Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB
16.11.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Dnešní recenze grafických karet má hned několik privilegií. Za prvé v ní soupeří dvě nejvýkonnější sólové grafické karty od ATi a nVidie, které byly doposud vydány. Dále jsou to karty velmi špatně dostupné a za jejich cenu by šlo postavit celé kancelářské PC. V tomto článku jsme se podrobně podívali na jejich výkon.
Kapitoly článku:
- Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB
- ATi Radeon X1800XT 512MB
- nVidia GeForce 7800GTX 512MB
- Testovací sestava a metodika
- Syntetické benchmarky
- Testy shaderů, fillrate, ShaderMark
- Half-Life 2, Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- TRAOD, Splinter Cell, Counter-Strike
- NFS Underground 2, Pacific Fighters
- Doom 3, Chronicles of Riddick
- Tváří v tvář: X1800XT vs. 7800GTX
- Shrnutí a závěr
Testovací sestava
K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Vzhledem k ceně Opteronu 144 (dostupnost je věc druhá) je tak možné, že se mnoho z vás může výkonem velmi přiblížit výsledkům v této recenzi.
Testovací sestava | |
Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI) |
Procesor | Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2) |
Paměti | 2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5) |
Grafická karta | Sapphire Radeon X800GT (8x1, 475/490, 256-bit, 256MB) |
ABIT Radeon X850XT PE (16x1, 540/590, 256-bit, 256MB) | |
Sapphire Radeon X1800XL (16x1, 500/500, 256-bit, 256MB) | |
ATi Radeon X1800XT (16x1, 625/750, 256-bit, 512MB) | |
ASUS GeForce 7800GT (20x1, 400/500, 256-bit, 256MB) | |
MSI GeForce 7800GTX (24x1, 430/600, 256-bit, 256MB) | |
nVidia GeForce 7800GTX (24x1, 550/850, 256-bit, 512MB) | |
Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální) |
nVidia ForceWare 81.89 pro GeForce 7800GTX 512MB | |
ATi Catalyst 5.9 (oficiální) pro Radeon X850XT PE | |
ATi Catalyst 5.10a (beta) pro Radeony X1800XL/XT |
Karty použité pro srovnání byly ty nejvýkonnější, které jsem měl do této chvíle naměřené. Jedná se tedy o Radeon X850XT PE zastupující starší generaci high-endu ATi (bohužel jen s ovladači Catalyst 5.9) a dále o Radeon X1800XL. Ten byl stejně jako XTčko testován na betaverzi ovladačů Catalyst 5.10a, protože se 5.11 objevily až po dokončení recenze.
U nVidie jsou karty naměřené s ovladači 78.01, nová 7800GTX 512MB s 81.89. Aktuální výsledky pro 80kovou řadu driverů ForceWare se pokusím doměřit co nejdříve, pro tuto chvíli přijměte moji omluvu za zvýhodňování novinky oproti starším GeForce 7. Nastavení ovladačů bylo následující:
ATi Catalyst 5.10a
- Catalyst A.I.: Standard*
- Mipmap Detail Level: Quality
- Wait for Vertical Refresh: Always Off
- Smartshader Effects: None
* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry, Painkiller: BOOH a Need For Speed Underground 2.
nVidia ForceWare 81.89
- Výkonnost systému: Kvalita
- Vertikální synchronizace: Vyp.
- Nutit mipmapy: žádná
- Konformní uchycení textury: Zap.
- Trilineární optimalizace: Zap.
- Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
- Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
- Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
- Antialiasing transparentní: Vyp.
- Trojité vyrovnávaní: Vyp.
- Negativní odklon LOD: Povolit
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:
Použité testy | |
- syntetické | 3DMark03 (patch 3.6.0) |
3DMark05 (patch 1.2.0) | |
AquaMark3 | |
Final Fantasy XI Official Benchmark 3 | |
- DirectX | Half-Life 2 (mapa ixbt01) |
Far Cry (patch 1.32, Research) | |
Battlefield 2 (Gulf of Oman) | |
Painkiller: Battle Out of Hell (Loony) | |
Tomb Raider: Angel of Darkness (paris5_4) | |
Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi) | |
Counter-Strike Source (Stress Test) | |
Serious Sam: The Second Encounter (The Grande Cathedral) | |
Need For Speed Underground 2 (Baywatch Bridge) | |
- OpenGL | Pacific Fighters (Kamikaze02) |
Doom 3 (demo1) | |
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (panoptical02) |
Co se týče testů jako takových, tak většina z nich probíhala přes utilitu Bench'emAll (Half-Life 2, Far Cry, Doom 3, TRAOD, Splinter Cell, The Chronicles of Riddick), a to vždy s maximálním nastavením. U ostatních her byly použity buď zabudované benchmarky (CS: Source, Painkiller: BOOH) nebo externí utility (Battlefield 2 Benchmarking z Guru3D a FRAPS pro Need For Speed Underground 2).
Pokud to bylo možné FSAA bylo zapínáno přímo v hrách, v ostatních případech pomohly ovladače. Naopak anizotropní filtrování jsem raději nutil přes drivery. Vždy byla vypnuta vertikální synchronizace obrazu.
V některých hrách ale docházelo k problémům. Kromě již zmíněného antialiasingu v 1024x768 u Radeonů to byl hlavně Battlefield 2. U toho je nutné nastavit FSAA pro nVidia v ovladačích, zatímco pro ATi vždy ve hře a v ovladačích naopak vypnout. Navíc benchmark se spouští hned po načtení mapy, kdy aplikace čeká na kliknutí na Join Game. Proto je pro objektivní výsledek nutné okamžitě vstoupit do hry.
Za poskytnutí map k testům děkuji Dušanu Šimonovičovi (Battlefield 2), serveru iXBT Labs (Half-Life 2) a Tech Report (UT2004).
Poznámka: V tuto chvíli zatím nemáme dokončenou redakční metodiku a naměřené karty pro testování v nových hrách typu F.E.A.R., Call of Duty 2, Quake 4 či Serious Sam 2. S těmito hrami přijedeme co nejdříve to půjde, zatím je musíte bohužel oželet.