Test 14x GeForce 7600GS: testy a srovnání
14.6.2006, Zdeněk Kabát, recenze
V dnešní závěrečné části testu se již podíváme na vyhodnocení všech 14 testovaných karet. Nejdříve stručně ukáži výkon v porovnání s ostatním mainstreamem, poté výkon po přetaktování a ve stěžejní části srovnám karty v aspektech jako je chlazení, hluk, multimediální možnosti, přibalený software a hry. Kdo tedy vyvstane z testu jako vítěz?
Kapitoly článku:
V tomto třetím, posledním díle testu čtrnácti grafických karet se podíváme jak jinak než na jejich vzájemné srovnání. Pokud máte pocit, že srovnávat mezi sebou tolik prakticky stejných karet je zbytečné, hodně se mýlíte. Jsou zde rozdíly především v hlučnosti a kvalitě chlazení, ale i nominálních frekvencích, použitých paměťových čipech, výstupech atd. Tedy na srovnání je toho více než dost.
Odkaz na předešlé části článku:
Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část I.
Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část II.
Zde ještě mohu nabídnout konkrétní odkazy na popisy testovaných grafik (ty obsahují i detailní popis přetaktování a teplot):
V metodice jsem se rozhodl hodnotit karty z následujících hledisek:
Vyvážit hodnocení prakticky stejných karet je poměrně složité, protože metodika by měla mezi kartami dělat rozdíly použitelné pro závěrečné hodnocení a zároveň by neměla jasně zvýhodňovat některé karty. Proto jsem se pokusil bodovat co nejvyváženěji a přidat do hodnocení i trochu lidského faktoru. Totiž slovní hodnocení karet je možná to nejdůležitější, co si můžete z tohoto testu odnést, a tak se pokusím co nejlépe vystihnout kvalitu jednotlivých modelů.
Zde je tabulka, podle které jsem jednotlivé aspekty hodnocení bodoval:
Rád bych ještě jednotlivé body trochu vysvětlil. U chlazení jsem hodnotil dosažené teploty tak, že jsem sečetl teplotu v klidu a v zátěži a rozdělil maximální rozmezí na stejné díly, které jsem pak obodoval od 0 od 4. Podobně hlučnost je obodovaná jako "doplněk" subjektivní hlučnosti uvedená o pár kapitol dále. Přetaktování jsem hodnotil u jádra absolutně, u pamětí relativně (více v další kapitole).
Ještě bych rád zdůraznil, že bodové hodnocení je spíše pro to, abych odrazil všechny vlastnosti karet a každý si podle něj vybral. Někomu např. nemusí záležet na přiložených hrách a vezme radši kartu s kvalitním chlazením nebo naopak kartu, která výkonem převyšuje ostatní. Více v závěru.
Jak jste si mohli všimnout, všechny testované karty jsou na tom z hlediska parametrů stejně. Nejdříve bych se pozastavil u pamětí. Grafické karty ASUS EN7600GS Silent a Inno3D GeForce 7600GS byly vybaveny 512MB paměti. Testoval jsem, zda-li se takové kvantum prostoru vyplatí a výsledek byl takový, že nemá smysl kupovat GeForce 7600GS s 512MB paměti. Na výkonu se to jednoduše neprojeví.
U frekvencí je to jiná věc. Nadstandardní frekvenci jádra měly grafické karty od Gainwardu, Gigabyte a Jetway - první dvě běžely na 450MHz (této frekvence většina karet dosáhne i tak), Jetway pak na 560MHz, a to podle výpisu BIOSu dokonce bez zvýšeného napětí jádra. U pamětí byly naopak frekvence často snižovány - na 270MHz u ASUSu s 512MB a na 350MHz u Club3D a Prolinku, kde byly ale použity skvělé čipy Samsung. Zde jsou ještě frekvence a paměť shrnuty v tabulce:
SLI jsme netestovali. Nicméně, všechny GeForce 7600GS obsahují SLI konektor a je tedy možné je spojit na vhodné základní desce dvojici karet můstkem a použít je k renderingu obě. Princip SLI doufám všichni znají, takže bych se spíše zmínil o tom, co znamená tato technologie u karet nižšího mainstreamu.
Tak za prvé už to, že někdo investuje peníze do základní desky s dvojicí konektorů PCI Express x16 znamená, že není úplně chudý. Proto GeForce 7600GS neodpovídá cílovému segmentu technologie SLI, ale rozhodně je možné ji použít. Nicméně, než přidávat druhou GeForce 7600GS ke stávající bych spíše případně doporučil prodej oné stávající a nákup nové, výkonnější karty. Přeci jen, nárůst výkonu v SLI zdaleka nedosahuje 100% a navíc stále není jistota, že se ve vašich oblíbených hrách zrychlení projeví. Použití SLI na optimalizaci obrazu je zde také trochu mimo, protože výkon 7600GS není dostatečný pro použití brutálnějšího FSAA apod. Ale výhodou je, že ta možnost tu zůstává.
