Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Diskuze k článku: Souboj titánů...
17.12.2002, Igor Viduna, recenze
Dnes jsme si pro vás připravili test dvou v současnosti nejvýkonnějších karet na trhu. Jednou z nich je Gainward GeForce4 Ultra/750 XP Golden Sample, jejímž srdcem je samozřejmě GeForce4 Ti 4600, a Hercules 3D Prophet 9700 Pro, kterou zase „pohání“ nejnovější grafický čip od ATI Radeon 9700 Pro.
-arne- | 3.1.200321:42

Jednou až Manitů pozvedne z prachu svůj lid, až Koruna bude tvrdá jak Dolar, až nám politici přestanou lhát, tehdy snad na serveru svethardware pochopí, že jejich originální způsob tvorby grafů je scela nepřehledný a podle mravenčích pruhovaných "kostiček" je orientace v grafech stejně snadná jako z letadla Boeing 747 letícím ve výšce 10 000 metrů rychlostí 700 kilometrů za hodinu, rozeznat zebru od přechodu. Naděje však umírá poslední! Ta bílá je fakt móc krásná a ty plynulé přechody v modrou či červenou čarovné, ale v jednoduchosti jednobarevnosti JE SÍLA... Kéž Vás provází...

Odpovědět0  0
Tomáš Kapler | 2.1.200312:00

Myslím, že byste mohli udělat test ATI radeon 9500 a NVidia G-force 4 4200
Ceny jsou teď naprosto stejné (plus mínus pár procent, záleží na tom kdo to OEM dělá) a myslím, že je to ten střed, který zajímá většinu lidí, co nevyhodí 14 tisíc do gr. karty, ale raději by za to koupili 3 GHz procesor a pár set mega nejrychlejších pamětí kde by byl asi lepší výsledek.
díky

Odpovědět0  0
bobr | 25.12.20020:02

Testnul jsem Radeon 9700PRO od Safíru na stejne sestave (jenom disk jsem mel 200GB) a nevymackl jsem z nej v 3DMarku vic jak 13800 bodu. Taky se lisil tim, ze nemel chladice na pametech. Hercul to ma asi vychytanejsi.

Odpovědět0  0
bundadj | 26.12.20021:38

RaStr : mluvis mi z duse...sam stavim pro kamarady PC a tak mam moznost u dost beznych karet otestovat prave chovani ve 2D vice monitoru a tvout...protoze dodnes jedu na Matrox G400DH a prestoze je ve 3D uz temer nepouzitelny nenasel sem za nej nahradu...(Parhelie je moc draha a vykon je tez problematicky) Kazdej vysype jen cisla z 3DMarku a FPS ve hernich benchmarkach...ale to ostatni asi nikoho nezajima :-((((

Odpovědět0  0
Kamil | 30.12.200211:45

Jsem na to stejne. Mam 21' EIZO a nenasel jsem lepsi obraz nez na Matroxech. Parhelia je strasne draha a tak mam porad G400DH. Vselijake sracky od ATI a N-nidia je obrazove nechytaly :-(.

Odpovědět0  0
Cistic | 1.1.200323:43

Mam za to, ze AGP 8x neni o fps, ale o kvalite sceny .

Odpovědět0  0
rastr | 2.1.200315:22

Vazeny pane cistic, musim se autor(a)u zastat, mate pravdu jen castecne. Pokud se jedna o vykresleni kvalitni sceny, bude pravdepodobne zapotrebi mnoha vertexu a mnoha ruznych velkych textur. Ty lze vsak obecne poslat do jakekovil 3D karty (nezalezi na tom, zda pres AGP 1x 2x 4x nebo treba 16x) jediny rozdil bude v tom, jak dlouho to bude trvat, clili jinak, kolik FPS v takove kvalite budete schopni vykouzlit. Prakticky je tedy vzdy volen urcity kompromis mezi kvalitou i rychlosti a obvykle je tedy kvalita vykreslovane sceny jiz autorem aplikace omezena tak, aby ji dostupny hardware stihal vykreslovat prijatelnou rychlosti. Neni tedy jiste, zda rychlejsi AGP znamena i rychlejsi vykreslovani, zrovna tak, ale ani vyssi kvalitu sceny (rozhodne tedy ne u dnes dostupnych aplikaci, potazmo benchmarku).

