Spire Pininfarina: obrněnec z Itálie
17.5.2007, Jan Vítek, recenze
Dnešním tématem bude skříň Spire Pininfarina. Nejde o klasický případ návrhu, protože zde je jeho původcem italská firma Pininfarina. Ta se zabývá primárně designem automobilů a ne ledajakých. Uvidíme tedy, jak si poradila se zpracováním počítačové skříně.
Kapitoly článku:
- Spire Pininfarina: obrněnec z Itálie
- Pohled dovnitř skříně
- Instalace a teplotní testy
- Závěrečné hodnocení
Společnost Spire si vzala na pomoc Pininfarinu, aby s její pomocí navrhla designovou skříň. Záměrem bylo vytvořit model, jenž se bude lišit od těch klasických a „bezvýrazných“. Spire Pininfarina je tedy zaměřena na funkčnost, kreativitu a okázalost. Zde mě zaujalo nejvíce slovo funkčnost, protože to u PC hardware nebývá zrovna často spojené s designem, jemuž se funkčnost kolikrát až nesmyslně podřizuje. Uvidíme, zda tento případ bude jiný.
Pininfarinu dostanete v rozměrné a tuhé černé krabici, v níž je dále uložena v pěnových blocích a igelitovém vaku. Přes čelo, horní stěnu a zadní panel skříně navíc vede adhezivní fólie, aby se zabránilo poškrábání hliníkového povrchu. Při manipulací s krabicí jsem si dále nemohl nevšimnout její hmotnosti. Ta je daná tím, že Pininfarina není žádný materiálový chudák a její 1mm SECC základ je pokrytý masou 6mm hliníkového plechu. Celková hmotnost skříně, ač ta samotná není nijak přerostlá, činí 13,5 kg.
Začneme předním panelem, na němž kromě prohnutí hliníkového plechu a vkusného loga Spire Pininfarina není vidět nic. Snad si zde můžeme všimnout polohy dvířek zakrývajících externí šachty pro mechaniky a další zařízení.
Abychom si prohlédli ovládací prvky, musíme se přesunout poněkud výše, kde čelo skříně plynule přechází v horní stěnu. Přesně tam se nachází v levé části tlačítko Power a hned vedle něj Reset. Na pravé straně pak máme dvě klasické LED indikující stav počítače a práci pevných disků. Čelo skříně je tedy pojato opravdu minimalisticky, aby co nejvíce vynikly jeho křivky.
Pod ‘tvrdou slupkou’ se však skrývá výbava předních I/O portů. Stačí horní část skříně nadzvednout, po čemž vypadne plastová zarážka fungující podobně jako u kapoty auta. Pod panelem se pak zjeví v pořadí zleva USB port, vstup pro mikrofon, výstup na sluchátka, další USB a nakonec FireWire. Panel na své místo vrátíte jednoduše tím, že zarážku zatlačíte zpět. Neexistují zde žádné pružiny ani zajišťovací mechanismy a je také nutné (i dle doporučení výrobce) dbát na to, abyste skříň nebrali za přední panel, protože by se mohl snadno poškodit.
To platí samozřejmě i pro dvířka, jejichž jádro a tedy i panty tvoří plast. Materiál je to sice tuhý, ale tváří v tvář 13,5 kg skříni, jejíž hmotnost po instalaci komponent ještě značně naroste, je to samozřejmě nedostatečné. Dvířka také drží na místě pouze vlastní vůlí a zde bych i rád viděl alespoň nějaké magnety, aby se panel při přenášení samovolně neotevíral. Leč design je design, tak pojďme dál.
Spodní část předního panelu již k pokoukání nenabídne nic, to spíše jeho bok, na nějž uvidíme lépe ze strany. Z té levé jsou vidět podélné průduchy pro přední nasávací ventilátor, ale to zdaleka není jediný prvek k povšimnutí. Dobře si můžeme prohlédnout i strukturu skříně, jak je ze tří stran obehnána 6mm hliníkovým plechem. Ten však není připojen přímo na SECC materiál, protože je zde na řadě plastová část oddělující tyto dva materiály.
Nahoře dále správně vidíte ‘kliku’ bočnice, jejíž pozice naznačuje, že se bočnice bude otevírat seshora. Inu, designér vozů Ferrari se zde nezapře. A dále zde máme i nějaké ty prvky chlazení, především ústí 120mm větrného tunelu a dole i pozici pro 80mm ventilátor.
Z pravé strany uvidíme víceméně to samé, tedy až na ústí tunelu, které zde samozřejmě nemá co dělat. Poměrně neobvyklý je však výdech pro další ventilátor. Jeho pozice je evidentně naproti šachtám pro externí 3,5“ zařízení.