Zajímavou otázkou také je, jestli je vhodné kupovat pasivně chlazenou GeForce 7600GS. O jejích teplotách se sice zmiňuji v této recenzi poměrně kladně, ovšem nesmíte zapomínat, že vše se testuje na stole v ideálních podmínkách. To se ale nerovná kombinaci léto+špatně větraná skříň, která bývá často takřka smrtelná.
Kdy si tedy můžete dovolit pasivní 7600GS koupit? Rozhodně když máte zajištěnou dobrou cirkulaci vzduchu ve skříni. Za dobrou cirkulaci nepovažuji umístění 80mm větráku do bočnice, i když i to může být řešení přehřívající se grafiky. Základem je ale prostorná skříň, kvalitní větráky ve zdroji a v zadní části skříně a přinejhorším jeden intake (nasávací) větrák vpředu, který může pomoci dostat chladný vzduch "pod" grafickou kartu. Ale to už se dostávám trochu mimo rámec naší recenze.
Pojďme se tedy podívat, jak na tom jsou jednotlivé karty, nejdříve s výkonem.
Odkaz na předešlé části článku:
Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část I.
Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část II.
Zde ještě mohu nabídnout konkrétní odkazy na popisy testovaných grafik (ty obsahují i detailní popis přetaktování a teplot):
- ASUS EN7600GS Silent 256/512MB
- Biostar GeForce 7600GS 256MB
- Club3D GeForce 7600GS 256MB
- Forsa GeForce 7600GS 256MB
- Gainward Bliss PCX 7600GS Golden Sample 256MB
- Gigabyte GeForce 7600GS SilentPipe 256MB
- Inno3D GeForce 7600GS 512MB
- Jetway GeForce 7600GS 256MB
- Leadtek WinFast PX7600GS TDH 256MB
- MSI NX7600GS-T2D256EH
- Point of View GeForce 7600GS 256MB
- Prolink PixelView GeForce 7600GS 256MB
Metodika testování
V metodice jsem se rozhodl hodnotit karty z následujících hledisek:
- Chlazení - odráží účinnost, hluk a kvalitu použitého chladiče
- Přetaktování - hodnocení s důrazem na dosažené frekvence
- Speciality - nadstandardní frekvence, použité paměti, výstupy apod.
- Příslušenství - stručné hodnocení dodaného příslušenství (redukce, kabely)
- Software a hry - bodování softwarového bundlu s důrazem na přiložené hry
Vyvážit hodnocení prakticky stejných karet je poměrně složité, protože metodika by měla mezi kartami dělat rozdíly použitelné pro závěrečné hodnocení a zároveň by neměla jasně zvýhodňovat některé karty. Proto jsem se pokusil bodovat co nejvyváženěji a přidat do hodnocení i trochu lidského faktoru. Totiž slovní hodnocení karet je možná to nejdůležitější, co si můžete z tohoto testu odnést, a tak se pokusím co nejlépe vystihnout kvalitu jednotlivých modelů.
Zde je tabulka, podle které jsem jednotlivé aspekty hodnocení bodoval:
Kategorie | Body | Hodnocení |
Chlazení | 0-10 | Dosahované teploty (0-4) + hlučnost (0-6) |
Přetaktování | 0-8 | 0-3 body za OC jádra, 0-5 bodů za paměti |
Příslušenství | 0-3 | Hodnoceno podle kvality i kvantity |
Software | 0-3 | Podle aktuálnosti a využitelnosti SW |
Hry | 0-6 | Podle oblíbenosti, kvality a stáří hry |
Speciality | ? | +0-3 body za frekvence, +2 za druhý DVI-I apod. |
Rád bych ještě jednotlivé body trochu vysvětlil. U chlazení jsem hodnotil dosažené teploty tak, že jsem sečetl teplotu v klidu a v zátěži a rozdělil maximální rozmezí na stejné díly, které jsem pak obodoval od 0 od 4. Podobně hlučnost je obodovaná jako "doplněk" subjektivní hlučnosti uvedená o pár kapitol dále. Přetaktování jsem hodnotil u jádra absolutně, u pamětí relativně (více v další kapitole).
Ještě bych rád zdůraznil, že bodové hodnocení je spíše pro to, abych odrazil všechny vlastnosti karet a každý si podle něj vybral. Někomu např. nemusí záležet na přiložených hrách a vezme radši kartu s kvalitním chlazením nebo naopak kartu, která výkonem převyšuje ostatní. Více v závěru.