Odpovědět0  0
Destructor | 19.12.200210:36

Už by jste taky konečně mohli udělat testy kvality obrazu ... a ne se stále honit za FPS .... !!!
Ale asi si na to netroufnete ... :-))))

Odpovědět0  0
Bobek | 19.12.200213:40

Potvrzuju, koupil jsem Radeon VE 32MB (za 450,- ve vyprodeji :) a s tou smudlanici co vytvarely vsechny moje nVidie se to neda vubec porovnat... Nechapu jak jsem driv cetl ty pismenka ve wordu... :)

Odpovědět0  0
nommo | 19.12.200213:48

No, to bych potom mohl říct, že je absurdní srovnávat Athlona a Pentiem 4, Pentium na platformě DDR či RDRAM atd. Chápu, že je to problematické, ale pokud bych tam dal jenom Radeona, tak by se lidi ptali, jak si o tom mají udělat obrázek, když nemají srovnání... Asi není každý průměrně dementní... :)Navíc nemáne naměřeno tolik výsledků, abychom mohli srovnávat s jiným Radeonem. Je to jenom orientační a vůbec nikdo netvrdí, že nVidia dělá špatný karty... Určitě pak třeba bude někoho zajímat rozdíl mezi výkonem Radeonu na Athlonu XP 2800+ a Pentiu 4 3,03GHz... Další srovnání nesrovnatelného! Ale my si přesto dovolíme to udělat, jenom pro orientaci... V Čem je AGP 8x výhoda? Máte pravdu, že v současnosti si v ničem, ale bůh ví, kde budeme za rok za dva?! A jelikož je to nová technologie a katra je taky nová, byla by rozhodně nevýhoda, kdyby ji karta nepodporovala (zvláště pokud to nemá vliv na cenu apod.), nemyslíte? DirecX 9 je vám teď taky na nic...

Odpovědět0  0
Lukas Svec | 19.12.200215:32

Ted se mi zda jako nejlepsi karta bud Radeon9500pro od herculesu nebo Radeon9700 od stejne firmy.
GF4 uz jsou pase. Osobne mam TI4400 a kupoval jsem ji za 8500 bez DPH(ja idiot!, jeste nebyly TI4200 a ja nutne potreboval...). Sice je hezky ze je rychla, ale jakmile dam AF nebo AA tak de rychlost totalne do prdele!

Odpovědět0  0
Psycho | 25.12.200214:28

Nechápu! Mám GF4 4200 Ti a nic rozmazanýho jsem tam neviděl! Písmo se mě zdá ostrý... Ale můj pocit mi říká jednu závažnou věc!: nVidia mě začíná připomínat 3Dfx! Myslím že jde rychlostí světla do prdele! Prostě už strácí dech, Taky kdo by ho nestrácel, že? Každého půl roku vydat zbrusu novou kartu! No prostě se mi to přestává líbit... Max do dvou let přebírá štafetu ATI nebo někdo jinej. GFfx - název jistě není náhodný - podobnost téměř jistá s 3Dfx - tedy že ingenýři z nVidie se na moment přebírání štafety již připravují! A to mám měsíc novou kartu - od nVidie!!! Ach jo...
(ale vona není zase tak špatná jak tady slýchám! Je dosti svižná a s mým procákem P4 2AGHz a 512 MB RDRAM PC800 je kvalita nehorázná (nastaveno 128 MB RDRAM PCI a další 16 MB RDRAM OpenGL Memory 128MB VRAM)

Odpovědět0  0
pch | 25.12.200220:56

Divne ... mam XP athlona 1800+ MS KT7-ARU2 a ATi 8500 a nikdy !!!!! opakuji nikdy !!!! mi
nic krome kvetinace ze skrine nespadlo !!
Mozna je to ale asi taky schopnosti si vyladit system a hlavne netaktovat vse i s mysi :)

A Rallisport jsem dnes testoval snad cely den a nespadl ani ten zminovany kvetinac ze skrine

Odpovědět0  0
Bobek | 26.12.200221:17

Mě se taky na nVidii nezdálo nic v nepořádku, dokud jsem neuviděl ATIny... :)

