Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení
15.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Minulý týden jsem provedl malý update výkonu ovladačů ForceWare 71.84 beta a nyní přichází ještě jedno podstatné doplnění. Za prvé se ForceWare 71.84 staly oficiálními a za druhé jsem je namísto GeForce 6600 otestoval na GeForce 6600GT. A věřte, že výsledky jsou opravdu velmi velmi zajímavé!
Kapitoly článku:
- Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení
- Herní testy s FSAA a celkové srovnání
Herní testy - výkon v 4x FSAA, 8x AF
Doom 3
Při zapnutém FSAA toho již nové ovladače tolik nesvedou, nicméně zrychlení je příjemné. Zatímco na GeForce 6600 je nárůst sporadický, GT verze je na tom o něco lépe.
Far Cry
Velmi podobných výsledků dosáhly nové ovladače ve hře Far Cry, ale nárůst výkonu při vyšších rozlišeních je tentokrát vyšší. Procentuálně vyjádřeno je v průměru velmi dobrých 12%.
Half-Life 2
ForceWare 71.84 si v Half-Life 2 udržují svůj standard a v rozlišení 1024x768 předvedly zrychlení o 22,5%. Ostatní nárůsty jsou také slušné.
Unreal Tournament 2004
UT2004 se zapnutým FSAA a AF byl jediným světlým bodem nových ovladačů na GeForce 6600, a tak bych se divil, kdyby se situace neopakovala s 6600GT. A musím říct, že nárůst je i zde obrovský a pohybuje se v průměru kolem 40%!
Call of Duty
Slušný kousek se podařil nVidii i v OpenGL hře Call of Duty, kde nárůst činil mezi 10 a 20%. Opět ale jen u GeForce 6600GT.
Serious Sam: The Second Encounter
GeForce 6600 jsem bohužel v Serious Sam netestoval, ovšem 6600GT zaznamenala opět masivní zrychlení v nižších rozlišeních. Nárůst +27%, resp. +39% nasvědčuje tomu, že s novými drivery to nebyla vůbec náhoda.
Srovnání výkonu
Nejdříve se podívejme na tabulku, která už byla k vidění v původním článku. V té jsou srovnány obě verze ovladačů na GeForce 6600:
Na této grafické kartě se tedy nové ovladače příliš nepředvedly. Celkový nárůst +3% není nic moc a navíc je z poloviny tvořen +18% z UT2004. Celkově jsou na tom nové ovladače lépe v FSAA, AF, ale to je opět díky Unrealu. V některých testech byl dokonce zaznamenán výkonnostní propad, konkrétně Doom 3 trdm1 demo a Far Cry default demo a také dvě hry na konci tabulky.
Něco jiného je ovšem výkon na GeForce 6600GT, kvůli kterému dlužím pár lidem omluvu za brzké závěry:
Zde jsou výsledky prostě drtivé a podobný nárůst se jen tak nevidí. Je vidět, že nVidia nejvíce zapracovala na rozlišení 1024x768 bez FSAA, kde je průměrný nárůst výkonu brutálních 32%. Následuje 1280x1024 bez FSAA a 1024x768 s 4xFSAA, kde se ještě drží nárůst přes 20%. V žádném nastavení ale není výsledek vyloženě špatný.
Z her si majitelé GeForce 6600GT pomohou nejvíce v UT2004, který zrychlil o 38%, skvěle je na tom i Serious Sam SE a hlavně Half-Life 2. Naopak nejmenší nárůst se konal u Doom 3 mapy trdm1 a ve Splinter Cellu. Nicméně průměrných +16% je něco, čemu jsem zpočátku jen těžko věřil.
Závěr
Jak příliš negativně mohly vyznít mé hodnocení v předchozích dvou článcích, přesto se nakonec musím nVidii uklonit. Tento test ovladačů na GeForce 6600GT mě přesvědčil o tom, že vývoj není jen hon za vyšším skóre ve 3DMarku03 a 05, ale také místy znatelné zrychlování v hrách. Vždyť v 1024x768 se podařilo 6600GT naboostovat o třetinu výkonu!
