Samsung T27A750: švýcarský nůž mezi monitory
3.8.2011, Jakub Doležal, recenze
Aktuálním trendem jsou multifunkční zařízení a tato vlna zasáhla i monitory. Dnes si ukážeme novinku z dílen Samsungu. Jak to dopadne, když v Koreji smíchají monitor, 3D televizi, multimediální centrum a celé to nalijí do tenkého 27“rámečku?
Kapitoly článku:
Odezva
Přítomnost 3D panelu naznačuje již dopředu o něco kvalitnější technologii, než u standardních monitorů. Navíc jsem ve specifikacích objevil hodnotu 120 Hz, což vzbudilo nemalé naděje na velmi rychlou odezvu při správném nastavení ve Windows. Zkušenosti z recenze BenQ hovořily v tomto směru velmi jasně a 120 Hz je zkrátka při hraní znát.
Zvládne monitor 120 Hz i v prostředí Windows? Zatím bohužel ne.
Bohužel v současné chvíli není možné tuto volbu využít v prostředí operačního systému Windows a plných 120 Hz si užijete pouze při 3D. Vzhledem k tomu, že je monitor poměrně nový, nenašel jsem ani žádný návod na zprovoznění vyšší frekvence zobrazení i mimo 3D. Pokud by časem vyšel novější firmware, byla by to pro tento monitor další bonusová funkce.
Naměřené hodnoty rise jsou vesměs dobré a panel je tak poměrně svižný. Navíc jsem na průběhu neobjevil neduhy funkce OverDrive, takže přesvícené pixely v případě tohoto monitoru odpadají.
Při měření odezvy fall jsem místy dosahoval ještě lepších hodnot než u předchozího měření. Vypnutí pixelu bylo prakticky okamžité a hlavně téměř lineární. Čas od času se sice ve spodní části objevil nepatrný schod, avšak ten nijak zásadně neovlivnil dobu odezvy.
Celkové výsledky nejsou vůbec špatné a pomalu začínám věřit zákulisním drbům, že do 3D modelů dávají výrobci přeci jen o něco kvalitnější elektroniku a panely. Samsung si sice mohl odpustit tabulkovou odezvu 3 ms GTG, ale podobně závadějící hodnoty uvádí valná většina výrobců monitorů a televizí.
0-175-0
Průběh 0-175-0 a celkem plynulý průběh odezvy, elektronika sice několikrát „škobrtne“, ale vzniklé schody nejsou nijak výrazné. V porovnání s předchozími panely jsou tedy vidět výrazně lépe odladěné změny odstínů.
Podobně je na tom i odezva GTG (50-200-50), která znovu vykazuje velmi plynulý průběh. Nejsme tedy svědky žádných zbytečně vysokých hodnot napětí, nebo několika schodů, které by prodlužovaly dobu odezvy.
Inputlag
Nepřítel všech hráčů FPS her dorazil s prvními LCD monitory a stále se jej nepodařilo zcela porazit, ostatně v posledních recenzích zde na SHW byl inputlag často až nečekaně velký. Tradici nepřerušíme ani dnes a Samsung T27A750 si odnáší titul moderního monitoru s nejvyšším inputlagem. Hodnotu přes 60 ms jsem naměřil opakovaně i při restartu celé měřící soustavy a nutno říci, že rozdíl mi subjektivně přišel viditelný v porovnání s vedle postaveným CRT monitorem. Teď jen zjistit, kde "soudruzi" z Koreje udělali chybu.
Sledování videa
Filmy jsou na monitoru s úhlopříčkou 27“ příjemným zážitkem, odezva je vesměs velmi rychlá, takže by to svádělo označit Samsung T27A750 za domácí ideál. Bohužel to není úplně pravda, neboť přes den je monitor spíše zrcadlo, než zobrazovací plocha. Nevím, co přesně inženýři Samsungu touto lesklou plochou zamýšleli, ale odlesk už je opravdu přehnaný. Pro noční sledování je tedy tento monitor jak stvořený, avšak přes den byly odlesky opravdu citelné.
Sledování 3D videa
Samotnou kapitolou je 3D video, které přináší do pokoje další dimenzi zábavy. Zde je však znovu důležité zabránit přístupu externího světla. Samotný monitor pak přehrává prostorové objekty obstojně a problémy mu nedělá ani konverze z 2D na 3D. Naneštěstí jsem však zaznamenal problémy s brýlemi, které při velkém množství světla v místnosti nepatrně blikaly.
Možnosti 3D jsou rok od roku bohatší, avšak stále to není ono
Nevím, zda jde o vadu jednoho kusu, ale problémy s občasným viditelným poblikáváním brýlí či obrazu mají prakticky všechny televizory a monitory z první generace (aktivní 3D). Citlivější jedinci by tak rozhodně měli tuto technologii před koupí vyzkoušet, neboť po půl hodině sledování obrazovky vám nemusí být do zpěvu.
Hraní her
U her platí vesměs to samé, co jsem vytýkal při sledování filmů. Odmyslíme-li vysoký inputlag (profesionální FPS hráči dále již nečtou), je monitor na noční střílení protihráčů ve hrách typu Counter Strike dostačující, ale běda pokud dorazíte z práce dříve a pokusíte během slunečného dne dosáhnout stejných úspěchů. Spíš než protihráče budete na obrazovce potkávat svůj obličej. Velká zobrazovací plocha je také lákadlem pro hráče strategií a po několika dohraných mapách rozhodně nejsem proti, ačkoliv zatímco na malém monitoru namáháte především klouby na kurzorových klávesách, zde bude pracovat především soustava obratlů otáčejí hlavou od jednoho okraje monitoru k druhému. Rozhodně doporučuji pořídit optimálně hluboký stůl.
Hraní 3D her
PC her s podporou 3D je zatím jako šafránu a podobně tristní je to i na konzolích. Samsung si je nejspíše tohoto problému vědom, a proto přibalil k monitoru aplikaci, která v prostředí Windows vyhledá dostupné hry a u těch novějších se pokusí zprovoznit 3D automaticky. Např. u hry Dirt 2 se vše spustilo bez zásahu uživatele a nutno říci, že automobil zejména při řízení shora opravdu vystupoval z obrazovky a hra byla o to zábavnější. Starší hry typu Counter Strike 1.6 program vyhodnotil jako nevhodné, avšak i přesto si lze vynutit stereoskopické zobrazení. Nicméně je znát, že hra byla tvořena pro 2D monitor a žádných významných 3D efektů se tedy nedočkáte, prostředí sice působí o něco plastičtěji, ale rozdíl mezi 2D a 3D již není tak patrný. Znovu je však nadmíru důležité vytvořit ideální podmínky pro hraní, tedy tmavý pokoj a minimální počet rušivých světelných elementů.
Jasnější obrazovka u modelu T27A750 by neměla tolik zatěžovat oči při 3D