Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení

15.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení
Minulý týden jsem provedl malý update výkonu ovladačů ForceWare 71.84 beta a nyní přichází ještě jedno podstatné doplnění. Za prvé se ForceWare 71.84 staly oficiálními a za druhé jsem je namísto GeForce 6600 otestoval na GeForce 6600GT. A věřte, že výsledky jsou opravdu velmi velmi zajímavé!
Kapitoly článku:
  1. Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení
  2. Herní testy s FSAA a celkové srovnání
Herní testy - výkon v 4x FSAA, 8x AF

Doom 3



Při zapnutém FSAA toho již nové ovladače tolik nesvedou, nicméně zrychlení je příjemné. Zatímco na GeForce 6600 je nárůst sporadický, GT verze je na tom o něco lépe.

Far Cry



Velmi podobných výsledků dosáhly nové ovladače ve hře Far Cry, ale nárůst výkonu při vyšších rozlišeních je tentokrát vyšší. Procentuálně vyjádřeno je v průměru velmi dobrých 12%.

Half-Life 2



ForceWare 71.84 si v Half-Life 2 udržují svůj standard a v rozlišení 1024x768 předvedly zrychlení o 22,5%. Ostatní nárůsty jsou také slušné.

Unreal Tournament 2004



UT2004 se zapnutým FSAA a AF byl jediným světlým bodem nových ovladačů na GeForce 6600, a tak bych se divil, kdyby se situace neopakovala s 6600GT. A musím říct, že nárůst je i zde obrovský a pohybuje se v průměru kolem 40%!

Call of Duty



Slušný kousek se podařil nVidii i v OpenGL hře Call of Duty, kde nárůst činil mezi 10 a 20%. Opět ale jen u GeForce 6600GT.

Serious Sam: The Second Encounter



GeForce 6600 jsem bohužel v Serious Sam netestoval, ovšem 6600GT zaznamenala opět masivní zrychlení v nižších rozlišeních. Nárůst +27%, resp. +39% nasvědčuje tomu, že s novými drivery to nebyla vůbec náhoda.

Srovnání výkonu

Nejdříve se podívejme na tabulku, která už byla k vidění v původním článku. V té jsou srovnány obě verze ovladačů na GeForce 6600:

ForceWare 66.93 vs. 71.84 (GeForce 6600)
bez FSAA, AF
4xFSAA, 8xAF
Průměr
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
16x12
Doom 3 (default)
+0,41%
+2,13%
+2,52%
+0,00%
+0,66%
+1,69%
+1,23%
Doom 3 (trdm1)
-2,18%
-2,11%
-1,60%
-0,91%
+1,23%
+0,39%
-0,86%
Far Cry (default)
+1,93%
-0,27%
+0,19%
-4,00%
-1,15%
+0,00%
-0,55%
Far Cry (cooler01)
+2,99%
+1,04%
+1,14%
+4,67%
+2,60%
-0,40%
+2,01%
Half-Life 2 (canals01)
+5,10%
+3,85%
+2,76%
+2,73%
+2,83%
+1,85%
+3,19%
Half-Life 2 (coast03)
+11,26%
+8,23%
+5,06%
+4,94%
+4,70%
+3,74%
+6,32%
UT2004 (default)
+2,56%
+1,44%
+0,81%
+4,78%
+5,70%
+6,07%
+3,56%
UT2004 (Primeval)
+4,35%
+4,07%
+1,74%
+31,47%
+29,85%
+37,74%
+18,20%
Splinter Cell (1_1_1Tbilisi)
-2,30%
-1,94%
-1,43%
x
x
x
-1,89%
Call of Duty (mp_dawnville)
x
x
x
-0,92%
-0,63%
-1,15%
-0,90%
Průměr
+2,68%
+1,83%
+1,24%
+5,46%
+5,80%
+6,38%
+3,03%
Tab. 1 - ForceWare 66.93 vs. 71.84 na GeForce 6600

Na této grafické kartě se tedy nové ovladače příliš nepředvedly. Celkový nárůst +3% není nic moc a navíc je z poloviny tvořen +18% z UT2004. Celkově jsou na tom nové ovladače lépe v FSAA, AF, ale to je opět díky Unrealu. V některých testech byl dokonce zaznamenán výkonnostní propad, konkrétně Doom 3 trdm1 demo a Far Cry default demo a také dvě hry na konci tabulky.