Ovladače 71.84 jsou nyní zároveň oficiální a budu s nimi bez nejmenších výčitek svědomí testovat. Doporučoval bych je zároveň všem majitelům GeForce 6600GT, protože bez jakýchkoliv artefaktů si přijdou na vyšší rychlost v hrách. A to poměrně o dost.
Doom 3
Při zapnutém FSAA toho již nové ovladače tolik nesvedou, nicméně zrychlení je příjemné. Zatímco na GeForce 6600 je nárůst sporadický, GT verze je na tom o něco lépe.
Far Cry
Velmi podobných výsledků dosáhly nové ovladače ve hře Far Cry, ale nárůst výkonu při vyšších rozlišeních je tentokrát vyšší. Procentuálně vyjádřeno je v průměru velmi dobrých 12%.
Half-Life 2
ForceWare 71.84 si v Half-Life 2 udržují svůj standard a v rozlišení 1024x768 předvedly zrychlení o 22,5%. Ostatní nárůsty jsou také slušné.
Unreal Tournament 2004
UT2004 se zapnutým FSAA a AF byl jediným světlým bodem nových ovladačů na GeForce 6600, a tak bych se divil, kdyby se situace neopakovala s 6600GT. A musím říct, že nárůst je i zde obrovský a pohybuje se v průměru kolem 40%!
Call of Duty
Slušný kousek se podařil nVidii i v OpenGL hře Call of Duty, kde nárůst činil mezi 10 a 20%. Opět ale jen u GeForce 6600GT.
Serious Sam: The Second Encounter
GeForce 6600 jsem bohužel v Serious Sam netestoval, ovšem 6600GT zaznamenala opět masivní zrychlení v nižších rozlišeních. Nárůst +27%, resp. +39% nasvědčuje tomu, že s novými drivery to nebyla vůbec náhoda.
Srovnání výkonu
Nejdříve se podívejme na tabulku, která už byla k vidění v původním článku. V té jsou srovnány obě verze ovladačů na GeForce 6600:
ForceWare 66.93 vs. 71.84 (GeForce 6600) | bez FSAA, AF | 4xFSAA, 8xAF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Doom 3 (default) | +0,41% | +2,13% | +2,52% | +0,00% | +0,66% | +1,69% | +1,23% |
Doom 3 (trdm1) | -2,18% | -2,11% | -1,60% | -0,91% | +1,23% | +0,39% | -0,86% |
Far Cry (default) | +1,93% | -0,27% | +0,19% | -4,00% | -1,15% | +0,00% | -0,55% |
Far Cry (cooler01) | +2,99% | +1,04% | +1,14% | +4,67% | +2,60% | -0,40% | +2,01% |
Half-Life 2 (canals01) | +5,10% | +3,85% | +2,76% | +2,73% | +2,83% | +1,85% | +3,19% |
Half-Life 2 (coast03) | +11,26% | +8,23% | +5,06% | +4,94% | +4,70% | +3,74% | +6,32% |
UT2004 (default) | +2,56% | +1,44% | +0,81% | +4,78% | +5,70% | +6,07% | +3,56% |
UT2004 (Primeval) | +4,35% | +4,07% | +1,74% | +31,47% | +29,85% | +37,74% | +18,20% |
Splinter Cell (1_1_1Tbilisi) | -2,30% | -1,94% | -1,43% | x | x | x | -1,89% |
Call of Duty (mp_dawnville) | x | x | x | -0,92% | -0,63% | -1,15% | -0,90% |
Průměr | +2,68% | +1,83% | +1,24% | +5,46% | +5,80% | +6,38% | +3,03% |
Tab. 1 - ForceWare 66.93 vs. 71.84 na GeForce 6600
Na této grafické kartě se tedy nové ovladače příliš nepředvedly. Celkový nárůst +3% není nic moc a navíc je z poloviny tvořen +18% z UT2004. Celkově jsou na tom nové ovladače lépe v FSAA, AF, ale to je opět díky Unrealu. V některých testech byl dokonce zaznamenán výkonnostní propad, konkrétně Doom 3 trdm1 demo a Far Cry default demo a také dvě hry na konci tabulky.
