Souboj titánů...
- Souboj titánů...
- Bližší pohled na Gainwarda
- Hercules 3D Prophet 9700 Pro
- Bližší pohled na Herkula
- Výsledky měření
Hercules 3D Prophet 9700 Pro
Karty Hercules jsou taktéž na trhu synonymem výkonu a kvality. Nejnovější kousek z dílny tohoto výrobce Hercules 3D Prophet 9700 Pro je osazen grafickým jádrem nové generace, které nese kódové označení R300.
Jde tedy o Radeon 9700 Pro, který se stal dlouho očekávaným „GeForce4 killerem“. Najdeme zde totiž několik novinek, které nám GeForce4 nikdy nemůže nabídnout.
Především jde tedy o podporu DirectX 9, což je grafické (i multimediální) rozhraní nové generace. A jak již většina z vás asi ví, jde o podobný skok, jako tomu bylo při přechodu z DirectX 7 na verzi 8, tedy jako tomu bylo „kdysi“ u GeForce3. Toto rozhraní má v budoucnu 3D hrám i jiným programům, aby kvalita vykreslované grafiky nijak nepokulhávala za kvalitou různých počítačových animací i filmů. Novinkou je také podpora programovatelných Pixel i Vertex Shaderů – obojí verze 2.0 – tzv. SMARTSHADER 2.0. V DirectX 9 pracuje grafický procesor s 128-bitovou barevnou informací, která je nyní nově interpretována jako hodnota s plovoucí desetinou čárkou. Nové jsou i další technologie jako Displanced Mapping (známé např. od Parhelie) či SMOOTHVISION 2.0, což je hardwarový engine pro Full Scene Anti-Aliasing v kvalitě 2x až 6x. Díky němu by měla karta při použití FSAA vykazovat jenom nepatrné výkonové ztráty.
Kvalitu přehrávaného videa má zase zlepšit technologie VIDEOSHADER. Název FULLSTREAM již sám napovídá, že půjde o video přehrávané (streamované) přímo z internetu. Tato technologie má taktéž zlepšit jeho (často velmi mizernou) kvalitu. Toho docílí tím, že vyhladí hrubé čtverce, které vznikají velkou kompresí u videa určeného pro nízké přenosové rychlosti.
Změn doznal čip i po hardwarové stránce, takže s původním Radeonem má karta pramálo společného. Nyní jde například o 512 bitové jádro (místo 256 bitů u GeForce4). Architektura čipu byla totiž kompletně přepracována – zdvojnásobil se počet pixelových pipelinů (ze 4 celkem na 8) stejně jako narostl počet vertex shader pipelinů (ze 2 na 4). To má za následek i mnohem vyšší počet tranzistorů než má GeForce 4. Napočítali jsme jich celkem 107 miliónů. J A protože ATI použila v dnešní době již zastaralou výrobní technologii – 0.15 mikronů – neubránila nutnosti externího napájení přímo ze zdroje. (Vzpomínáte na Voodoo5?). Samozřejmostí je také podpora AGP 3.0 – 8x.
Paměťová sběrnice je nyní 256 bitová a technologie práce s pamětmi HyperZ se dočkala vylepšení a nyní ji najdeme ve verzi HyperZ III. Teoretická prostupnost pamětí tak vzrostla na astonomickou hodnotu 19,6 GB/s.
Parametry karty:
- GPU: Radeon 9700 Pro
- název čipu: R300
- výrobní technologie: 0,15 mikronů
- počet tranzistorů: 107 miliónů
- technologie jádra: 512 bitová
- frekvence GPU: 325 MHz
- texturovacích jednotek: 1
- vertexových pipeline: 4
- pixelových pipeline: 8
- velikost paměti: 128 MB
- frekvence pamětí: 620 MHz (310 MHz DDR)
- sběrnice: 256 bitová
- teoretická prostupnost pamětí: 19,4 GB/s
- RAMDAC – 2x 400MHz
- TMDS (DVI-I) – 165 MHZ
- AGP 3.0 – 2x/4x/8x
- 1x VGA + 1x DVI-I
- TV-Out
- DirectX 8 – Pixel Shaders 2.0, Vertex Shaders 2.0
- Maximální rozlišení 2048x1536 @ 85Hz