Sapphire Nitro R9 380X 4G: nový král mainstreamu?
18.12.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Zjevně hlavním posláním dlouho očekávaného Radeonu R9 380X bylo vypořádat se s konkurencí v segmentu mainstreamových grafických karet. O tom, jestli se mu to povedlo a jak se vypořádal se silným sokem v podání GTX 960 4 GB, je dnešní článek.
Kapitoly článku:
- Grafický čip Antigua
- Sapphire Nitro R9 380X 4G
- AMD Radeon Software Crimson
- Jak budeme testovat
- Syntetické testy
- Metro Last Light
- Crysis 3
- Battlefield 4
- Thief
- Middle Earth: Shadow of Mordor
- Alien: Isolation
- Far Cry 4
- Dying Light
- Grand Theft Auto V
- The Witcher 3: Wild Hunt
- Teplota, hlučnost a spotřeba
- Přetaktování
- Závěr
Syntetické testy
Texture fill rate test je, kromě jiného, závislý na počtu a frekvenci texturovacích jednotek (TMU). Díky nejvyššímu počtu TMU je pak favoritem Sapphire Nitro R9 380X, který disponuje celkem 128 TMU a v tomto testu také s přehledem vítězí.
Pixel fill rate test udává schopnost grafické karty v procesu rasterizace vytvářet pixely (resp. jejich barvy) ve frame bufferu pro zobrazení na monitoru počítače. Teoreticky je test závislý na počtu a frekvenci ROP jednotek a propustnosti VRAM, ale svou roli zde hrají i další faktory, jako je výkon rasterizéru a v neposlední řadě také použití barevné delta komprese. I přes stejný počet ROP jednotek zde Sapphire Nitro R9 380X 4G opět vítězí díky své vyšší propustnosti VRAM.
Aritmetický test SP pak jasně favorizuje grafickou kartu Sapphire R9 380X, která disponuje nejvyšším počtem výpočetních jednotek (SP) a ani vysoká frekvence jádra u GTX 960 na tom nic nezměnila.
Výsledek tohoto testu určuje především šířka a frekvence paměťové sběrnice (šířka pásma), pomocí které je VRAM ke GPU připojena. U tohoto testu jdou všechny typy kompresí stranou a podle očekávání zde vyhrává hrubá síla Radeonu R9 380X.
Samozřejmě že syntetické testy nejsou právě tím, co by nás hráče počítačových her primárně zajímalo. Takovéto testy poukazují pouze na schopnosti architektury té které grafické karty. Co nás zajímá nejvíce je samozřejmě výkon grafických karet v samotných počítačových hrách.