Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SB Live! nebo Monster MX300 ? (2)

21.3.1999, Vít Zatloukal, recenze
SB Live! nebo Monster MX300 ? (2)
Která z nich je lepší ? A která výhodnější ?
Při srovnávání dvou produktů často vítězí ten rychlejší. O teoretických hodnotách výkonu obou karet už byla řeč v minulém díle, důležitější však je výkon v reálných aplikacích, především ve hrách. Přitom je třeba mít na paměti, že ovladače pro MX300 jsou zatím v beta verzi. Na druhou stranu, ovladače SB Live! mají problémy ve Windows NT. Creative na problému pracují a nejnovější ovladače lze získat na stránce věnované SB Live!. Ovladače pro Windows 98 jsou však stabilní a nejsou s nimi problémy.

V benchmarkových testech na jinak stejně vybavených počítačích dosáhly obě karty téměř shodných výsledků - 102,5fps (Live!) a 100,7fps (MX300) v Quake II Timedemo. V Unreal Timedemo dosahovaly obě karty výsledků mezi 45 a 47 fps. Zajímavé je také porovnání, jak oba audio procesory - EMU10K1 a Vortex 2 - zatěžují procesor počítače při velkém zatížení. Při přehrávání několika MP3 souborů současně (128kbps, 44.1kHz) vykazuje Live! přibližně o 34% nižší zatížení procesoru. Live! dokázal přehrávat dvanáct skladeb najednou, zatímco MX300 skončil u osmi. Tento nedostatek by snad měl být odstraněn ve finální verzi ovladačů, protože Vortex 2 je designován na 92 DirectSound kanálů.

Obě karty podporují 3D prostorový zvuk vytvářený čtyřmi reproduktory, stejně jako prostorový zvuk pro sluchátka nebo dva (stereo) reproduktory. MX300 používá A3D rozhraní a Live! E-mu prostorové modelování. Používána je funkce Head Related Transfer Function, kdy je prostorového zvuku dosahováno fázovým posunem audio signálů. Skutečně prostorového zvuku v kvalitě domácího kina však lze dosáhnout pouze se čtyřmi reproduktory. Se dvěma reproduktory sice lze docílit prostorových efektů, ale pokud uživatel pohne hlavou, je po prostoru. Implementaci prostorového zvuku do dvou reproduktorů zvládl o něco lépe Aureal (čip Vortex 2 na MX300), prostorovost zvuku je o poznání věrnější. Ovšem důležitější je porovnání kvality zvuku při použití čtyř reproduktorů. Prostorový zvuk se dvěma reproduktory bych přirovnal ke sledování televize ve slunečních brýlích.

Pokračování: Prostorový zvuk se čtyřmi reproduktory