Odpovědět0  0
Harak | 19.12.20022:23

Tak jsem po dlouhé době zabrousil na vaše stránky a zase mi to na vrlmi dlouhou dobu stačí...
Už párkrát mě zarazily nekteré vaše recenze, ale tahle je celkem unikátní...
Já prostě nechápu jak můžete srovnávat neco co se srovnávat nedá, to je jako srovnávat Radeon7500 a Rivu TNT...
Ale budiž berete to tak, že srovnáváte nejrychlejší dvou výrobců.
A nakonec k vašemu hodnocení když srovnáváte nejvýkonejší grafické karty na trhu tak z toho snad plyne, že budou opravdu výkonné (dobrý postřeh ne a to nemusím ani testovat) a snad musí být průměrně dementmímu člověku jasné, že budou také nejdražší.A to, že je AGP 8x výhoda tak to bymě zajímalo v čem ???Ono když máte na grafice 128 MB tak je to snad uplně fuk ne ???

Odpovědět0  0
Markian | 18.12.200212:59

Tak tomu říkám herní mašina.

Odpovědět0  0
jeremy | 19.12.200212:30

Mam Gainward GF4 Ti 4200 a NFS HP II mi padalo taky co 5 minut. Po vypnuti antialiasingu v detonatorech (v40.72), se to dost zlepsilo. Ale i tak bych rekl, ze tato hra ma docela dost slusne zabugovany engine.

Odpovědět0  0
-arne- | 17.12.200221:30

zajímavé, ale přehlednost grafů - tradičně - příííšerná... :o(

Odpovědět0  0
budai | 18.12.20028:45

Jo jde, testoval jsem to na ATI Radeon 7500 a podle me je to uplne stejny i na vyssi verzi.

