Sapphire Nitro R9 380X 4G: nový král mainstreamu?
18.12.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Zjevně hlavním posláním dlouho očekávaného Radeonu R9 380X bylo vypořádat se s konkurencí v segmentu mainstreamových grafických karet. O tom, jestli se mu to povedlo a jak se vypořádal se silným sokem v podání GTX 960 4 GB, je dnešní článek.
Kapitoly článku:
- Grafický čip Antigua
- Sapphire Nitro R9 380X 4G
- AMD Radeon Software Crimson
- Jak budeme testovat
- Syntetické testy
- Metro Last Light
- Crysis 3
- Battlefield 4
- Thief
- Middle Earth: Shadow of Mordor
- Alien: Isolation
- Far Cry 4
- Dying Light
- Grand Theft Auto V
- The Witcher 3: Wild Hunt
- Teplota, hlučnost a spotřeba
- Přetaktování
- Závěr
AMD Radeon Software Crimson
Grafická karta Radeon R9 380X nebylo to jediné, co společnost AMD představila veřejnosti. Zároveň byly vydány také nové ovladače s názvem Radeon Software Crimson Edition, které nahrazují dosavadní ovladače grafických karet Catalyst.
Nové a velmi rychlé uživatelské rozhraní ovladačů Crimson je opravdu jednoduché a intuitivní. Samozřejmě nezůstalo jen u jednoduchosti GUI, ale nové ovladače přinášejí také některé nové a zajímavé funkce. My se dnes zmíníme alespoň o těch, které nás budou zajímat nejvíce.
Shader Cache
To, co má Nvidia ve svých ovladačích už delší dobu, nyní přináší i AMD. Při hraní počítačových her jsou veškeré zkompilované shadery hry nyní ukládány do tzv. Shader cache na pevném disku počítače pro jejich pozdější využití. Při následných požadavcích hry na použití těchto shaderů se pak tyto shadery nemusejí opětovně kompilovat, ale jsou využity právě tyto již zkompilované a uložené shadery. Ušetřena je tak práce procesoru, který tyto shadery nemusí opětovně kompilovat, tedy překládat do kódu, kterému grafická karta rozumí. Výsledkem je pak nejen samotné ušetření strojového času procesoru, ale i plynulejší přechody mezi scénami hry bez výrazných stutterů a v neposlední řadě samozřejmě také rychlejší spouštění her.
Profily her
Z našeho pohledu tou uživatelsky nejdůležitější funkcí nových ovladačů jsou profily her spojené s funkcí Overdrive. Pomocí těchto profilů máte nyní možnost nejen individuálního nastavení parametrů každé hry, ale můžete si také v každém profilu nastavit rozdílnou frekvenci čipu nebo pamětí, zvolit limit spotřeby nebo nastavit otáčky ventilátoru chlazení. Při spuštění každé hry je pak její profil na danou hru aplikován.
Samozřejmě je nových funkcí v ovladačích mnohem více, ale o tom dnešní článek není. Představili jsme vám pouze tyto dvě funkce, protože se s nimi dnes ještě setkáte. V případě Shader cache u každého měřeného testu, kdy si můžete kontrolovat vliv tohoto zásobníku na plynulost her a v případě profilu her a Overdrive jsme zase testovali přetaktování Sapphire Nitro R9 380X.