Sestava s procesorem AMD Athlon XP 2100+
23.4.2002, Pavel Švéda, recenze
Minulý týden k nám do redakce dorazila sestava se zatím nejvýkonnějším procesorem firmy AMD – Athlonem XP 2100+. Její další HW vybavení rozhodně stojí také za zmíňku: LeadTek GeForce4 Ti 4600, 512 MB RAM a pevný disk Western Digital o kapacitě 100 GB. Nejvíce Vás zřejmě budou zajímat výsledky testů, ty recenze samozřejmě přináší také a rovněž obsahuje srovnání se současným nejrychlejším konkurentem Intel P4 2,4 GHz.
Kapitoly článku:
- Sestava s procesorem AMD Athlon XP 2100+
- Použité benchmarky a jejich nastavení
- Výsledky benchmarků
- Srovnání s Pentium 4 2,4 GHz a závěr
3DMark 2001SE (build 300)
Nová verze asi nejpopulárnějšího a jednoho z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Oproti předešlé verzi 2001 přibyl test Advanced Pixel Shader (má číslo 16) a program doznal další drobná vylepšení. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 17 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Nastavení:
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.
Nastavení:
Vulpine GLmark (v1.1p)
Hezký benchmark běžící pod rozhraním OpenGL. Test je hardwarově poměrně náročný a je schopný plně využít všech schopností GeForce3 a jeho Pixel a Vertex Shaderů. Skládá se ze dvou částí v nichž se měří počet FPS, jejich minimální a maximální hodnoty a celkový čas benchmarku. Výsledkem je průměrný počet FPS.
Nastavení:
Sisoft Sandra 2002
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekudnu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
WinBench 99 (v1.1)
Poměrně komplexní benchmark měřící výkon 3D grafiky, 2D videa, procesoru a diskového subsystému v prostředí Windows resp. v simulovaných Windows aplikacích. My jsme z testů použili Bussines Disk Winmark a High-End Disk Winmark pro benchmarky pevného disku.
HD Tach (v2.61)
HD Tach je nízkoúrovňový test disků pro Windows 95/98/ME a Windows NT/2000/XP. Pod Windows 9X/ME využívá speciálního kernel modu VXD pro přemostění filesystému Windows a získává tak maximální přesnost měření výkonu. Obdobný mechanismus je použit u Windows NT/2000/XP. Měří se průměrná přístupová doba (Random Access Time), zatížení CPU (CPU Utilization), maximální, minimální a průměrná rychlost čtení, rychlost mezi vyrovnávací pamětí disku a řadičem (Burst Speed). Všechny tyto testy jsou prováděny pro dvě různé velikosti testované oblasti disku (Standard size a Advanced size). Bohužel se nám nepodařilo získat výsledky testů Standard size, program v tomto režimu z neznámých důvodů vytrvale odmítal pracovat pod WindowsXP.
Nová verze asi nejpopulárnějšího a jednoho z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Oproti předešlé verzi 2001 přibyl test Advanced Pixel Shader (má číslo 16) a program doznal další drobná vylepšení. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 17 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Nastavení:
- Resolution and color - 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768., 1280 x 1024, 32 bit
- Antialiasing - none
- Frame Buffer - double
- Texture - 32 bit
- Z-Buffer Depth - 24 bit
- Rendering Pipeline - D3D Hardware T&L
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.
Nastavení:
- GL Driver - DEFAULT
- GL Extension - ON
- Video Mode - 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768., 1280 x 1024
- Color Depth - 32 bit
- Fullscreen - ON
- Lighting - LIGHTMAP
- Geometric Detail - HIGH
- Texture Detail - MAX
- Texture Quality - 32 bit
- Texture Filter - TRILINEAR
Vulpine GLmark (v1.1p)
Hezký benchmark běžící pod rozhraním OpenGL. Test je hardwarově poměrně náročný a je schopný plně využít všech schopností GeForce3 a jeho Pixel a Vertex Shaderů. Skládá se ze dvou částí v nichž se měří počet FPS, jejich minimální a maximální hodnoty a celkový čas benchmarku. Výsledkem je průměrný počet FPS.
Nastavení:
- Compatibility - GeForce3 features
- Detail - high
- Demo Settings - vše OFF
- Additional Compatibility - use OpenGL Lighting, use Vertex Array Range, use Texture Compression
- Texture - 32 bit
- screen Resolution - 640 x 480, 32 bit, fullscreen
Sisoft Sandra 2002
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekudnu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
WinBench 99 (v1.1)
Poměrně komplexní benchmark měřící výkon 3D grafiky, 2D videa, procesoru a diskového subsystému v prostředí Windows resp. v simulovaných Windows aplikacích. My jsme z testů použili Bussines Disk Winmark a High-End Disk Winmark pro benchmarky pevného disku.
HD Tach (v2.61)
HD Tach je nízkoúrovňový test disků pro Windows 95/98/ME a Windows NT/2000/XP. Pod Windows 9X/ME využívá speciálního kernel modu VXD pro přemostění filesystému Windows a získává tak maximální přesnost měření výkonu. Obdobný mechanismus je použit u Windows NT/2000/XP. Měří se průměrná přístupová doba (Random Access Time), zatížení CPU (CPU Utilization), maximální, minimální a průměrná rychlost čtení, rychlost mezi vyrovnávací pamětí disku a řadičem (Burst Speed). Všechny tyto testy jsou prováděny pro dvě různé velikosti testované oblasti disku (Standard size a Advanced size). Bohužel se nám nepodařilo získat výsledky testů Standard size, program v tomto režimu z neznámých důvodů vytrvale odmítal pracovat pod WindowsXP.