Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 710T: nejlepší monitor všech dob!

1.4.2013, Pavel Kovač, recenze
Samsung 710T: nejlepší monitor všech dob!
Pokud hledáte monitor pro hry, filmy, grafiku nebo rentgenové snímky, je zde Samsung SyncMaster 710T. Tento špičkový monitor toho nabízí opravdu hodně. Ponořte se do čtení naší unikátní retro recenze.

Odezva


První a pro spoustu uživatelů asi nejdůležitější test je na odezvu. Zde monitor poskytuje podprůměrné výsledky. Aby také ne, když jeho udávaná odezva je 12 ms, což je na dnešní průměr dvojnásobek. A také v dvojnásobku se pohybuje i odezva rise. Bohužel odezva fall je více jak dvojnásobek dnešního průměru. Je zde tedy krásně vidět, že dříve monitory měly problémy hlavně s odezvou fall. To mělo za následek rozmazávání objektů ve vyšší míře než dnes.


 - odezva tabulka


Tabulka toho prozradila hodně. Shrňme si ji však v řeči čísel. Průměrná odezva rise činí 23,2 ms a fall 15,3 ms. No, hodnoty to nejsou nic moc. Ovšem nevyskytují se zde překmity, naopak jsou zde často schody. Ty jsou dnes prakticky pasé.

 - odezva graf

V odezvě 0-175-0 je vidět pěkně schod, který byl ve své době téměř u každého TN monitoru. Dnes se s tímto jevem téměř nesetkáte.


 - odezva 0-175-0

0-175-0 (20 ms na dílek)


U odezvy 50-200-50 se schody objevily i u odezvy fall.


 - odezva 50-200-50

50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


Hodnota inputlagu je 17,6 ms. Na dnešní dobu to není nic neobvyklého. Je vidět, že dříve monitory měly s inputlagem podobné problémy jako dnes.


 - inputlag

Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Při sledování videa vám jistě bude vadit poměr stran. Tedy v případě, že se budete dívat na starší TV ripy, poměr stran oceníte, ale u dnešních filmů je 5:4 zkrátka nepříjemný. Filmy mají na horní i spodní straně výrazný černý pruh do kterých se schovají titulky. Je fakt, že máte možnost si nechat zobrazit klidně dvojjazyčné titulky a stále nebudou v obraze.

Pokud se však podíváme na obraz jako takový, tak zjistíte, že je velmi málo kontrastní. I na dnešní e-IPS monitory co mají kontrast kolem 1000:1 je dnešní 500:1 prostě málo. Přidáme-li i nízký jas kolem 150 cd/m2, tak je obraz ve světlé místnosti opravdu nezřetelný. Za tmy však dostatečný.





 - průsvity pdosvícení

Fotografie podsvícení


Podání černé barvy je o něco horší než u dnešních e-IPS panelů. Někdy až téměř dvojnásobně jasnější černá. To je hlavní důvod (a vlastně jediný možný) pro nižší kontrast. A protože jde o postarší monitor, který má CCFL trubice už znatelně vysvícené, tak měříme jas černé pouze při zkalibrované na 120 cd/m2. Maximální jas dosahuje pouhých 150 cd/m2 což je polovina udávané hodnoty. Nemělo by smysl udávat jas černé v tolika místech, když by se změnil jen o pár procent.


 - jas černé barvy při maximální jasu



Hraní her


U hraní her si všimnete hlavně velmi nepříjemného rozmazávání obrazu. Ten na tehdejší dobu nebyl špatný, ale dnes je situace jiná. Obraz se maže a rychle pohybující se objekty jsou zkrátka jen mazanice. Textury ztrácejí ostrost a vy s klidem můžete vypnout motionblur, protože jej nahradí monitor. Opravdu se nedivím, že dříve si spousta profi hráčů stěžovala na LCD. Dnes je však situace zcela jiná a opravdu rychlá LCD (nejlépe se 120 Hz) mají daleko rychlejší odezvu.




Celkově vzatu jde o dost pomalý monitor :-). Na filmy to obvykle stačí, ale hraní her se stává utrpením. Dříve se jednalo o jeden z lepších monitorů. Dnes o podprůměrný.