Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část I.
12.6.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Jedna z nejzajímavějších nabídek mezi současnými levnými kartami je rozhodně GeForce 7600GS. Postavena na jádře G73, tato karta nabízí za cenu kolem 4000 Kč poměrně slušný výkon a prakticky každý čip jde alespoň o 20% přetaktovat. V dnešní první části srovnávacího testu GeForce 7600GS se podíváme na podrobný popis první poloviny recenzovaných modelů.
Kapitoly článku:
- Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část I.
- ASUS EN7600GS Silent 256/512MB
- Biostar GeForce 7600GS 256MB
- Club3D GeForce 7600GS 256MB
- Forsa GeForce 7600GS 256MB
- Gainward Bliss 7600GS PCX Golden Sample
- Gigabyte GeForce 7600GS SilentPipe 256MB
Stejně jako kdysi jsme nabídli velké srovnání grafických karet s čipy GeForce 6600, pokoušíme se i nyní porovnat co nejvíce karet levné střední kategorie od nVidie, v tomto případě jde samozřejmě o GeForce 7600GS. Zdánlivá "nevýhoda" nVidie, viděno z pohledu zákazníka, je totiž počet výrobců grafických karet s jejími čipy. ATi je omezeno na méně značek a kolikrát je možné vybírat jen podle ceny. Tak tedy GeForce 7600GS.
Poznámka: Co najdete v této první části?
V druhé části zítra najdete dalších sedm testovaných karet a co pozítří? Samozřejmě testy výkonu, srovnání testů přetaktovaných karet a porovnání karet v jednotlivých aspektech od chlazení, hlučnosti, frekvencí až po srovnání dodávaného softwaru a her.
Některé snahy ATi a nVidie o prodej levnějších karet a novými čipy troskotají na tom, že spoustu lidí uvažujících právě o levné kartě dosud nemá novou platformu se sběrnicí PCI Express. Na to myslela v počátcích nové platformy spíše nVidie se svými GeForce 6600 a 6600GT, zatímco ATi se téměř bezhlavě vrhlo na nový Radeon X700Pro a můstek Rialto, umožňující práci karty na AGP, přišel relativně pozdě.
Ovšem trend je nyní takový, že dokud to žádá trh, AGP karty budou dodávány. U ATi je jejich výběr zúžený na Radeon X700Pro, X800GTO a X1600Pro (počítám jen mainstream), nVidia v tuto chvíli nabízí GeForce 6600, 6600GT a 6800XT. V plánech do budoucna to již u ATi na nic nového nevypadá, u nVidie se šeptá právě o GeForce 7600GS pro AGP, takže i příznivcům starší platformy by se mohla tato recenze jednou hodit.
Ovšem spíš bych se ptal, proč již na PCI Express nepřejít? Důvod bývá většinou právě v tom, že hráči, kteří mají do kapsy hlouběji, raději vymění grafickou kartu dejme tomu do 5000 Kč, než by si pořizovali novou základní desku i s procesorem. Nicméně PCI Express má několik výhod. Je to např. více energie skrz samotnou sběrnici (až 70W) a také možnost zapojení do SLI, na které jsou GeForce 7600GS svým konektorem připraveny.
Ale pár měsíců v odstupu od minulého testu mohu říct, že nyní se již rozhodně prodává více grafických karet pro PCIe než pro AGP, přestože v žebříčcích stále hodně vysoko trůní GeForce 6600GT a Radeon X1600Pro s původní sběrnicí.
Úvodem by ještě bylo vhodné seznámit vás s GeForce 7600GS jako takovou. Poměrně podrobný úvod jsem sice psal v samostatné recenzi této karty, ale opakování je matka moudrosti, i když dnes spíše stručně. Tak tedy - GeForce 7600GS je typickou kartou nižšího mainstreamu v tom ohledu, že byla odvozena od dražšího bratříčka (7600GT), v našem případě ale nikoliv deaktivací jistého počtu pipelines, ale snížením frekvence a podle všeho i voltáže jádra a také použitím pomalejších pamětí DDR2.
Jádro použité pro 7600GS je G73 a je tedy odvozené z nové architektury G70, jejímž průkopníkem byla GeForce 7800GTX. Přesto není architektura nijak rapidně rozdílná oproti GeForce 6600GT. G73 je 90nm čip vyráběný o TSMC a obsahuje kolem 177 milionů tranzistorů na 126 čtverečních milimetrech. Největší změna ve struktuře pipeline je ta, že v pixel pipeline je funkčnost druhé shader jednotky rozšířena z instrukce MUL na MAD, což znamená pro tuto ALU dvojnásobný výkon v operacích s desetinnou čárkou.
V počtu shaderů obecně GeForce 7600GS převyšuje minulou generaci, což je de facto zásadní hybatel výkonu. Obsahuje 5 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 8 ROPs (Raster Outputs), zatímco 6600GT byla v konfiguraci 3/8/4. Poměr PS:ROP se tedy zlepšil z 2:1 na 3:2 a také se zdvojnásobil fillrate vztažen na frekvenci. GeForce 7600GS obsahuje 128-bitovou sběrnici, nejčastěji používá paměti DDR2 (existují asi 3 karty s GDDR3), a to o velikosti 256MB nebo zřídka 512MB paměti. Na rozdíl ve výkonu 256 vs. 512 se také podíváme.
