>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
16.4.2008, Pavel Boček, recenze
GeForce 8800 GTS s jádrem G80 jsme srovnávali před půl rokem, nyní se podíváme na pokračovatele s jádrem G92. Představí se karty BFG, Gainward, Gigabyte, Leadtek, Point of View a Zotac; ASUS a MSI s referenční i s přetaktovanou verzí a představí se i TwinTech.
Kapitoly článku:
- Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
- GeForce 8800 GTS 512 MB obecně
- ASUS EN8800GTS/HTDP/512M a EN8800GTS TOP/HTDP/512M
- BFG GeForce 8800 GTS OC 512MB PCIe 2.0
- Gainward Bliss 8800 GTS 512MB TV Dual DVI
- Gigabyte GV-NX88S512H-B
- Inno 3D Geforce 8800 512MB
- Leadtek WinFast PX8800 GTS 512MB
- MSI NX8800GTS-T2D512E a NX8800GTS-T2D512E-OC
- Point of View GeForce 8800 GTS 512
- Twintech NVIDIA GeForce 8800GTS 512MB DDR3 PCI-Express 2.0
- ZOTAC GeForce 8800 GTS (G92)
- Testovací sestava, výkon a přetaktování
- Příslušenství, cena a závěr
Testovací sestava
S nástupem nových procesorů Wolfdale je sice možné výkon testovací sestavy překonat, nicméně pro účely tohoto srovnávacího testu procesor Core 2 Extreme, přetaktovaný z 2,93 na 3,2 GHz, stále dostačuje. Základní deska MSI s čipovou sadou P965 je osazena 2 GB pamětí Corsair zapojenou v dvoukanálovém režimu. Sestavu napájí 600W zdroj Cooler Master iGreen s účinností přesahující 80 %.
Testovací sestava | |
Procesor | Core 2 Extreme X6800 2.93@3,2 GHz, 4MB L2 cache |
Zákl. deska | MSI P965 Platinum |
Operační paměť RAM | Corsair TWIN2X2048-6400PRO (5-5-5-12) |
Zdroj | CoolerMaster iGreen Power 600W |
Grafická karta | ASUS EN8800GTS/HTDP/512M |
ASUS EN8800GTS TOP/HTDP/512M | |
BFG GeForce 8800 GTS OC 512MB PCIe 2.0 | |
Gainward Bliss 8800 GTS 512MB TV Dual DVI | |
Gigabyte GV-NX88S512H-B | |
Inno 3D Geforce 8800 512MB | |
Leadtek WinFast PX8800 GTS 512MB | |
MSI NX8800GTS-T2D512E | |
MSI NX8800GTS-T2D512E-OC | |
Point of View GeForce 8800 GTS 512 | |
Twintech NVIDIA GeForce 8800GTS 512MB DDR3 PCI-Express 2.0 | |
ZOTAC GeForce 8800 GTS (G92) | |
Pevný disk | Western Digital WD2500SD-01KCB0 250GB |
Vypalovací mechanika | Gigabyte GO-D1600E-B-RH |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 |
Ovladače | NVIDIA GeForce řada 8 - ForceWare 169.21 |
Výkon
Jedna z nejdůležitějších částí celého testu je porovnání výkonu. To bylo provedeno na taktech nastavených z výroby a poté s maximálním možným přetaktováním, kdy se po dobu alespoň čtyř minut neobjevila chyba při hledání artefaktů v programu ATiTool; ventilátor karet byl přitom nastaven na 75 % otáček jako simulace lepšího chlazení (teplotně přibližně odpovídajícího Acceleru S1 bez ventilátoru).
První dva grafy tedy zobrazují výkon karet s originálními frekvencemi, druhé dva výkon karet po přetaktování.
Na prvních čtyřech místech jsou samozřejmě z výroby přetaktované karty, zajímavostí je pak Inno 3D, která ač na referenčních frekvencích, přesto dosahuje o něco lepších výsledků než ostatní karty. Možným vysvětlením je lepší časování video pamětí.
Výkon karet na jejich nejvyšších stabilních frekvencích (viz dále)
Překvapením je nováček v testu, karta TwinTech, která dosáhla nejvyšších taktů. Pro objektivnější porovnání by však bylo třeba otestovat alespoň tři karty od každého výrobce, mohlo se totiž pouze jednat o jeden lepší kousek; u TOP verze ASUSu je to ale očekávané, pro přetaktování z výroby jsou vybírány pouze lepší komponenty. Poměrně nízkých výsledků zde dosáhla Inno 3D, resp. Gigabyte, používající paměťové čipy Qimonda; nižší dosažené takty zde odpovídají tomu, že by mohly opravdu běžet na nižších latencích.
Přetaktování
Přetaktování jádra, pamětí i shaderů ovlivňuje teplota, proto byly frekvence zjišťovány při automatickém řízení otáček ventilátoru a poté s jeho nastavením na 75 % otáček. Frekvence byly zjišťovány zvlášť a poté na 75 % otáček bylo přetaktováno všechno, přičemž nejprve se taktovaly shadery, poté jádro a nakonec paměti. U karty Gigabyte však nešel ventilátor regulovat, takty tedy byly zjištěny pouze na původních otáčkách. Frekvence jsou uvedeny v MHz.
Přetaktované edice ASUS i MSI se kupodivu neumístily moc dobře.
Přetaktované verze ASUS i MSI se zde již napravily, poslední jsou karty Inno 3D a Gigabyte používající paměti Qimonda.
Odpadlíky jsou opět OC verze MSI a ASUS; zřejmě se jednalo o méně povedené kousky.
Zelená - frekvence jádra, Modrá - frekvence pamětí, Oranžová - frekvence shaderů
Zelená - frekvence jádra, Modrá - frekvence pamětí, Oranžová - frekvence shaderů
Nakonec zde máme graf porovnávající vliv zvýšení frekvence jádra, shaderů a pamětí na výkon. U GeForce založených na jádrech G80 mělo největší vliv přetaktování shaderů, dnes s jádry G92 se však situace obrací, není to ale překvapivé. Zatímco se totiž zvýšil výpočetní výkon jader, zúžila se paměťová sběrnice; to sice kompenzoval nárůst frekvencí videopamětí, ovšem spolu s tím se o něco zvýšily i latence. Celkově se tedy propustnost paměťového systému zmenšila za dalšího nárůstu požadavků na paměť.
Paměti tedy jádru už opravdu nestačí, což je vidět v grafu, kde výkon roste takřka lineárně se zvýšením jejich taktů. Pozoruhodné je kolísání výkonu při přetaktování jádra; to by mohla vysvětlovat změna poměru frekvencí a tedy nějaké zpoždění toku informací uvnitř jádra. Postup pro taktování je však jasný - nejprve zvýšit na maximum frekvenci pamětí, poté jádra a až nakonec shaderů. Je lepší ztratit 20 MHz na jádře a 40 MHz na Shaderech než 50 MHz (100 MHz DDR) na pamětech.