Něco jiného je ovšem výkon na GeForce 6600GT, kvůli kterému dlužím pár lidem omluvu za brzké závěry:

ForceWare 66.93 vs. 71.84 (GeForce 6600GT)
bez FSAA, AF
4xFSAA, 8xAF
Průměr
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
16x12
Doom 3 (default)
+43,8%
+18,7%
+7,2%
+7,0%
+2,0%
+2,3%
+13,5%
Doom 3 (trdm1)
+11,0%
-0,6%
-0,4%
+0,7%
+4,0%
+3,9%
+3,1%
Far Cry (default)
+42,4%
+35,2%
+7,0%
+4,7%
-1,0%
-5,6%
+13,8%
Far Cry (cooler01)
+20,0%
+10,9%
+4,1%
+6,3%
+20,0%
+12,3%
+12,3%
Half-Life 2 (canals01)
+34,4%
+27,5%
+18,0%
+22,4%
+7,8%
+6,2%
+19,4%
Half-Life 2 (coast03)
+34,7%
+25,8%
+21,3%
+22,5%
+9,8%
+5,8%
+20,0%
UT2004 (default)
+42,9%
+30,5%
+20,2%
+26,5%
+12,2%
+5,0%
+22,9%
UT2004 (Primeval)
+43,3%
+41,9%
+30,6%
+33,5%
+33,5%
+47,6%
+38,4%
Splinter Cell (1_1_1Tbilisi)
+14,5%
+1,7%
-1,1%
x
x
x
+5,1%
Wolfenstein: ET (radar)
+30,9%
+11,0%
-4,6%
x
x
x
+12,4%
Call of Duty (mp_dawnville)
x
x
x
+20,8%
+12,5%
+10,9%
+14,7%
Serious Sam SE (GC)
x
x
x
+39,4%
+27,3%
+8,2%
+24,9%
Průměr
+31,8%
+20,2%
+10,2%
+18,4%
+12,8%
+9,7%
+16,0%
Tab. 2 - ForceWare 66.93 vs. 71.84 na GeForce 6600GT

Zde jsou výsledky prostě drtivé a podobný nárůst se jen tak nevidí. Je vidět, že nVidia nejvíce zapracovala na rozlišení 1024x768 bez FSAA, kde je průměrný nárůst výkonu brutálních 32%. Následuje 1280x1024 bez FSAA a 1024x768 s 4xFSAA, kde se ještě drží nárůst přes 20%. V žádném nastavení ale není výsledek vyloženě špatný.

Z her si majitelé GeForce 6600GT pomohou nejvíce v UT2004, který zrychlil o 38%, skvěle je na tom i Serious Sam SE a hlavně Half-Life 2. Naopak nejmenší nárůst se konal u Doom 3 mapy trdm1 a ve Splinter Cellu. Nicméně průměrných +16% je něco, čemu jsem zpočátku jen těžko věřil.

Závěr

Jak příliš negativně mohly vyznít mé hodnocení v předchozích dvou článcích, přesto se nakonec musím nVidii uklonit. Tento test ovladačů na GeForce 6600GT mě přesvědčil o tom, že vývoj není jen hon za vyšším skóre ve 3DMarku03 a 05, ale také místy znatelné zrychlování v hrách. Vždyť v 1024x768 se podařilo 6600GT naboostovat o třetinu výkonu!

Ovladače 71.84 jsou nyní zároveň oficiální a budu s nimi bez nejmenších výčitek svědomí testovat. Doporučoval bych je zároveň všem majitelům GeForce 6600GT, protože bez jakýchkoliv artefaktů si přijdou na vyšší rychlost v hrách. A to poměrně o dost.

Za zapůjčení grafické karty ASUS eXtreme N6600GT k testům děkujeme společnosti ASUSTeK Computer Inc.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.