Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
17.2.2005, Zdeněk Kabát, recenze
![Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!](navstevnost-a-redakce/1/img/website-800.jpg)
Na nový Radeon X800XL jsem se opravdu těšil a poté, co jsem otestoval tuto grafickou kartu v podání Sapphiru, musím říct, že oprávněně. Za necelých 10 tisíc Kč dostanete grafický čip s 16 pixel pipeline, 256-bitovými paměťmi GDDR3 a velmi vysokým výkonem. Má nVidia nějakou adekvátní konkurenci?
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
- Sapphire Hybrid Radeon X800XL detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Syntetické testy - fillrate, pixel a vertex shader
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X800XL vs. GeForce 6800(GT)
- Přetaktování a závěr
Tváří v tvář - Radeon X800XL vs. GeForce 6800(GT)
V předposlední kapitole se podíváme na grafy se vzájemným srovnáním Sapphire Radeonu X800XL s GeForce 6800, a to jak s normální verzí, tak s GT. Zatímco GeForce 6800 je položena na stejnou úroveň svou cenou, GeForce 6800GT má velmi podobnou architekturu (350/500MHz, 6 vertex pipeline, 16 pixel pipeline, 256-bit GDDR3).
Do grafů jsem vybral dvě nastavení, která považuji u hi-endových karet jako nejpoužívanější. První je 1600x1200 bez zapnutého vyhlazování a anizotropního filtrování, druhé nastavení pak zahrnuje rozlišení 1024x768 se 4x FSAA a 8x AF. Framerate v těchto dvou konfiguracích je podobný a ve všech hrách plynulý. Podívejme se nejdříve na srovnání Radeonu s obyčejnou GeForce 6800:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.42C.gif)
Graf 52 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800 - 1600x1200 / bez FSAA, AF
Radeon X800XL je vítězem ve všech zmíněných hrách, a to dokonce i v Doomu 3, který je doménou nVidie. V D3D hrách Far Cry a Half-Life 2 je vedení naprosto drtivé.
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.6122.gif)
Graf 53 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800 - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
V testech se zapnutým anti-aliasingem jsou výsledky vyrovnanější a až na Call of Duty a Serious Sam SE, což jsou hry pro OpenGL, vede Sapphire o více než 20%! Právě Call of Duty je jedinou hrou, kde Radeon X800XL ztrácí pár procent. Na to, že jsou obě karty stejně drahé, je výkon Radeonu úplně jinde.
Nakonec se podíváme na srovnání s GeForce 6800GT, která sice stojí o 3000Kč více, ale architektonicky je téměř stejná:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-1.3488.gif)
Graf 54 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800GT - 1600x1200 / bez FSAA, AF
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-3.340C.gif)
Graf 55 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800GT - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
Výsledné skóre hovoří v poměru 7:5 pro GeForce 6800GT, což je vcelku vyrovnaný výsledek. V podstatě se dá říct, že si každá karta mele na svém - Radeon X800XL v Direct3D (určitě Half-Life 2 a jakž takž i Far Cry a UT2004), GeForce 6800GT pak v OpenGL (suverénně v Doomu 3 a Call of Duty).
V předposlední kapitole se podíváme na grafy se vzájemným srovnáním Sapphire Radeonu X800XL s GeForce 6800, a to jak s normální verzí, tak s GT. Zatímco GeForce 6800 je položena na stejnou úroveň svou cenou, GeForce 6800GT má velmi podobnou architekturu (350/500MHz, 6 vertex pipeline, 16 pixel pipeline, 256-bit GDDR3).
Do grafů jsem vybral dvě nastavení, která považuji u hi-endových karet jako nejpoužívanější. První je 1600x1200 bez zapnutého vyhlazování a anizotropního filtrování, druhé nastavení pak zahrnuje rozlišení 1024x768 se 4x FSAA a 8x AF. Framerate v těchto dvou konfiguracích je podobný a ve všech hrách plynulý. Podívejme se nejdříve na srovnání Radeonu s obyčejnou GeForce 6800:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.42C.gif)
Graf 52 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800 - 1600x1200 / bez FSAA, AF
Radeon X800XL je vítězem ve všech zmíněných hrách, a to dokonce i v Doomu 3, který je doménou nVidie. V D3D hrách Far Cry a Half-Life 2 je vedení naprosto drtivé.
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.6122.gif)
Graf 53 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800 - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
V testech se zapnutým anti-aliasingem jsou výsledky vyrovnanější a až na Call of Duty a Serious Sam SE, což jsou hry pro OpenGL, vede Sapphire o více než 20%! Právě Call of Duty je jedinou hrou, kde Radeon X800XL ztrácí pár procent. Na to, že jsou obě karty stejně drahé, je výkon Radeonu úplně jinde.
Nakonec se podíváme na srovnání s GeForce 6800GT, která sice stojí o 3000Kč více, ale architektonicky je téměř stejná:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-1.3488.gif)
Graf 54 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800GT - 1600x1200 / bez FSAA, AF
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-3.340C.gif)
Graf 55 - Radeon X800XL vs. GeForce 6800GT - 1024x768 / 4xFSAA, 8xAF
Výsledné skóre hovoří v poměru 7:5 pro GeForce 6800GT, což je vcelku vyrovnaný výsledek. V podstatě se dá říct, že si každá karta mele na svém - Radeon X800XL v Direct3D (určitě Half-Life 2 a jakž takž i Far Cry a UT2004), GeForce 6800GT pak v OpenGL (suverénně v Doomu 3 a Call of Duty).