Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Silný soupeř v ringu - Radeon 8500

8.1.2002, Pavel Švéda, recenze
Silný soupeř v ringu - Radeon 8500
Slíbili jsme vám recenzi a protože sliby se mají plnit (hlavně o Vánocích, ale také mimo ně) je právě zde. Radeon si v testech nevedl vůbec špatně, ba přímo naopak. Otestovali jsme všechny jeho přednosti, které nabízí (Smoothvision, Truform) a vše pečlivě zdokumentovali. Nyní vás od výsledných grafů a hezkých screenshotů dělí už jen pouhý jeden click…
O technických parametrech karty jsme už psali v nedávném preview, jenom pro úplnost ještě stručně pár vět a obrázků, něco o dodávaném příslušenství a potom už rychle k výsledkům testů.



Obr. 1 - Radeon 8500

V porovnání s GeForcem stejné třídy vzhled karty nevypadá sice tak futuristicky (masivní zlaté nebo modré chladiče), ale velké stříbrné kondenzátory a naležato uložené cívky také přitahují pozornost. Karta je oboustranně osazena celkem osmi 8MB moduly paměti DDR (celkem 64MB) typu Hynix 3,6 ns.


Obr. 2 - Paměti Radeonu 8500

Chladič vlastního čipu je poměrně malý, ale svou funkci plní znamenitě, neboť i po několika hodinách grafické zátěže byl jen lehce vlažný. Paměti nejsou chlazeny vůbec.

Karta obsahuje několik videovýstupů: S-VHS (s-video nebo kompozitní výstup pro TV a videorekordér), VGA (15 pin konektor pro CRT monitor) a DVI (LCD panel). Pomocí dodávané redukce DVI/VGA je možné připojit přes DVI port druhý monitor a používat tak dvoumonitorové zobrazení (systém HydraVision).


Obr. 3 - Videoporty S-VHS, VGA, DVI

O zpracování videosignálu se na kartě stará čip Rage Theater, který umí hardwarově dekódovat formáty MPEG2/DVD, dále se stará o televizní videovýstupy v normách PAL nebo NTSC a naopak o digitalizaci videosignálu. Tato možnost je však u Radeonu 8500 blokována, protože port S-VHS pracuje pouze v režimu výstupu.



Obr. 4 - Čip Rage Theater

V krabici je spolu s kartou ještě instalační CD (částečně počeštěné) a manuálek s popisem hardwarové instalace karty a softwaru. Kromě toho obsah dodávky ještě tvoří tři videokabely a dvě redukce (DVI/VGA, SCART/CINCH).



Obr. 5 - Dodávané příslušenství

Nyní už k benchmarkům. Testovalo se pod systémem Windows 2000CZ (build 2195) SP2 a DirectX 8.1CZ. Ovladače ATI verze 5.13.01.3286 (první s podporou Smoothvision). Synchronizace obrazu byla zapnuta, AGP Aperture Size nastavena na 64MB, takt FSB a paměťové sběrnice byl 100 MHz, latence pamětí byly nastaveny na nejnižší hodnoty. Ovladače pro základní desku byly z instalačních balíků Intel Chipset Software Installation Utility V3.20.1008 a ATA Storage 6.20.

Testovalo se na dvou procesorech oba Intel Celeron na frekvencích 800 a 1300 MHz. Máte tak možnost porovnat, jak se Radeon chová na pomalejším procesoru.

Testy Quaku dnes budou o něco obsáhlejší než obvykle. ATI umožňuje svými ovladači dva mody kvality zobrazení pod OpenGL - Quality a Performance, výsledný graf (obr. 10) ukáže jejich porovnání.



Obr. 6 - Nastavení OpenGL modu Quality



Obr. 7 - Nastavení OpenGL modu Performance

Dalším rozšířením je test anti-aliasingu Smoothvision. K dispozici jsou opět dvě varianty Quality a Performance (nezaměňovat s mody OpenGL!) a v každé z nich je další možnost výběru z pěti stupňů (2x, 3x, 4x, 5x, 6x) úrovně kvality anti-aliasingu.



Obr. 8 - Nastavení parametrů Smoothvision u OpenGL

Vzhledem k tomu, že jednotlivé druhy anti-aliasingu zvládají různá maximální rozlišení (dáno principem použité metody), je první graf (obr. 11) výkonnostním srovnáním při rozlišení 800x600 a druhý graf (obr. 12) ukazuje výsledky při maximálním dosaženém rozlišení v daném druhu anti-aliasingu. U každého uvedeného rozlišení jsou pro srovnání i výsledky při vypnutém Smoothvision označené jako Standard. Testy se Smoothvision byly prováděny v 32 bitech barevné hloubky a OpenGL modu Quality.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.