Odpovědět0  0
RaStr | 17.12.200218:23

Je skoda, ze se nikdo v recenzich nazabyva temi "doplnky" jako je DVI-I vystup, VIVO, TwinView, atp. Vsude jen same benchmarky a benchmarky, jako kdyby karty byly urcene jen na hrani her. Ja osobne jsem asi 2 (mozna 3) roky uzival MATROX G-400 DualHead, protoze jsem byl primo nadsen kvalitou obrazu, moznosti mit desktop na dvou monitorech a predevsim fukci DVDMax, ktera ve spojeni TV-outem, ktery produkuje PAL kompozitni video(cinch) i S-VIDEO), ci dokonce RGB (SCART) naprosto dokonale kvality a hlavne pres celou TV obrazovku bez nutnosti pouzivat nejaky dalsi software, umoznuje prehravani DVD, DivX a jineho videa z PC v kvalite tech nejlepsich stolnich prehravacu. Bohuzel, 3D vykon teto karty byl dost slaby a vzhladem k faktickemu ukonceni dalsi sw podpory ze strany tohoto vyrobce jsem hledal co dal. Specifikace karty GAINWARD 750XP GS mne natolik nadchly, ze jsem ji bez vahani pred cca 3-mi tydny koupil. O to vetsi pak bylo moje zklamani. Odhlednu-li od toho, ze karta ma problemy s inicializaci pri startu PC, ktere mohou byt ale zpusobeny i zakladni deskou, tak dvoji vystup na monitor sice funguje, ale; s dostupnymi ovladaci to funguje nasledovne: pro podporu funkce prehravani fullscreenoveho video-overlay na sekundarnim vystupu (cili DVDMax funkce u MATROXe, proste jen video na televizi) je nutne mit aktivovany i rezim CLONE nebo 2 monitorovy desktop. V takovem, pripade navic neni mozne pouzit druhy monitor (alespon analogovy, digitalni nemam, takze nevim), zustava cerny. Cili zbyva prakticky jen volba CLONE, protoze desktop na TV je na beznou praci dost nepouzitelny (nizke rozliseni) je tedy nutne pred a po kazdem prehravani filmu zapnout/vypnout TV-out. V rezimu CLONE vsak klesa vykon karty ve 3D, takze realne bude asi kazdy, kdo chce vyuzivat casteji i TV-out pro prehravani videa stejne provozovat kartu jen s jednim monitorem, nebo stale prepinat amenit nastveni karty. Kvalita TV-out vystupu je navic dost hrozna, evedentne neni sw odladeny pro standard PAL, protoze obraz je totalne mimo spravne vystredeni a ma i zbytecne obrovsky overscan (cerne okraje po stranach). Pokoukani tedy nic moc, asi tak na urovni S3 videokaret "drahe pameti" z dob pred peti lety, za par stovek, nez "high-tech" karty za 12 tisic. Uplne stejne je na tom i TV-in, ale o tom az pozdeji. Kdo si mysli, ze mu pomuze jinak vyborny software TV-tool, je na omylu, TV-tool nepodporuje N-View (cili karty se dvemi vystupy na monitor) a i kdyz castecne je funkcni, prakticky neni vyuzitelny(spousta chyb pri inicializaci, nefukcni overlay TV-out, atd.). Hlavni chybou jsou po teto strance naprosto odflaknute ovladace. Napr. podpora TV-in je sice asi u vsech N-vidia karet uz od TNT2 resena stejnym cipem PHILIPS, ovsem ovladace byly NVIDI vystaveny na webu teprve minuly tyden, ovladace od GAINWARDu z WEBU i CD byli ty same, jen o rok starsi. Pritom pouzity Philips SAA7108E umi nadherny full-screen TV-out v PALu i RGB, 50 i 60Hz, rozliseni od 320x160 az 1200x1024, TV-in samozrejme umoznuje naprosto presne nastaveni a korekci velikosti zachytavaneho obrazu a dokonce je mozna podpora i vstupu (cteni) i vystupu (!) teletextu (napr. pro skryte titulky, atp.), coz ovsem dostupny driver naprosto ignoruje. Pro srovnani, papirove mnohem horsi cipy BT8xx, diky doplnkovemu software (TV-Tool pro vystup a BT7xx wdm ovladace pro capture) nabizeji nesrovnatelne lepsi vysledky a pritom se pouzivaji jen na tech levnejsich kartach. Uz jenom perlickou je neustala tendece driveru ke zmene refresh rate monitoru at uz pro zapnuti/vypnuti podpory vice dispeju, nebo v 3D modech a neschopnost pouzit jiny max. refresh pro mensi rozliseni nez je maximum PNP DDC monitoru v max. rozliseni, jinak receno ani v 640x480 nenastavite vice nez 75Hz, pokud vas monitor podporuje treba 640x480 na 120Hz, ale navic umi i 1600x1200 na 75Hz, tak tech 75Hz bude pro vsechny rezimy maximem (zkouseno s monitory AOC, SONY ,EIZO, jiny uz nemam, a vsude je to stejne ale mozna je "feature" WindowsXP).
Dokoupil jsem si u Procy i zminene 3D bryle, jedna se o OEM vyrobek tusim Thaiwanske firmy, ktery pracuje na principu prepinani jednotlivych snimku mezi levym a pravym okem pomoci zakryvani snimku LCD-clonkou. (mimochodem zminene bryle jsou dle zahranicnich recenzi standartni soucasti baleni, u nas se museji dokoupit za cca 1000Kc, na Thaiwanu USD30, takze pouze cena odpovida). Pro jejich poporu staci pouzit specialni NVIDIA drivery s podporou 3D-stereo rezimu, dostupne bohuzel v problematicke(pomale) verzi 30.87. Navic, maji velmi slaby kontrast (pomer mezi prusvitnosti v uzavrenem/otevrenem stavu), takze jejich pouziti neni prilis ohromujici (obraz ma silne "duchy") a po chvili dokonce i docela neprijemne.
Podtrzeno, secteno : mam tu jednu vyse recenzovanou NVIDII naprodej za 10.000,- vcetne zaruky a bryly, pokud by nekdo chtel, a radeji se poohlednu po necem jinem. Vsem zajemcum o VIVO funkce, nebo snad 3D obraz, reseni od GAINWARDu (resp. cokoliv s NVIDI, vsechny karty jsou v tomto stejne), vrele <B>nedoporucuji !!</B>

