Sapphire Hybrid Radeon X700 Pro v recenzi
7.10.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Na krátkou dobu se nám díky společnosti Sapphire dostala do ruky grafická karta s čipem Radeon X700 Pro. Samozřejmě jsem neváhal ji otestovat a vyzkoušet její schopnosti v nových hrách jako je Far Cry či Doom 3. A povedlo se i přetaktování…
Kapitoly článku:
- Sapphire Hybrid Radeon X700 Pro v recenzi
- Popis karty a příslušenství
- Výsledky testů
- Přetaktování a závěr
Teploty a hlučnost
Krátce bych se rád zmínil o teplotách a hlučnosti grafické karty. Za prvé musím říct, že větráček je poněkud nepříjemný. Není až tak hlasitý, ale vzhledem k jeho malým rozměrům je zvuk vysoký a vtíravý. V zavřené skříni by to bylo samozřejmě o něco lepší než na stole, kde jsem měl celou sestavu položenou. Nicméně je větráček teplotně regulovatelný a pomocí RivaTuneru můžete nastavit buď automatickou, nebo manuální kontrolu otáček.
Teploty byly již subjektivně nízké. Ani při dlouhém zatížení jsem se o chladič na čipu ani o pasivy na pamětech nespálil a naopak byly jen vlažné. Díky teplotnímu čidlu jsem naměřil teplotu v klidu kolem 40 °C, v zavřené skříni by byla asi o pár stupínků vyšší. Po zatížení stoupla teplota na nějakých 60 °C, což je na GPU stále dobré. Při přetaktování pak bylo maximum asi 70 °C.
Přetaktování
Dobře, už Vás nebudu napínat. Radeon X700 Pro má pro overclocking poměrně dobré předpoklady - nižší původní frekvenci a 0,11mikronový výrobní proces. U jádra se mi podařilo zvýšit frekvenci ze 425MHz na slušných 506MHz, což je na jeden z prvních modelů sympatické. Paměti byly o poznání svolnější - z 432MHz jsem frekvenci zvedl až na 540MHz, tedy 1,08GHz efektivně. Vypadá to tedy na 2,0ns Samsungy. Celkový nárůst frekvencí byl procentuálně +19%/+25%.
Zajímavé je také srovnání výkonu po přetaktování. K tomu jsem vytvořil dvě tabulky - jednu pro syntetické, druhou pro herní testy.
Syntetické testy jsou vždy na zvýšení frekvencí háklivější. U 3DMarku2001 SE je již vidět, že neodráží výkon nejnovějších karet tak věrohodně, ale nárůst +17%, resp. +18,8% u novějších verzí dokazuje, jak mnoho udělal overclocking. CodeCreatures jsou na tom podobně.
Herní testy jsou zase o něčem jiném. Nárůst výkonu v hrubé síle je dobře znát na Quake 3, naopak Wolfenstein, Comanche 4 a oba Unreal Tournamenty zůstaly prakticky na původní hodnotě. Co je ale skvělá zpráva je velmi slušný nárůst výkonu u nových her. Halo ještě není tak důležité, ale +13,3% ve Far Cry a hlavně +19,3% v Doomu 3 je vynikající!
Závěr
Přestože se jedná o jaksi provizorní recenzi, lze z ní vypozorovat pár poznatků o Radeonu X700 Pro. Výkon je poměrně sympatický, jen mě mrzí, že zatím nedorazila na srovnání GeForce 6600. Potěší rychlost ve hrách jako je Wolfenstein nebo Unreal Tournament, ale ani novější kousky nezůstávají pozadu. Far Cry je hratelné i při 1280x1024, Doom 3 překročil na základní nastavení 50 fps.
Skvěle je na tom karta co se týče overclockingu. Nejen, že se ji podařilo přetaktovat na 506/540MHz, ale navíc se to následně velmi pozitivně odrazilo na nových testech typu Far Cry a Doom 3. Pokud na tom budou i další modely obdobně, máme se na co těšit. Teploty nepřekročily ani na těchto frekvencích 70 °C, což je poměrně dobré. Karta umí regulovat otáčky větráčku.
Když se podíváme na grafickou kartu Sapphire Hybrid, lze ji ohodnotit také dobře. Přestože použil výrobce trochu hlučnější větráček, velmi potěší pasivy na paměťových čipech. V příslušenství naleznete nejen dostatek kabelů, ale i dvě slušné plné hry.
Cena: 8 500 Kč vč. DPH
Záruka: 24 měsíců
Krátce bych se rád zmínil o teplotách a hlučnosti grafické karty. Za prvé musím říct, že větráček je poněkud nepříjemný. Není až tak hlasitý, ale vzhledem k jeho malým rozměrům je zvuk vysoký a vtíravý. V zavřené skříni by to bylo samozřejmě o něco lepší než na stole, kde jsem měl celou sestavu položenou. Nicméně je větráček teplotně regulovatelný a pomocí RivaTuneru můžete nastavit buď automatickou, nebo manuální kontrolu otáček.
