Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sanyo VCC-HD4000P: Full HD dohled

7.4.2009, Jan Vítek, recenze
Sanyo VCC-HD4000P: Full HD dohled
Představíme si zajímavý produkt od Sanyo, jenž není příliš určen normálním uživatelům. Jde o IP kameru VCC-HD4000P s rozlišením až Full HD, tedy 1080p, což je na podobný produkt nezvyklé. Nás bude zajímat především kvalita obrazu, ale i další vlastnosti.
Nyní si provedeme několik testů obrazové kvality při různých podmínkách a také se podíváme, jak si stojí zoom. Nejdříve to budou testovací obrazce, jež nám aspoň rámcově prozradí schopnosti této kamery.

Testovací obrazce


Naše obvyklé testovací obrazce vytištěné na papíry formátu A5 ukáží schopnosti kamery rozeznávat barvy a jejich přechody, ostrost obrazu a také jeho případnou soudkovitost.


- klikněte pro zvětšení -



- klikněte pro zvětšení -



- klikněte pro zvětšení -



- klikněte pro zvětšení -

A jak je vidět, výsledky jsou výborné. Barevné přechody jsou oproti originálu sice o něco vybledlé, ale to lze napravit upravením sytosti v nastavení. Stejně tak černobílý přechod a zachycená koláž jsou pěkné a nakonec si u milimetrového papíru také není na co stěžovat. Celá plocha je ostrá a soudkovitost nulová, takže zkreslení se bát nemusíme. Výchozí pozice kamery je tedy velmi dobrá.

Dlužno podotknout, že tyto testy byly provedeny v rozlišení 1280 x 720p - H.264.


Denní světlo


Nyní si vezmeme na mušku obraz kamery při denním světle, a to jak v interiéru, tak v interiéru. Podívejme se tedy nejdříve na interiér. Dlužno říci, že v tuto dobu mě Sanyo začlo trošku zlobit kvůli tomu, že se začal trošku podivně rozostřovat obraz a také občas přestala korektně fungovat změna rozlišení, kdy kamera po jeho zvýšení sice poslala obraz v tom správném rozlišení, ale upsamplovaný z nižšího. A aby to bylo úplné, někdy se podivně zasekne i webové rozhraní, kdy se přestanou vykreslovat ovládací prvky.

V takových chvílích je dobré na webové rozhraní najet znovu a při potížích s obrazem se pokusit pomocí Lens Initialization v menu Camera obraz dát zase dohromady. Někdy to však nestačí a to jsem radši kameru restartoval. Velkou otázkou tedy je, jaké všemožné neduhy se mohou projevit při dlouhodobém nepřetržitém provozu kamery a zde se budou hodit nejlépe zkušenosti uživatelů. Ale pojďme už na obrazové testy.


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -



maximální zoom - klikněte pro zvětšení -

Obraz byl zabrán dopoledne, kdy bylo pod mrakem, ale žádné šero. Jak je zřejmé, obraz vypadá dobře, je po celé ploše ostrý a přespříliš netrpí chromatickou aberací, i když ta znatelná je. Při nulovém zoomu se ale nahoře ve větvích viditelně ztrácely detaily. Je otázkou, zda to bylo kompresí formátu H.264, ovšem kvalita byla nastavena na maximální možnou.


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -



maximální zoom - klikněte pro zvětšení -

Druhá série fotografií zabírá venkovní prostor z trochu jiného úhlu a opět se zde uplatnil minimální a maximální zoom. U prvního obrázku jako by kamera nevěděla kam zaostřit. Její prioritou jsou mimochodem bližší objekty, ale to se dá posléze korigovat manuálním ostřením. Lavička však je vykreslena velmi pěkně, i když sama o sobě zrovna pěkná není. A nakonec v této části to bude interiér v denním světle.


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -



- klikněte pro zvětšení -

V tomto případě je obraz velmi ostrý a také se ukazují velmi živé barvy, takže se Sanyo za takovéto výsledky rozhodně stydět nemusí. Zoom se také předvedl v dobrém světle a na fotoaparátu si můžeme klidně i přečíst popisky u tlačítek. Světlo nebylo uvnitř tak intenzivní jako venku, ale to nepřineslo zvýšený šum, takže obraz vypadá barevně a živě. Za to se ale jistě zasloužil také H.264 a u JPEG bychom již zrnitost pozorovat mohli. Jdeme dále na umělé osvětlení.


Umělé osvětlení


Nyní se podíváme na to, jak si kamera vede při umělém osvětlení interiéru. První zachycené obrázky byly pořízeny v místnosti nepřímo osvětlené 40W žárovkou namířenou na strop místnosti. Nejprve je to při minimálním zoomu a pak při maximálním (tedy optický x10).


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -

Jak je zřejmé, obraz je takto poměrně zašumnělý, ale stále jde o velmi dobrý výsledek a kamera evidentně nemá moc problémů se zachycením barev. Automatické ostření při maximálním zoomu je také bezproblémové. Z obrázků ale nevyčtete, že se obraz občas rozmaže, když kamera znovu přeostřuje.


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -


nulový zoom - klikněte pro zvětšení -

Druhá série obrázků byla pořízena s osvětlením, jež zajišťovala pouze 7W zářivka. Zde je již obraz viditelně tmavější, což lze do jisté míry napravit přenastavením clony. I tak ale kamera podala opět dobrý výkon a dokázala slušně ostřit a ani obnovovací frekvence nebyla přehnaně nízká a držela se dobré úrovni, tedy alespoň přes 10 FPS.

Nakonec jsem ještě zkoušel, co uvidíme, pokud bude místnost téměř tmavá a osvětlená pouze mdlým světlem obrazovky počítače. Zde ale již nemá cenu sem dávat obrázky, protože výsledkem byla pouze zašumělá tma, v níž nebylo k rozeznání vůbec nic.


Vysoké rozlišení


Nakonec se podíváme, jak detailní výstup kamera předvede v rozlišení Full HD. Nejdříve je to obraz zabraný s nulovým zoomem a poté asi s polovičním, tedy 5x. Velké verze obrázků nejsou sice v 1080p, protože jde o výřezy, ale jinak odpovídají tomu, co uvidíte na příslušném monitoru.


- klikněte pro zvětšení -



- klikněte pro zvětšení -