Test GeForce 6600GT AGP: čekání skončilo!
16.11.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Do redakce konečně dorazila od nVidie grafická karta GeForce 6600GT pro sběrnici AGP, a tak Vám můžeme v tuto chvíli přinést exkluzivní recenzi. Grafický čip GeForce 6600 toho předvedl mnoho již na platformě PCI Express, a proto je velmi očekáván jeho přechod na starší typ sběrnice. Jak si vede ve srovnání s Radeony?
Kapitoly článku:
Přetaktování
Série GeForce 6600 přesvědčila o kvalitě svého 0,11mikronového výrobního procesu ve verzi pro PCI Express, protože její schopnosti přetaktování jsou vynikající. Mluvím zde především o variantě non-GT, která jde se svými 300MHz přetaktovat až přes 500MHz. U testované GT si sice nic takového slibovat nemůžeme, nicméně výsledek přesto není špatný.
Přetaktovával jsem pomocí programu RivaTuner (poslední verze 2.0 RC15.2) a použité frekvence jsem testoval hlavně v 3DMarku05. Ten je jednoduchý na spuštění a díky aplikaci shaderů verze 2.0 a 3.0 velmi rychle poznáte, zda-li jádro frekvence zvládá či nikoliv. Když ne, objevují se artefakty jako je zrnění, vypadávání textur apod. A jakých frekvencí jsem tedy dosáhl?
Frekvence 557/562MHz, v procentech nárůst +11%, resp. +25%, jsou velmi slušné. Jádro sice příliš vysoko nevytočíte, maximum pro velmi dobré kousky bych viděl kolem 600MHz, ale 2,0ns paměti GDDR3 jsou pro overclocking jako dělané. 562MHz je v DDR režimu cca 1124MHz a propustnost 18 GB/s už stojí za to.
Zde jsou výsledky přetaktované karty graficky:
Graf 35 - Přetaktování - 3DMark03 a 05
Graf 36 - Přetaktování - herní testy
A zde ještě přehledně v tabulce:
Pro naměření rozdílu jsem vybral pár reprezentativních rozlišení a nastavení optimalizací, aby bylo vidět, jak velký nárůst ve výkonu se projeví. A projevil se pořádně, v některých hrách (Far Cry, UT2003) dokonce nárůst překročil 25%! Celkový průměr +17% je vynikající.
Hluk
Na kartě se sice nachází referenční chlazení, které si mnoho výrobců v čele s MSI a Leadtekem předělá, ale přesto se hodí hluk zhodnotit. Kartu bych zařadil mezi středně hlučné - pokud GPU nezatěžujete, je slyšet velmi málo, ale v hrách se již ozve. Výrobci, kteří se od referenčního chlazení oprostí, asi zvládnou chladit velmi tiše.
Série GeForce 6600 přesvědčila o kvalitě svého 0,11mikronového výrobního procesu ve verzi pro PCI Express, protože její schopnosti přetaktování jsou vynikající. Mluvím zde především o variantě non-GT, která jde se svými 300MHz přetaktovat až přes 500MHz. U testované GT si sice nic takového slibovat nemůžeme, nicméně výsledek přesto není špatný.
Přetaktovával jsem pomocí programu RivaTuner (poslední verze 2.0 RC15.2) a použité frekvence jsem testoval hlavně v 3DMarku05. Ten je jednoduchý na spuštění a díky aplikaci shaderů verze 2.0 a 3.0 velmi rychle poznáte, zda-li jádro frekvence zvládá či nikoliv. Když ne, objevují se artefakty jako je zrnění, vypadávání textur apod. A jakých frekvencí jsem tedy dosáhl?
Frekvence 557/562MHz, v procentech nárůst +11%, resp. +25%, jsou velmi slušné. Jádro sice příliš vysoko nevytočíte, maximum pro velmi dobré kousky bych viděl kolem 600MHz, ale 2,0ns paměti GDDR3 jsou pro overclocking jako dělané. 562MHz je v DDR režimu cca 1124MHz a propustnost 18 GB/s už stojí za to.
Zde jsou výsledky přetaktované karty graficky:
Graf 35 - Přetaktování - 3DMark03 a 05
Graf 36 - Přetaktování - herní testy
A zde ještě přehledně v tabulce:
OVERCLOCKING | výsledek | původní | nárůst |
3DMark03 | 8531 | 7506 | +13,7% |
3DMark05 | 3290 | 2883 | +14,1% |
Quake 3 - 1280x1024 - 4xFSAA, 8xAF | 220,4 | 190,6 | +15,6% |
Wolfenstein - 1280x1024 - 4xAA, 8xAF | 67,3 | 57,8 | +16,4% |
UT2003 Flyby - 1280x960 - 4xAA, 8xAF | 160,9 | 124,3 | +29,4% |
UT2004 Flyby - 1280x960 - 4xAA, 8xAF | 72,2 | 67,4 | +7,1% |
Halo - 1280x1024 - bez FSAA | 61,5 | 51,7 | +19,0% |
Far Cry - Pier - 1280x1024 - 4xAA, 8xAF | 42,8 | 33,5 | +27,8% |
Doom 3 - 1024x768 - bez FSAA | 45,4 | 38,8 | +17,0% |
Doom 3 - 1280x1024 - bez FSAA | 38,7 | 33,9 | +14,2% |
Doom 3 - 1600x1200 - bez FSAA | 30,5 | 27,1 | +12,5% |
CELKEM | +17,0% |
Tab. 3 - Výsledky přetaktování (výběr)
Pro naměření rozdílu jsem vybral pár reprezentativních rozlišení a nastavení optimalizací, aby bylo vidět, jak velký nárůst ve výkonu se projeví. A projevil se pořádně, v některých hrách (Far Cry, UT2003) dokonce nárůst překročil 25%! Celkový průměr +17% je vynikající.
Hluk
Na kartě se sice nachází referenční chlazení, které si mnoho výrobců v čele s MSI a Leadtekem předělá, ale přesto se hodí hluk zhodnotit. Kartu bych zařadil mezi středně hlučné - pokud GPU nezatěžujete, je slyšet velmi málo, ale v hrách se již ozve. Výrobci, kteří se od referenčního chlazení oprostí, asi zvládnou chladit velmi tiše.