Teploty byly již subjektivně nízké. Ani při dlouhém zatížení jsem se o chladič na čipu ani o pasivy na pamětech nespálil a naopak byly jen vlažné. Díky teplotnímu čidlu jsem naměřil teplotu v klidu kolem 40 °C, v zavřené skříni by byla asi o pár stupínků vyšší. Po zatížení stoupla teplota na nějakých 60 °C, což je na GPU stále dobré. Při přetaktování pak bylo maximum asi 70 °C.
Přetaktování
Dobře, už Vás nebudu napínat. Radeon X700 Pro má pro overclocking poměrně dobré předpoklady - nižší původní frekvenci a 0,11mikronový výrobní proces. U jádra se mi podařilo zvýšit frekvenci ze 425MHz na slušných 506MHz, což je na jeden z prvních modelů sympatické. Paměti byly o poznání svolnější - z 432MHz jsem frekvenci zvedl až na 540MHz, tedy 1,08GHz efektivně. Vypadá to tedy na 2,0ns Samsungy. Celkový nárůst frekvencí byl procentuálně +19%/+25%.
Zajímavé je také srovnání výkonu po přetaktování. K tomu jsem vytvořil dvě tabulky - jednu pro syntetické, druhou pro herní testy.
Benchmark | skóre | nárůst |
3DMark2001 SE | 22716 | +7,9% |
3DMark03 | 8708 | +17,0% |
3DMark05 | 3568 | +18,8% |
CodeCreatures | 66,9 | +14,4% |
Tab. 5 - Přetaktování v syntetických testech
Syntetické testy jsou vždy na zvýšení frekvencí háklivější. U 3DMarku2001 SE je již vidět, že neodráží výkon nejnovějších karet tak věrohodně, ale nárůst +17%, resp. +18,8% u novějších verzí dokazuje, jak mnoho udělal overclocking. CodeCreatures jsou na tom podobně.
Benchmark | fps | nárůst |
Quake III Arena | 455,0 | +16,6% |
Wolfenstein ET - battery | 81,6 | +0,6% |
Comanche 4 | 76,2 | +0,0% |
UT2003 Flyby | 284,5 | +7,6% |
UT2003 Botmatch | 94,6 | +0,1% |
UT2004 Flyby | 107,3 | +0,7% |
UT2004 Assault | 49,4 | +0,0% |
Halo: Combat Evolved | 61,5 | +18,0% |
Doom 3 (high) | 63,7 | +19,3% |
Far Cry - default | 71,6 | +13,3% |
Tab. 6 - Přetaktování v herních testech
Herní testy jsou zase o něčem jiném. Nárůst výkonu v hrubé síle je dobře znát na Quake 3, naopak Wolfenstein, Comanche 4 a oba Unreal Tournamenty zůstaly prakticky na původní hodnotě. Co je ale skvělá zpráva je velmi slušný nárůst výkonu u nových her. Halo ještě není tak důležité, ale +13,3% ve Far Cry a hlavně +19,3% v Doomu 3 je vynikající!
Závěr
Přestože se jedná o jaksi provizorní recenzi, lze z ní vypozorovat pár poznatků o Radeonu X700 Pro. Výkon je poměrně sympatický, jen mě mrzí, že zatím nedorazila na srovnání GeForce 6600. Potěší rychlost ve hrách jako je Wolfenstein nebo Unreal Tournament, ale ani novější kousky nezůstávají pozadu. Far Cry je hratelné i při 1280x1024, Doom 3 překročil na základní nastavení 50 fps.
Skvěle je na tom karta co se týče overclockingu. Nejen, že se ji podařilo přetaktovat na 506/540MHz, ale navíc se to následně velmi pozitivně odrazilo na nových testech typu Far Cry a Doom 3. Pokud na tom budou i další modely obdobně, máme se na co těšit. Teploty nepřekročily ani na těchto frekvencích 70 °C, což je poměrně dobré. Karta umí regulovat otáčky větráčku.
Když se podíváme na grafickou kartu Sapphire Hybrid, lze ji ohodnotit také dobře. Přestože použil výrobce trochu hlučnější větráček, velmi potěší pasivy na paměťových čipech. V příslušenství naleznete nejen dostatek kabelů, ale i dvě slušné plné hry.
Cena: 8 500 Kč vč. DPH
Záruka: 24 měsíců
Za zapůjčení grafické karty Radeon X700 Pro děkujeme společnosti Sapphire