Něco jiného je ovšem výkon na GeForce 6600GT, kvůli kterému dlužím pár lidem omluvu za brzké závěry:
ForceWare 66.93 vs. 71.84 (GeForce 6600GT) | bez FSAA, AF | 4xFSAA, 8xAF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Doom 3 (default) | +43,8% | +18,7% | +7,2% | +7,0% | +2,0% | +2,3% | +13,5% |
Doom 3 (trdm1) | +11,0% | -0,6% | -0,4% | +0,7% | +4,0% | +3,9% | +3,1% |
Far Cry (default) | +42,4% | +35,2% | +7,0% | +4,7% | -1,0% | -5,6% | +13,8% |
Far Cry (cooler01) | +20,0% | +10,9% | +4,1% | +6,3% | +20,0% | +12,3% | +12,3% |
Half-Life 2 (canals01) | +34,4% | +27,5% | +18,0% | +22,4% | +7,8% | +6,2% | +19,4% |
Half-Life 2 (coast03) | +34,7% | +25,8% | +21,3% | +22,5% | +9,8% | +5,8% | +20,0% |
UT2004 (default) | +42,9% | +30,5% | +20,2% | +26,5% | +12,2% | +5,0% | +22,9% |
UT2004 (Primeval) | +43,3% | +41,9% | +30,6% | +33,5% | +33,5% | +47,6% | +38,4% |
Splinter Cell (1_1_1Tbilisi) | +14,5% | +1,7% | -1,1% | x | x | x | +5,1% |
Wolfenstein: ET (radar) | +30,9% | +11,0% | -4,6% | x | x | x | +12,4% |
Call of Duty (mp_dawnville) | x | x | x | +20,8% | +12,5% | +10,9% | +14,7% |
Serious Sam SE (GC) | x | x | x | +39,4% | +27,3% | +8,2% | +24,9% |
Průměr | +31,8% | +20,2% | +10,2% | +18,4% | +12,8% | +9,7% | +16,0% |
Tab. 2 - ForceWare 66.93 vs. 71.84 na GeForce 6600GT
Zde jsou výsledky prostě drtivé a podobný nárůst se jen tak nevidí. Je vidět, že nVidia nejvíce zapracovala na rozlišení 1024x768 bez FSAA, kde je průměrný nárůst výkonu brutálních 32%. Následuje 1280x1024 bez FSAA a 1024x768 s 4xFSAA, kde se ještě drží nárůst přes 20%. V žádném nastavení ale není výsledek vyloženě špatný.
Z her si majitelé GeForce 6600GT pomohou nejvíce v UT2004, který zrychlil o 38%, skvěle je na tom i Serious Sam SE a hlavně Half-Life 2. Naopak nejmenší nárůst se konal u Doom 3 mapy trdm1 a ve Splinter Cellu. Nicméně průměrných +16% je něco, čemu jsem zpočátku jen těžko věřil.
Závěr
Jak příliš negativně mohly vyznít mé hodnocení v předchozích dvou článcích, přesto se nakonec musím nVidii uklonit. Tento test ovladačů na GeForce 6600GT mě přesvědčil o tom, že vývoj není jen hon za vyšším skóre ve 3DMarku03 a 05, ale také místy znatelné zrychlování v hrách. Vždyť v 1024x768 se podařilo 6600GT naboostovat o třetinu výkonu!
Ovladače 71.84 jsou nyní zároveň oficiální a budu s nimi bez nejmenších výčitek svědomí testovat. Doporučoval bych je zároveň všem majitelům GeForce 6600GT, protože bez jakýchkoliv artefaktů si přijdou na vyšší rychlost v hrách. A to poměrně o dost.
Za zapůjčení grafické karty ASUS eXtreme N6600GT k testům děkujeme společnosti ASUSTeK Computer Inc.