Sapphire Radeon X800GTO2 - zakuklený X850XT
11.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Do ruky se nám dostala jedna z nejzajímavějších grafických karet vyššího mainstreamu - Radeon X800GTO2 Limited Edition od Sapphire. V recenzi naleznete nejen postup odemknutí 16 pipelines, ale i podrobné grafy výkonu, v nichž odemčený a přetaktovaný X800GTO2 překonává i karty o X tisíc Kč dražší.
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800GTO2 - zakuklený X850XT
- Sapphire Radeon X800GTO2 Limited Edition
- Přetaktování a odemykání pipelines
- Testovací sestava a metody
- Syntetické testy
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Battlefield 2
- Direct3D - Painkiller: BOOH
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Chronicles of Riddick
- Vliv pipelines a přetaktování na výkon
- Závěr
Testovací sestava
K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Vzhledem k ceně Opteronu 144 (dostupnost je věc druhá) je tak možné, že se mnoho z vás může výkonem velmi přiblížit výsledkům v této recenzi.
Testovací sestava | |
Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI) |
Procesor | Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2) |
Paměti | 2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5) |
Grafická karta | Sapphire Radeon X800GT (8x1, 475/490, 256-bit, 256MB) |
Sapphire Radeon X800GTO Ultimate (12x1, 400/490, 256-bit, 256MB) | |
Sapphire Radeon X800GTO2 (12x1@16x1, 400/490, 256-bit, 256MB) | |
MSI Radeon X800 (12x1, 400/350, 256-bit, 256MB) | |
MSI Radeon X800XL (16x1, 400/490, 256-bit, 256MB) | |
ABIT Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB) | |
Galaxy GeForce 6800 (12x1, 325/350, 256-bit, 256MB) | |
MSI GeForce 6800GT (16x1, 350/500, 256-bit, 256MB) | |
Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální) |
ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální) |
Grafy jsem použil podobné jako u recenze Radeonu X800GTO Ultimate, jen jsem odebral karty nižšího mainstreamu, které se stejně umisťovaly na konci a přidal Radeon X850XT, se kterým poté budu GTO2 srovnávat. Jak vidíte, všechny grafiky mají 256MB na 256-bitové sběrnici a 12 nebo 16 pixel pipelines.
Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.
ATi Catalyst 5.9
- Catalyst A.I.: Standard*
- Mipmap Detail Level: Quality
- Wait for Vertical Refresh: Always Off
- Smartshader Effects: None
* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry a Painkiller: Battle out of Hell.
nVidia ForceWare 78.01
- Výkonnost systému: Kvalita
- Vertikální synchronizace: Vyp.
- Nutit mipmapy: žádná
- Konformní uchycení textury: Zap.
- Trilineární optimalizace: Zap.
- Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
- Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
- Trojité vyrovnávaní: Vyp.
- Negativní odklon LOD: Povolit
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:
Použité testy | |
- syntetické | 3DMark03 (patch 3.6.0) |
3DMark05 (patch 1.2.0) | |
AquaMark3 | |
Final Fantasy XI Official Benchmark 3 | |
- DirectX | Half-Life 2 (mapa ixbt01) |
Far Cry (patch 1.32, Research) | |
Battlefield 2 (Gulf of Oman) | |
Painkiller: Battle Out of Hell (Looney) | |
- OpenGL | Doom 3 (patch 1.3, default demo) |
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (panoptical02) |
Oproti původní recenzi jsem omezil počet testů, protože by bylo zbytečné opět dopodrobna rozebírat výkon velmi podobné karty jako je Ultimate. Použil jsem tedy testy nejdůležitější - Far Cry (DX9 SM3.0), Half-Life 2 (DX9), Battlefield 2 (DX9), Painkiller (DX9, PS3.0), Doom 3 a Chronicles of Riddick (oba OpenGL).
Co se týče testů jako takových, tak většina z nich probíhala přes utilitu Bench'emAll (Half-Life 2, Far Cry, Doom 3, UT2004, TRAOD, Splinter Cell, Chronicles of Riddick), a to vždy s maximálním nastavením. U Painkillera byl použit zabudovaný benchmark, pro Battlefield 2 pak externí utilita z Guru3D.
U Battlefieldu 2 je nutné nastavit FSAA pro nVidia v ovladačích, zatímco pro ATi vždy ve hře a v ovladačích naopak vypnout. Navíc benchmark se spouští hned po načtení mapy, kdy aplikace čeká na kliknutí na Join Game. Proto je pro objektivní výsledek nutné okamžitě vstoupit do hry.
Za poskytnutí map k testům děkuji Dušanu Šimonovičovi (Battlefield 2) a serveru iXBT Labs (Half-Life 2).
Poznámka: V grafech není uváděna přímo základní úroveň Radeonu X800GTO2, protože se jedná o stejnou kartu jako je GTO Ultimate (12x1, 400/490). Pokud se tedy budu odkazovat na nepřetaktovanou a neodemčenou kartu, budu hovořit o standardním GTO. Zde jsou ještě vysvětlivky:
Na dalších stránkách se již můžete podívat na samotné testy, a to hned v několika nastaveních.