o jeden z nejrychlejších 24" LCD panelů na trhu, a tak si není až tak z čeho vybírat. U hry Half-Life 2 je znatelné rozdvojování a hlavně obraz při pohybu trochu tmavne, což je zapříčiněno schody v odezvě při odezvě rise. Naštěstí barevné podání je opět velmi dobré a lehké přibarvení TN technologie vůbec nevadí. U ostatních her se tyto jevy také objevují, ale ne v tak velké míře. Nejlépe na tom je Unreal Tournament 2004. Právě UT 2004 není na odezvu tak náročný, a proto se hraje na dnešních monitorech velice dobře.


Stabilita kontrastu


I přestože je jas regulován pomocí podsvětlovacích trubic, kontrast vcelku rychle padá až ke 40 % jasu maximálního (naměřený 120:1).