Zadní stěnu Spire s Pininfarinou zpracovali také zajímavě. Její hliníkové obložení bylo rozděleno vedví. Z toho již můžete usuzovat, že se po dlouhé době objevila skříň s výklopným trayem základní desky, ale o tom až později.
Prozatím si můžeme prohlédnout zpracování výdechu zadního ventilátoru. Ten musel bohužel návrhu skříně ustoupit, takže se zde setkáme pouze s 80mm verzí. Navíc zpracování jeho roštu je sice zajímavě provedeno, ale neposkytuje ideální podmínky pro maximální průtok vzduchu. Na druhou stranu jsou alespoň průduchy od lopatek ventilátoru vzdáleny.
Model | Pininfarina SP-ATX-PALU/B |
Rozměry | 495 x 200 x 450mm (D x Š x V) |
Hmotnost | 13,5 kg |
Materiál | 1mm SECC 6mm hliník |
Chlazení | 1x zadní 80mm @ 2300 RPM 1x přední 140mm 1x přední 80mm boční pozice pro 80mm windtunnel |
Šachty | 4x 5,25" (jedna skrytá) 2x externí 3,5" 5x interní 3,5" |
I/O porty | 2x USB 2.0, Audio, FireWire |
Sloty | 7x |
Začneme předním panelem, na němž kromě prohnutí hliníkového plechu a vkusného loga Spire Pininfarina není vidět nic. Snad si zde můžeme všimnout polohy dvířek zakrývajících externí šachty pro mechaniky a další zařízení.
Abychom si prohlédli ovládací prvky, musíme se přesunout poněkud výše, kde čelo skříně plynule přechází v horní stěnu. Přesně tam se nachází v levé části tlačítko Power a hned vedle něj Reset. Na pravé straně pak máme dvě klasické LED indikující stav počítače a práci pevných disků. Čelo skříně je tedy pojato opravdu minimalisticky, aby co nejvíce vynikly jeho křivky.
Pod ‘tvrdou slupkou’ se však skrývá výbava předních I/O portů. Stačí horní část skříně nadzvednout, po čemž vypadne plastová zarážka fungující podobně jako u kapoty auta. Pod panelem se pak zjeví v pořadí zleva USB port, vstup pro mikrofon, výstup na sluchátka, další USB a nakonec FireWire. Panel na své místo vrátíte jednoduše tím, že zarážku zatlačíte zpět. Neexistují zde žádné pružiny ani zajišťovací mechanismy a je také nutné (i dle doporučení výrobce) dbát na to, abyste skříň nebrali za přední panel, protože by se mohl snadno poškodit.
To platí samozřejmě i pro dvířka, jejichž jádro a tedy i panty tvoří plast. Materiál je to sice tuhý, ale tváří v tvář 13,5 kg skříni, jejíž hmotnost po instalaci komponent ještě značně naroste, je to samozřejmě nedostatečné. Dvířka také drží na místě pouze vlastní vůlí a zde bych i rád viděl alespoň nějaké magnety, aby se panel při přenášení samovolně neotevíral. Leč design je design, tak pojďme dál.
Spodní část předního panelu již k pokoukání nenabídne nic, to spíše jeho bok, na nějž uvidíme lépe ze strany. Z té levé jsou vidět podélné průduchy pro přední nasávací ventilátor, ale to zdaleka není jediný prvek k povšimnutí. Dobře si můžeme prohlédnout i strukturu skříně, jak je ze tří stran obehnána 6mm hliníkovým plechem. Ten však není připojen přímo na SECC materiál, protože je zde na řadě plastová část oddělující tyto dva materiály.
Nahoře dále správně vidíte ‘kliku’ bočnice, jejíž pozice naznačuje, že se bočnice bude otevírat seshora. Inu, designér vozů Ferrari se zde nezapře. A dále zde máme i nějaké ty prvky chlazení, především ústí 120mm větrného tunelu a dole i pozici pro 80mm ventilátor.
Z pravé strany uvidíme víceméně to samé, tedy až na ústí tunelu, které zde samozřejmě nemá co dělat. Poměrně neobvyklý je však výdech pro další ventilátor. Jeho pozice je evidentně naproti šachtám pro externí 3,5“ zařízení.
Zadní stěnu Spire s Pininfarinou zpracovali také zajímavě. Její hliníkové obložení bylo rozděleno vedví. Z toho již můžete usuzovat, že se po dlouhé době objevila skříň s výklopným trayem základní desky, ale o tom až později.
Prozatím si můžeme prohlédnout zpracování výdechu zadního ventilátoru. Ten musel bohužel návrhu skříně ustoupit, takže se zde setkáme pouze s 80mm verzí. Navíc zpracování jeho roštu je sice zajímavě provedeno, ale neposkytuje ideální podmínky pro maximální průtok vzduchu. Na druhou stranu jsou alespoň průduchy od lopatek ventilátoru vzdáleny.