Nadstandardní paměť a frekvence
Jak jste si mohli všimnout, všechny testované karty jsou na tom z hlediska parametrů stejně. Nejdříve bych se pozastavil u pamětí. Grafické karty ASUS EN7600GS Silent a Inno3D GeForce 7600GS byly vybaveny 512MB paměti. Testoval jsem, zda-li se takové kvantum prostoru vyplatí a výsledek byl takový, že nemá smysl kupovat GeForce 7600GS s 512MB paměti. Na výkonu se to jednoduše neprojeví.
U frekvencí je to jiná věc. Nadstandardní frekvenci jádra měly grafické karty od Gainwardu, Gigabyte a Jetway - první dvě běžely na 450MHz (této frekvence většina karet dosáhne i tak), Jetway pak na 560MHz, a to podle výpisu BIOSu dokonce bez zvýšeného napětí jádra. U pamětí byly naopak frekvence často snižovány - na 270MHz u ASUSu s 512MB a na 350MHz u Club3D a Prolinku, kde byly ale použity skvělé čipy Samsung. Zde jsou ještě frekvence a paměť shrnuty v tabulce:
Grafická karta | Jádro | Paměti | Velikost |
ASUS EN7600GS 256MB | 400 | 400 | 256 |
ASUS EN7600GS 512MB | 400 | 270 | 512 |
Biostar GeForce 7600GS | 400 | 400 | 256 |
Club3D GeForce 7600GS | 400 | 350 | 256 |
Forsa GeForce 7600GS | 400 | 400 | 256 |
Gainward Bliss PCX 7600GS | 450 | 500 | 256 |
Gigabyte GeForce 7600GS | 450 | 400 | 256 |
Inno3D GeForce 7600GS | 400 | 400 | 512 |
Jetway GeForce 7600GS | 560 | 400 | 256 |
Leadtek PX7600GS (aktivní) | 400 | 400 | 256 |
Leadtek PX7600GS (pasivní) | 400 | 400 | 256 |
MSI NX7600GS-T2D256EH | 400 | 400 | 256 |
Point of View GF7600GS | 400 | 400 | 256 |
Prolink PixelView GF7600GS | 400 | 350 | 256 |
GeForce 7600GS v SLI
SLI jsme netestovali. Nicméně, všechny GeForce 7600GS obsahují SLI konektor a je tedy možné je spojit na vhodné základní desce dvojici karet můstkem a použít je k renderingu obě. Princip SLI doufám všichni znají, takže bych se spíše zmínil o tom, co znamená tato technologie u karet nižšího mainstreamu.
Tak za prvé už to, že někdo investuje peníze do základní desky s dvojicí konektorů PCI Express x16 znamená, že není úplně chudý. Proto GeForce 7600GS neodpovídá cílovému segmentu technologie SLI, ale rozhodně je možné ji použít. Nicméně, než přidávat druhou GeForce 7600GS ke stávající bych spíše případně doporučil prodej oné stávající a nákup nové, výkonnější karty. Přeci jen, nárůst výkonu v SLI zdaleka nedosahuje 100% a navíc stále není jistota, že se ve vašich oblíbených hrách zrychlení projeví. Použití SLI na optimalizaci obrazu je zde také trochu mimo, protože výkon 7600GS není dostatečný pro použití brutálnějšího FSAA apod. Ale výhodou je, že ta možnost tu zůstává.
Aktivní vs. pasivní chlazení
Zajímavou otázkou také je, jestli je vhodné kupovat pasivně chlazenou GeForce 7600GS. O jejích teplotách se sice zmiňuji v této recenzi poměrně kladně, ovšem nesmíte zapomínat, že vše se testuje na stole v ideálních podmínkách. To se ale nerovná kombinaci léto+špatně větraná skříň, která bývá často takřka smrtelná.
Kdy si tedy můžete dovolit pasivní 7600GS koupit? Rozhodně když máte zajištěnou dobrou cirkulaci vzduchu ve skříni. Za dobrou cirkulaci nepovažuji umístění 80mm větráku do bočnice, i když i to může být řešení přehřívající se grafiky. Základem je ale prostorná skříň, kvalitní větráky ve zdroji a v zadní části skříně a přinejhorším jeden intake (nasávací) větrák vpředu, který může pomoci dostat chladný vzduch "pod" grafickou kartu. Ale to už se dostávám trochu mimo rámec naší recenze.
Pojďme se tedy podívat, jak na tom jsou jednotlivé karty, nejdříve s výkonem.