Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
17.2.2005, Zdeněk Kabát, recenze
![Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!](navstevnost-a-redakce/1/img/website-800.jpg)
Na nový Radeon X800XL jsem se opravdu těšil a poté, co jsem otestoval tuto grafickou kartu v podání Sapphiru, musím říct, že oprávněně. Za necelých 10 tisíc Kč dostanete grafický čip s 16 pixel pipeline, 256-bitovými paměťmi GDDR3 a velmi vysokým výkonem. Má nVidia nějakou adekvátní konkurenci?
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
- Sapphire Hybrid Radeon X800XL detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Syntetické testy - fillrate, pixel a vertex shader
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X800XL vs. GeForce 6800(GT)
- Přetaktování a závěr
Chlazení a hluk
V popisu chladiče na druhé stránce jsem zmínil, že je škoda použitého referenčního chladiče, který nepatří zrovna mezi špičku. Právě tento chladič beru jako velký zápor jinak skvělé karty, protože hluk není sice silný, ale je nepříjemný. A přestože se jedná o hi-endový GPU, má díky 0,11mikronovému procesu možnost použití tichého chladiče. Tento referenční zvládl udržet teplotu na max. 70 °C, což není ještě kritické.
Přetaktování a výkon
K přetaktování jsem použil již tradičně utilitu RivaTuner ze serveru Guru3D, která dovoluje snadno monitorovat frekvence a libovolně je měnit. K ověření stability byl zapnutý 4xFSAA a nejlépe jsou případné artefakty znatelné v 3DMarku05, testu Canyon Flight. Zde jsou frekvence, kterých jsem dosáhl:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.486.gif)
A zde narážíme na zmiňovanou absenci přídavného napájení. Kromě firmy Tul Technology (PowerColor) totiž snad žádný jiný výrobce neintegruje na PCB 6-pinový napájecí konektor, který by grafické kartě tolik pomohl. Radeon X800XL je totiž i přes 0,11mikronový proces velký jedlík a s 75W ze sběrnice PCIe si nevystačí. To je také důvod, proč jsem GPU dostal stabilně jen na 418MHz, což je velmi slabé (+4,5%). Paměti dopadly o něco lépe a frekvence 547MHz znamená nárůst o +9,4%.
Důležitý je ovšem výkon po přetaktování, který není zdaleka ideální. V 3DMarku03 jsem naměřil 11560 bodů (+4,8%), v 3DMarku05 pak 5035 bodů (+3,5%), což není nic moc. Nejvyšší nárůst v hrách zaznamenal Doom 3 a Far Cry (cca +7%), ostatní byly spíše sporadické. Průměrný nárůst výkonu byl přibližně +4,2%, hluboko za mým očekáváním.
Závěr
Musím říct, že Radeon X800XL mě velmi potěšil, protože je přesně takový, jak se o něm píše. Přestože se svou architekturou neodlišuje od původních Radeonů X800, nový výrobní proces dovoluje snížit cenu, tak že nVidia nemá odpovídající konkurenci. Ovšem vše se odvíjí od vynikajícího výkonu, který nejen že dostačuje na všechny moderní hry, a to většinou v maximálním nastavení, ale navíc občas překonává i nejsilnější nVidia GeForce 6800 Ultra (výsledky SLI bohužel nemáme).
Ve srovnání s GeForce 6800 je v průměru o 20% výkonnější, s GeForce 6800GT je téměř na stejné úrovni, ale přeci jen o cca 2-5% pomalejší. Samozřejmě záleží na hře, Radeon X800XL dominuje ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004, nVidia je zase nejlepší v Doomu 3 či Call of Duty. Nepříjemná je ale absence napájecího konektoru, která znamená velmi omezenou možnost přetaktování.
Samotný Sapphire Hybrid Radeon X800XL je svou výbavou průměrný a bohužel obsahuje jen referenční chlazení, které není nejtišší (náhrada za Arctic Cooling by nebyl od věci). Ovšem v jedné věci Sapphire exceluje - jedná se totiž o nejlevnější Radeon X800XL na trhu, protože stojí necelých 10 000 Kč vč. DPH. Ostatní prodávané modely jsou většinou přibližně o 2 tisíce Kč dražší.
Klady a zápory
Pokud vše shrnu, je Radeon X800XL momentálně nejlepší hi-endovou kartu v poměru cena/výkon. Za 10 tisíc lze totiž od nVidie pořídit jen o 20% pomalejší GeForce 6800, zatímco GeForce 6800GT stojí v průměru 13 tisíc Kč. Za skvělý výkon a nejlepší poměr cena/výkon jsme se tedy rozhodli udělit kartě Sapphire Hybrid Radeon X800XL Trefu Světa Hardware:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.9C7E.gif)
Cena: 9 990 Kč vč. DPH
Záruka: 24 měsíců
V popisu chladiče na druhé stránce jsem zmínil, že je škoda použitého referenčního chladiče, který nepatří zrovna mezi špičku. Právě tento chladič beru jako velký zápor jinak skvělé karty, protože hluk není sice silný, ale je nepříjemný. A přestože se jedná o hi-endový GPU, má díky 0,11mikronovému procesu možnost použití tichého chladiče. Tento referenční zvládl udržet teplotu na max. 70 °C, což není ještě kritické.