Zde je tabulka, ve které si můžete všechny klíčové parametry prohlédnout a srovnat sami:
Než se vrhneme na samotné popisy karet, tak něco o přetaktování…
Ve chvíli, kdy začaly do redakce přicházet první karty na test, ještě nebyla k dispozici aktuální verze RivaTuneru, která by podporovala ovladače ForceWare 84.21. To znamenalo, že přetaktování skrz drivery nebylo možné (jen přímo v ovladačích, což je trochu nemotorné), a tak jsem původně sáhl k PowerStripu, ale poté k šikovnějšímu SysToolu. Ovšem když se pak RivaTuner 2.0 RC16 objevil, použil jsem tento program a natípal v něm dále použité screenshoty.
RivaTuner má v této nové verzi jednu nepříjemnou vlastnost, tedy spíše již nevlastnost. V menu Power User již chybí možnost DisableInternalClockTest, což dokázalo vypnout kontrolu frekvencí ve ForceWare. Předpokládám, že Alexej Nikolajčuk odstranil tuto volbu z důvodu, že ji nebylo možné na novou verzi ovladačů použít. Stále přetrvává možnost DisableClockTest v menu OverclockingGlobal, ale musím říct, že vyšší frekvence, než prošly skrz ForceWare, nešlo stejně z 90% použít.
Pro kontrolu artefaktů vzniklých přehnanými frekvencemi se osvědčil 3DMark06 a test Firefly Forest a Canyon Flight, ale pro přetaktování jádra více než u jakékoliv jiné grafické karty i 3DMark03 a Game Test 1 (letecká bitva). Při příliš vysoké frekvenci jádra se totiž stává, že na několik sekund vytuhne, což je spolehlivý ukazatel přehnaného overclockingu. U pamětí jsem ponechal vizuální kontrolu v Canyon Flight. Dosažené frekvence společně s teplotním grafem najdete u jednotlivých karet (teploty odečítány po 7.5 minutách zátěže v 3DMarku06).
Poznámka: Co najdete v této první části?
- Popisy jednotlivých karet (7 karet ze 14)
- Seznam software a příslušenství
- Podrobné výpisy z diagnostiky
- Výsledky přetaktování + teploty
V druhé části zítra najdete dalších sedm testovaných karet a co pozítří? Samozřejmě testy výkonu, srovnání testů přetaktovaných karet a porovnání karet v jednotlivých aspektech od chlazení, hlučnosti, frekvencí až po srovnání dodávaného softwaru a her.
PCI Express? Aktuálnější než bývalo...
Některé snahy ATi a nVidie o prodej levnějších karet a novými čipy troskotají na tom, že spoustu lidí uvažujících právě o levné kartě dosud nemá novou platformu se sběrnicí PCI Express. Na to myslela v počátcích nové platformy spíše nVidie se svými GeForce 6600 a 6600GT, zatímco ATi se téměř bezhlavě vrhlo na nový Radeon X700Pro a můstek Rialto, umožňující práci karty na AGP, přišel relativně pozdě.
Ovšem trend je nyní takový, že dokud to žádá trh, AGP karty budou dodávány. U ATi je jejich výběr zúžený na Radeon X700Pro, X800GTO a X1600Pro (počítám jen mainstream), nVidia v tuto chvíli nabízí GeForce 6600, 6600GT a 6800XT. V plánech do budoucna to již u ATi na nic nového nevypadá, u nVidie se šeptá právě o GeForce 7600GS pro AGP, takže i příznivcům starší platformy by se mohla tato recenze jednou hodit.
Ovšem spíš bych se ptal, proč již na PCI Express nepřejít? Důvod bývá většinou právě v tom, že hráči, kteří mají do kapsy hlouběji, raději vymění grafickou kartu dejme tomu do 5000 Kč, než by si pořizovali novou základní desku i s procesorem. Nicméně PCI Express má několik výhod. Je to např. více energie skrz samotnou sběrnici (až 70W) a také možnost zapojení do SLI, na které jsou GeForce 7600GS svým konektorem připraveny.
Ale pár měsíců v odstupu od minulého testu mohu říct, že nyní se již rozhodně prodává více grafických karet pro PCIe než pro AGP, přestože v žebříčcích stále hodně vysoko trůní GeForce 6600GT a Radeon X1600Pro s původní sběrnicí.
GeForce 7600GS - představte se, prosím!
Úvodem by ještě bylo vhodné seznámit vás s GeForce 7600GS jako takovou. Poměrně podrobný úvod jsem sice psal v samostatné recenzi této karty, ale opakování je matka moudrosti, i když dnes spíše stručně. Tak tedy - GeForce 7600GS je typickou kartou nižšího mainstreamu v tom ohledu, že byla odvozena od dražšího bratříčka (7600GT), v našem případě ale nikoliv deaktivací jistého počtu pipelines, ale snížením frekvence a podle všeho i voltáže jádra a také použitím pomalejších pamětí DDR2.