Odpovědět0  0
Peoe | 17.12.200223:45

Já mám taky 8500 A 275/275 a ještě jsem na žádný problém nenarazil. Tyhle hry neznám. Nainstaloval jsem originální ovladač dodaný na CD od Supergrace s nesmyslným DVI + VIVO na kartě za bratru 6000 s daní od PROCA a paměti 3,6 ns a jsem se opravdu s žádným problémem nesetkal mám výsledek 8300 bodů v 3Dmark2001SE starodávný AMD 1,53GHz se starodávnou MSI 745 U a Nanya 256-266 DDR. Dříve jsem měl GF2TI od MSI 8836 a kdyby mela DX8 tak bych si ji nechal chtěl jsem si koupit ATI 9700Pro - KT4 - 2,13GHz AMD - 512/333DDR ale nevím nevím nevím, asi ještě počkám hry na DX9 nejsou

Odpovědět0  0
pem | 18.12.20027:59

Mam ATI 8500 od Gigabyte, je super na desktop (mam 21" plochace) = na grafiku. Za 3 mesice co ji mam sem narazil na 2 problemy nekompatibility: 1) alien vs predator II (sem tam pri urcitych svetelnych podminkach se casti objektu nerendrujou spravne - misto textury je tam svetla hromadka rozsypanych pixlu), 2) NFS HS II jak psal nekdo vejs - pada do cca 5 minut. jinak supr, se standardnim sw co pouzivam zadny problemy nebyly.

Odpovědět0  0
typhon | 17.12.200213:44

mel bych jeden dotaz k Ati kartam... maj u Tv out twin view??? a jestli jo, tak jak moc dobre to je vymakane... (muzete mit na tv a zaroven na monitoru jiny obraz?) Dikes

Odpovědět0  0
Jindru | 17.12.200211:51

tak nevim. mam 8500, ale obcas to cuka. kompatibilita se mi zda dobra, nevim esli jit do gf4 nebo 9700.

Odpovědět0  0
V@sek | 17.12.200212:12

Počkal bych být tebou na další generaci karet, protože nárůst u gf4 nebude zase tak markantní a 9700 je podle mě ještě dosti drahá. Můj současný tip - ATI 9500PRO (která se ještě masově neprodává) a stojí 7000,- s daní (Czech Computer) a výkonem osciluje mezi gf4 4200 a 4600, při použití AA a AF překonává 4600. Velmi zajímavé asi budou odlehčené NV30, to ale bude ještě chvilku trvat... Navíc jestli nemáš problém s kompatibilitou 8500 tak nebudeš mít problém ani s 9500PRO. Jde také o to jaký máš procesor - aby měl upgrade vůbec cenu...

Odpovědět0  0
dygot | 17.12.200211:50

Velmi by se mělo zdůraznit slovní spojení "kvalita obrazu" u ATI. A to kvalita v 2D (hlavně ostrost obrazu - textů - lepší čitelnost při vyšších rozlišeních), která je srovnatelná s Matroxem. Jinak ovladače 2.5 mi již nedělají žádné problémy.
Ve fórech si hodně lidí stěžuje na rozmazaný obraz Nvidie. Můj subjektivní pocit to jen potvrzuje.

Odpovědět0  0
viclef | 17.12.200211:39

Jak muzete napsat jako nevyhodu pouze AGP4x. Vzdyt v kzdem testu AGP 4x a 8x je rozdil v radu 0-5%, tak jaka pak nevyhoda. Naopak myslim, ze se tim da dost ustrit. Uvidime jak dopadou GeForcy 4800:)

Odpovědět0  0
Peoe | 17.12.20029:03

dobrej test, myslel jsem ze výkonostní rozdíl mezi GF4 a 9700Pro je vyšší

Odpovědět0  0
V@sek | 17.12.20029:27

Je vyšší... Při skutečném zatížení karty antialiasingem a anisotropickým filtrováním při vysokém rozlišení je výkon více než dvojnásobný... Druhou pravdou ovšem je, že karta má v některých hrách nezanedbatelné problémy s kompatibilitou, sám jsem majitelem ATI (pouze 8500) a tyto problémy mám také (z diskuzních fór vím o podobných problémech s 9700). Tyto problémy ovšem přičítám tak z 80% optimalizaci her na NVidii, zbytek padá na ovladače, které se ovšem poměrně rychle zlepšují... Naprosto tragicky například dopadají konverze z X-BOXU (grafika NVidia), zatím každá konverze (MOTO GP, Rallisport Challenge, NFS II HS) mi dělá problémy, MOTO GP již byla vyřešena ovladači, zbylé dvě hry padají při největších detailech a vůbec se chovají divně...

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.