Samsung 245T: MPA v akci
25.3.2008, Pavel Kovač, recenze
Po velké dávce 22" modelů se podíváme na jeden 24" model od Samsungu s parametry: rozlišení 1920x1200, odezva 6 ms, jas 300 cd/m2, kontrast 1000:1 a pozorovací úhly 178° v obou směrech. Významný je hlavně díky technologii MPA, která vytváří plynulejší pohyb.
Kapitoly článku:
Odezva
Protože toto není TN monitor, tak nelze očekávat nikterak oslnivou odezvu. Samozřejmě nezáleží pouze na technologii a hodně záleží na elektronice, jak si s tím vším poradí. Nesmí používat příliš silný OverDrive, aby nedocházelo k překmitům a zároveň ani příliš slabý, aby nevznikaly schody. Naše měření ukázalo, že někdy k překmitu dochází a někdy téměř vůbec. Zkrátka takový průměr. Na druhou stranu je odezva vzhledem k technologii velmi dobrá a myslím, že bude dostačovat téměř všem. Průměrná celková odezva = 14,76 ms. Maximální 24,8 ms. Minimální 10,6 ms. To jsou hodnoty, které odpovídají i některým TN panelům, a tak si jistě monitor zaslouží pochvalu.
Do grafu jsem nově přidal značky s měřenými hodnotami a jejich číselné vyjádření. Doufám, že toto vylepšení uvítáte. Návrhy na změnu pište na můj e-mail, nebo do diskuze pod článek.
Odezva v závislosti na změně
Odezva 0-175-0 se obešla bez výrazného překmitu, a tak jsou hodnoty celkem slušné: rise = 6,8 ms a fall = 5,4 ms.
Odezva 0-175-0 (30 ms/div)
Odezva 50-200-50 tedy GTG však již prináší překmit, a tím se i prodlužuje: rise = 12,8 ms a fall 6,4 ms.
Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)
Inputlag
Bohužel monitor trpí inputlagem s celkem nepříjemnou hodnotou 30 ms. Opět se potvrzuje, že grafické monitory zkrátka pro profesionální hráče nejsou.
Inputlag (10 ms/div)
Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
A máme zde asi to nejdůležitější pro tento monitor. Sledování videa je díky velkému počtu vstupů a vhodnému poměru stran zkrátka posláním tohoto monitoru. Pokud si zapnete technologii MPA, tak získáte lehce kontrastnější obraz s trochu plynulejšími pohyby. Navíc je trošku se eliminuje efekt odezvy, která je pouze lehce nadprůměrná. Vzniká tak monitor, který se při videu tváří jako velmi rychlý TN panel, avšak má všechny přednosti panelů S-PVA. Bohužel tato technologie má i svá omezení, kdy zkrátka vidíte při světlých scénách blikání. Zkrátka vše dobré má i svou stinnou stránku. Každopádně ve videu si monitor opravdu hoví a je vidět, že je pro něj navržen.
Hraní her
I u hraní her si sem tam MPA zapnete, avšak pokud vám zasvítí slunce do obličeje, tak si opět všimnete blikání. To je trošku nepříjemné, a proto si MPA zapnete opravdu jen ve specifických případech. Každopádně i když je MPA vypnuto, tak se hraje vše velmi dobře. U her typu Half-Life 2 nebo Unreal Tournament si nevšimnete žádných nedokonalostí. Avšak pokud potřebujete velmi rychlé reakce, tak monitor bohužel zklame a inputlag se projeví v celé své "kráse". Je to stále stejná písnička. Grafický monitor - inputlag. TN monitor - bez inputlagu. Stále stojíme před dilematem, na co vlastně monitor budeme používat.