Sapphire Radeon X800XL - vyplatí se 512MB karta?
16.6.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Do ruky se nám dostala první grafická karta s 512MB paměti a tak jsme se na ni samozřejmě důkladně podívali. Jedná se o Radeon X800XL od společnosti Sapphire, jehož výkon by mnozí očekávali vysoko nad současnou 256MB verzí. Je tomu ale skutečně tak? Podívejme se na kartu detailně...
Kapitoly článku:
Výsledky testů
Dostáváme se k naměřeným výsledkům obou grafických karet. Použité ovladače pro nVidii jsou oficiální ForceWare 71.84, pro ATi pak nejnovější Catalyst 5.6 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:
Testovací sestava | |
Základní deska | Intel D925XCV (čipset 925X + ICH5) |
Procesor | Intel Pentium 4 XE 3,40GHz (Gallatin, 200MHz FSB, LGA775) |
Paměti | 2x 512MB Samsung DDR2-533 (CAS 4, 533MHz) |
Grafická karta | ASUS AX800 (Radeon X800, 256MB, 350/390) |
Sapphire Hybrid X800XL (Radeon X800XL, 256MB, 400/490) | |
Sapphire Hybrid X800XL (Radeon X800XL, 512MB, 400/490) | |
Sapphire Radeon X800XT (Radeon X800XT, 256MB, 500/500) | |
ASUS eXtreme N6600GT (GeForce 6600GT, 128MB, 500/500) | |
Leadtek WinFast PX6800 TDH (GeForce 6800, 256MB, 350/500) | |
MSI NX6800GT-TD256E (GeForce 6800GT, 256MB, 350/500) | |
Pevný disk | Maxtor D740X 6L040J2 (UltraDMA/133, 40GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Fortron FSP350-60PN(PF) (ATX12V v1.0, 350W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | nVidia ForceWare 71.84 WHQL (oficiální) |
ATi Catalyst 5.6 s Catalyst Control Center (oficiální) |
Pro testování jsme ve většině případů použili software Bench'emAll, který dokáže spustit většinou současných herních testů v libovolném rozlišení a s různou úrovní detailů. Doom 3 byl testován v nastavení High Quality i Ultra Quality, ovšem rozdíly byly i u 512MB nepatrné (což trochu odporuje tvrzení vývojářů, ale budiž). Na Far Cry byl aplikován patch 1.3.
Protože Radeon X800XL je sám o sobě velmi silný, rozhodl jsem se v grafech vynechat testy bez FSAA a soustředil jsem se jen na vyhlazování. První dva grafy vždy zahrnují výsledek v nastavení 4xFSAA, 8xAF, proti kterému mohu srovnávat ostatní karty, další dva s nastavením 6xFSAA, 16xAF jsou pak vytvořeny pro tuto recenzi a zahrnují jen Radeony X800XL.
Snímky za sekundu, které jsou hlavním artiklem grafů, jsou hlavním parametrem pro testování. V našem případě to znamená, kolik průměrně za celou dobu nahraného dema dokáže grafická karta vykreslit snímků každou sekundu a tedy i jak je hra plynulá. Použitá timedema by měla představovat průměrnou náročnost celé hry, takže naměřené výsledky reprezentují i hratelnost.
Ideální tedy je, když rychlost překročí 60 snímků za sekundu, a podle toho byste měli nastavovat i detaily a rozlišení her. Pokud máte nějakou extrémně výkonnou grafickou kartu od ATi, která i při zapnutém FSAA dává výsledky přes 100 fps, doporučuji zapnout Temporal AA, který za oběť poloviční rychlosti zdvojnásobí úroveň vyhlazování. |
Syntetické testy - 3DMark03 a 05
Výsledek v 3DMarku03 je předzvěstí velké části dnešního testu. Pravděpodobně z toho důvodu, že grafický čip musí alokovat více paměti a jsou kladeny větší nároky na adresování, je výsledek o něco nižší než v případě 256MB verze.
Podobného výsledku se lze dočkat v 3DMarku05, kde dosahuje 512MB varianta o 3% nižšího skóre než starší verze Radeonu X800XL. Dílčí benchmarky ukazují, že to není vinou jednoho konkrétního testu.
Ovšem syntetické testy toho většinou příliš neprozradí, pojďme dále.