Samsung 2493HM - čtyřiadvacet palců s TN technologií
27.5.2008, Pavel Kovač, recenze
Dnes se podíváme na jeden 24" TN monitor od Samsungu. V poslední době se na nás TN panely jen hrnou i v těchto úhlopříčkách a spousta uživatelů to považuje za chybu. Je tomu skutečně tak? Na to se podívají oči našich sond a také mé vlastní skromné oko.
Kapitoly článku:
Odezva
Výrobcem udávaná odezva 5 ms v oblasti GTG se bohužel měřením moc nepotvrdila. Hlavním důvodem jsou schody, které výrazně prodlužují odezvu rise. Maximální hodnota celkové odezvy 23,4 ms moc 5ms panelu neodpovídá. Naštěstí si status vylepšuje odezvou fall, která nepřesáhne 1,3 ms.
Odezva v závislosti na změně
A zde je důkaz toho, že odezva má schody. Pokud si vytvoříte obálku (odstraníte blikání podsvětlovacích trubic), tak se vám ony schody velmi pěkně vyloupnou.
Odezva 0-175-0 (30 ms/div)
Naprosto stejná situace je i u odezvy GTG, kde se však lehce prodlužuje odezva fall až k 3,6 ms. Průběh je však prakticky stejný.
Odezva typu šedá-šedá (30 ms/div)
Inputlag
Původně jsem očekával, že inputlagem monitor trpět nebude, to hlavně kvůli technologii TN a 6bitovému zpracování. Bohužel se zde lehký inputlag vyskytl s délkou 10 ms. Na jednu stranu to je celkem škoda, ale na stranu druhou 10 ms není nic, co by vadilo i při hraní náročných FPS her. Zkrátka lidské oko těžko pozná 10 ms.
Inputlag (10 ms/div)
Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Tentokrát jsem si na filmu připomněl trilogii Pána prstenů. Porovnával jsem HD a DVD verzi. V odezvě nebyl poznat žádný zásadní rozdíl. U některých monitorů je totiž vidět u HD verze šum, který je však obvykle způsoben překmitem. Překmit se však u tohoto monitoru nevyskytuje, a tak se není čeho bát. Samozřejmě jsem nezůstal jen u samotného Pána prstenů a jako vždy jsem si pustil oblíbený Pulp Fiction v HD a 300. Ani u jednoho jsem nezaznamenal sebemenší problém. Je vidět, že dnešní monitory z 90 % filmy zvládají velmi dobře. A jsou opravdu jen výjimky, které mohou působit problémy.
Hraní her
Hry jsou samozřejmě daleko náročnější než filmy. Ostré hrany a velmi rychlé pohyby udělají své. Naštěstí si tento monitor vedl celkem dobře. Hra Half-Life 2, resp. celý source engine tvoří občasné problémy s rozdvojováním hran, ale například takový Unreal Tournament 3 díky různým post efektům nemá tak ostré hrany a rozdvojování hran není vidět. Odezva by pro hry tedy mohla být lepší, ale zase u většiny her to prakticky nepoznáte. Existují výjimky, které zamrzí, ale moc jich není.