Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SB Live! nebo Monster MX300 ? (3)

21.3.1999, Vít Zatloukal, recenze
SB Live! nebo Monster MX300 ? (3)
Která z nich je lepší ? A která výhodnější ?

Minulý díl


Opravdu prostorového zvuku lze dosáhnout pouze při použití čtyř reproduktorů, přičemž obě karty samozřejmě tuto možnost podporují.

Při přehrávání MP3 souborů byl zvuk linoucí se ze čtyřech reproduktorů SB Live! vynikající. Zadní reproduktory však měly téměř stejnou hlasitost, jako přední, což působilo jako by zvuk vycházel spíše ze středu místnosti, než předních reproduktorů. Vyvolává to dojem, že zvuk posluchače obklopuje, což lze vychutnat hlavně ve hrách.

MX300 dokáže vytvořit prostorový zvuk ještě o něco přesvědčivěji, i díky aplikaci Dopplerova efektu, který se projevuje u pohybujících se předmětů. Ovladače MX300 dokáží také, díky vertikální HRTF technologii, umístit zvuky ve vertikálním směru, takže přicházejí i shora nebo zezdola. Je však třeba uvážit, že zvuků přicházejících z těchto směrů není mnoho ani v reálném životě. A3D rozhraní používá dokonce HRTF pro přední reproduktor, čímž dosahuje přesnějšího stranového umístění zvuku.

Environmental Audio Extensions od Creative je nástroj určený zejména pro vývojáře her, kterým umožňuje snadno zasadit zvuk do požadovaného prostředí. Jednoduše řečeno, EAX upraví daný zvuk podle prostředí, ve kterém se ozývá a přes které prochází. Na výběr je množství předdefinovaných prostředí, případně si může vývojář vytvořit vlastní. EAX lze jednoduše implementovat a výsledný zvuk zní opravdu dobře.

Aureal si zvolil poněkud složitější přístup, s poukazem na to, že žijeme v pohybujícím se světě. Výsledkem je, že se přicházející zvuk a jeho směr mění při každém pohybu, včetně několikanásobných odrazů od stěn z různých materiálů.

Bez zajímavosti není ani srovnání softwarového vybavení obou karet. Creative přidává k SB Live! tři CD disky s utilitami, demoverzemi a plnými verzemi programů. Mezi nimi je plná verze hry Unreal, Sound Forge XP 4.0, Cakewall Express Gold, Mixman Studios a několik zvukových a desktop aplikací od Creative - Play Center, Creative Launcher, AudioHQ, Prody Parrot, Rhythmania, WaveStudio, Keytar a samozřejmě ukázkový program demonstrující možnosti SB Live!. Diamond se zaměřuje spíše na uživatele internetu, než na hudebníky. K MX300 přidává Half Life Day One, Recoil, Music Match Jukebox (pro vytváření a přehrávání MP3 souborů), Midiaworks, Midisoft Studio Recording Session, několik A3D ukázkových dem a 10-pásmový ekvalizér.

Nelze jednoznačně říct, která z obou karet je lepší, každá má své výhody i nevýhody. SB Live! je výborně hardwarově vybaven, snad jediné, co chybí, je možnost použít wavetable daughter card. MX300 sice tuto možnost má, ale Diamond zatím takovou kartu nenabízí. Výkonově jsou na tom obě karty stejně, Live! má maličko výhodu v nižším zatížení procesoru počítače. 3D zvuk MX300 zní o něco věrněji, a to jak při použití dvou (tam zejména) nebo čtyř reproduktorů. V efektech si Live! ani MX300 nezadají, A3D technologie je poněkud širší, ve srovnání s nedynamickým EAX, ale není zatím zcela dotažena do konce, takže výsledek je prakticky stejný. Z hlediska ceny je na tom výrazně lépe MX300 ($100) oproti Live! ($160-170).

Jak se tedy rozhodnout ? Pokud se vážně zajímáte o hudbu, je SB Live! tím pravým nástrojem. MX300 je zaměřen spíše na herní trh s dalšími možnostmi rozšiřování (wavetable header). Konečné rozhodnutí je tak na každém z vás. Sound Blaster Live! se u nás už nějakou dobu prodává Diamond Monster MX300 by se měl zřejmě objevit v nejbližších dnech.