Jádro použité pro 7600GS je G73 a je tedy odvozené z nové architektury G70, jejímž průkopníkem byla GeForce 7800GTX. Přesto není architektura nijak rapidně rozdílná oproti GeForce 6600GT. G73 je 90nm čip vyráběný o TSMC a obsahuje kolem 177 milionů tranzistorů na 126 čtverečních milimetrech. Největší změna ve struktuře pipeline je ta, že v pixel pipeline je funkčnost druhé shader jednotky rozšířena z instrukce MUL na MAD, což znamená pro tuto ALU dvojnásobný výkon v operacích s desetinnou čárkou.
V počtu shaderů obecně GeForce 7600GS převyšuje minulou generaci, což je de facto zásadní hybatel výkonu. Obsahuje 5 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 8 ROPs (Raster Outputs), zatímco 6600GT byla v konfiguraci 3/8/4. Poměr PS:ROP se tedy zlepšil z 2:1 na 3:2 a také se zdvojnásobil fillrate vztažen na frekvenci. GeForce 7600GS obsahuje 128-bitovou sběrnici, nejčastěji používá paměti DDR2 (existují asi 3 karty s GDDR3), a to o velikosti 256MB nebo zřídka 512MB paměti. Na rozdíl ve výkonu 256 vs. 512 se také podíváme.
Zde je tabulka, ve které si můžete všechny klíčové parametry prohlédnout a srovnat sami:
Radeon X1600Pro | Radeon X1600XT | GeForce 7600GS | GeForce 6600GT | |
Grafické jádro | RV530 | G73 | NV43 | |
Výrobní proces | 90nm | 90nm | 110nm | |
Počet tranzistorů | 157 milionů | 177 milionů | 146 milionů | |
Frekvence jádra | 500MHz | 590MHz | 400MHz | 500MHz |
Frekvence paměti | 390MHz (780MHz DDR) | 690MHz (1,38GHz DDR) | 400MHz (800MHz DDR) | 500MHz (1,0GHz DDR) |
Velikost paměti | 128/256MB | 128/256MB | 256/512MB | 128/256MB |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR | 128-bit GDDR3 | 128-bit DDR2 | 128-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 12,5 GB/s | 22,08 GB/s | 12,8 GB/s | 16,0 GB/s |
Pixel fillrate | 2,0 Gpixel/s | 2,36 Gpixel/s | 3,2 Gpixel/s | 2,0 Gpixel/s |
Pixel shadery | 12 | 12 | 8 | |
Počet TMU | 4 | 12 | 8 | |
Vertex shadery | 5 | 5 | 3 | |
Počet ROP/RBE | 4 | 8 | 4 | |
Podpora DirectX | 9.0c SM3 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 2x/4x RGMS, 6x sparse sample MSAA, Temporal AA | 2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS + 2xOGSS), Transparent AA | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Než se vrhneme na samotné popisy karet, tak něco o přetaktování…
Jak jsme karty přetaktovali?
Ve chvíli, kdy začaly do redakce přicházet první karty na test, ještě nebyla k dispozici aktuální verze RivaTuneru, která by podporovala ovladače ForceWare 84.21. To znamenalo, že přetaktování skrz drivery nebylo možné (jen přímo v ovladačích, což je trochu nemotorné), a tak jsem původně sáhl k PowerStripu, ale poté k šikovnějšímu SysToolu. Ovšem když se pak RivaTuner 2.0 RC16 objevil, použil jsem tento program a natípal v něm dále použité screenshoty.
RivaTuner má v této nové verzi jednu nepříjemnou vlastnost, tedy spíše již nevlastnost. V menu Power User již chybí možnost DisableInternalClockTest, což dokázalo vypnout kontrolu frekvencí ve ForceWare. Předpokládám, že Alexej Nikolajčuk odstranil tuto volbu z důvodu, že ji nebylo možné na novou verzi ovladačů použít. Stále přetrvává možnost DisableClockTest v menu OverclockingGlobal, ale musím říct, že vyšší frekvence, než prošly skrz ForceWare, nešlo stejně z 90% použít.
Pro kontrolu artefaktů vzniklých přehnanými frekvencemi se osvědčil 3DMark06 a test Firefly Forest a Canyon Flight, ale pro přetaktování jádra více než u jakékoliv jiné grafické karty i 3DMark03 a Game Test 1 (letecká bitva). Při příliš vysoké frekvenci jádra se totiž stává, že na několik sekund vytuhne, což je spolehlivý ukazatel přehnaného overclockingu. U pamětí jsem ponechal vizuální kontrolu v Canyon Flight. Dosažené frekvence společně s teplotním grafem najdete u jednotlivých karet (teploty odečítány po 7.5 minutách zátěže v 3DMarku06).