Přetaktování a výkon
K přetaktování jsem použil již tradičně utilitu RivaTuner ze serveru Guru3D, která dovoluje snadno monitorovat frekvence a libovolně je měnit. K ověření stability byl zapnutý 4xFSAA a nejlépe jsou případné artefakty znatelné v 3DMarku05, testu Canyon Flight. Zde jsou frekvence, kterých jsem dosáhl:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.486.gif)
A zde narážíme na zmiňovanou absenci přídavného napájení. Kromě firmy Tul Technology (PowerColor) totiž snad žádný jiný výrobce neintegruje na PCB 6-pinový napájecí konektor, který by grafické kartě tolik pomohl. Radeon X800XL je totiž i přes 0,11mikronový proces velký jedlík a s 75W ze sběrnice PCIe si nevystačí. To je také důvod, proč jsem GPU dostal stabilně jen na 418MHz, což je velmi slabé (+4,5%). Paměti dopadly o něco lépe a frekvence 547MHz znamená nárůst o +9,4%.
Důležitý je ovšem výkon po přetaktování, který není zdaleka ideální. V 3DMarku03 jsem naměřil 11560 bodů (+4,8%), v 3DMarku05 pak 5035 bodů (+3,5%), což není nic moc. Nejvyšší nárůst v hrách zaznamenal Doom 3 a Far Cry (cca +7%), ostatní byly spíše sporadické. Průměrný nárůst výkonu byl přibližně +4,2%, hluboko za mým očekáváním.
Závěr
Musím říct, že Radeon X800XL mě velmi potěšil, protože je přesně takový, jak se o něm píše. Přestože se svou architekturou neodlišuje od původních Radeonů X800, nový výrobní proces dovoluje snížit cenu, tak že nVidia nemá odpovídající konkurenci. Ovšem vše se odvíjí od vynikajícího výkonu, který nejen že dostačuje na všechny moderní hry, a to většinou v maximálním nastavení, ale navíc občas překonává i nejsilnější nVidia GeForce 6800 Ultra (výsledky SLI bohužel nemáme).
Ve srovnání s GeForce 6800 je v průměru o 20% výkonnější, s GeForce 6800GT je téměř na stejné úrovni, ale přeci jen o cca 2-5% pomalejší. Samozřejmě záleží na hře, Radeon X800XL dominuje ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004, nVidia je zase nejlepší v Doomu 3 či Call of Duty. Nepříjemná je ale absence napájecího konektoru, která znamená velmi omezenou možnost přetaktování.
Samotný Sapphire Hybrid Radeon X800XL je svou výbavou průměrný a bohužel obsahuje jen referenční chlazení, které není nejtišší (náhrada za Arctic Cooling by nebyl od věci). Ovšem v jedné věci Sapphire exceluje - jedná se totiž o nejlevnější Radeon X800XL na trhu, protože stojí necelých 10 000 Kč vč. DPH. Ostatní prodávané modely jsou většinou přibližně o 2 tisíce Kč dražší.
Klady a zápory
![]() | ![]() |
0,11mikronové jádro R430 | Poměrně hlučné chlazení |
Rychlé paměti GDDR3 | Chybí externí napájení |
Skvělý výkon | Slabé přetaktování |
Plynulý ve všech nových hrách | ![]() |
Poměr cena/výkon ! | ![]() |
Tab. 2 - Klady a zápory grafické karty Sapphire Radeon X800XL
Pokud vše shrnu, je Radeon X800XL momentálně nejlepší hi-endovou kartu v poměru cena/výkon. Za 10 tisíc lze totiž od nVidie pořídit jen o 20% pomalejší GeForce 6800, zatímco GeForce 6800GT stojí v průměru 13 tisíc Kč. Za skvělý výkon a nejlepší poměr cena/výkon jsme se tedy rozhodli udělit kartě Sapphire Hybrid Radeon X800XL Trefu Světa Hardware:
![](recenze-sapphire-radeon-x800xl-idealni-herni-grafika/11554/img/body-0.9C7E.gif)
Cena: 9 990 Kč vč. DPH
Záruka: 24 měsíců
Za zapůjčení grafické karty Sapphire Hybrid Radeon X800XL děkujeme společnosti Sapphire