Sapphire Radeon 9550 - přetaktujte mě!
20.9.2004, Zdeněk Kabát, recenze
ATi poslední dobou plete hlavy všem svým zákazníkům a vypouští na trh Radeony s novými modelovými čísly. Zatímco Radeon 9250 je spíše matení trhu, 9550 již svému číslu dostál - jde o lehce podtaktovaný Radeon 9600. Cena je také o něco nižší, ale co je nejlepší, karta lze ideálně přetaktovat..
Kapitoly článku:
Testovalo se na naší referenční sestavě:
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 1, dále jsem nainstaloval DirectX 9.0b a nejnovější ovladače Catalyst 4.9. V 3DMarku 2001SE a 3DMarku 03 byly použity nejnovější patche (330, resp. 340). Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to u syntetických testů v rozlišení 1024x768, u herních ve třech rozlišeních.
Pro porovnání jsem použil zaprvé dříve naměřené výsledky v megatestu grafického mainstreamu, za druhé pak zapůjčenou GeForce FX 5700 od InnoVISION. Protože byly starší výsledky měřeny v rámci jiných metod, chybí u nich některé benchmarky. Protože je Radeon 9550 stále částečně low-endová karta, rozhodl jsem se testovat již v rozlišení 800x600.
Syntetické testy
Graf 1 - 3DMark 2001SE
Graf 2 - 3DMark 03
Jako vždy začínáme syntetickými 3DMarky. Zatímco ve verzi 2001SE si vedl Radeon 9550 o něco hůře než GeForce FX 5700LE (při FSAA dokonce lépe), v novější verzi benchmarku ji již předstihl. Celkově je Radeon 9550 asi o 10% pomalejší než verze 9600.
Graf 3 - AquaMark 2.1
Graf 4 - AquaMark 3
Velmi podobná situace jako u 3DMarku nastala v AquaMarku - při zapnutém FSAA a v novější verzi s podporou DirectX 9.0 předstihl Radeon 9550 ekvivalentní řešení GeForce FX 5700LE a umístil se tak přibližně uprostřed našeho grafu.
Graf 5 - CodeCreatures
CodeCreatures jsou pro změnu doménou grafických karet nVidia, od čehož se odvíjejí i výsledky.
- Základní deska Intel D850EMV2 (čipset i850E)
- Procesor Intel Pentium 4 3,06GHz (jádro Northwood, 133MHz FSB)
- Paměť 2x Samsung 256MB PC1066 RDRAM
- Grafická karta Sapphire Radeon 9550 256MB
- Grafická karta Inno3D Tornado GeForce FX 5700 128MB
- HDD Maxtor D740X 6L040J2 (40GB, 7200 ot./min)
- HDD Seagate Barracuda 7200.7 ST380011A (80GB, 7200 ot./min)
- Sound Blaster Live! 5.1
- Zdroj Fortron FSP350-60PN(PF)
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 1, dále jsem nainstaloval DirectX 9.0b a nejnovější ovladače Catalyst 4.9. V 3DMarku 2001SE a 3DMarku 03 byly použity nejnovější patche (330, resp. 340). Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to u syntetických testů v rozlišení 1024x768, u herních ve třech rozlišeních.
Pro porovnání jsem použil zaprvé dříve naměřené výsledky v megatestu grafického mainstreamu, za druhé pak zapůjčenou GeForce FX 5700 od InnoVISION. Protože byly starší výsledky měřeny v rámci jiných metod, chybí u nich některé benchmarky. Protože je Radeon 9550 stále částečně low-endová karta, rozhodl jsem se testovat již v rozlišení 800x600.
Syntetické testy
Graf 1 - 3DMark 2001SE
Graf 2 - 3DMark 03
Jako vždy začínáme syntetickými 3DMarky. Zatímco ve verzi 2001SE si vedl Radeon 9550 o něco hůře než GeForce FX 5700LE (při FSAA dokonce lépe), v novější verzi benchmarku ji již předstihl. Celkově je Radeon 9550 asi o 10% pomalejší než verze 9600.
Graf 3 - AquaMark 2.1
Graf 4 - AquaMark 3
Velmi podobná situace jako u 3DMarku nastala v AquaMarku - při zapnutém FSAA a v novější verzi s podporou DirectX 9.0 předstihl Radeon 9550 ekvivalentní řešení GeForce FX 5700LE a umístil se tak přibližně uprostřed našeho grafu.
Graf 5 - CodeCreatures
CodeCreatures jsou pro změnu doménou grafických karet nVidia, od čehož se odvíjejí i výsledky.