Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test GeForce 6600GT AGP: čekání skončilo!

16.11.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Test GeForce 6600GT AGP: čekání skončilo!
Do redakce konečně dorazila od nVidie grafická karta GeForce 6600GT pro sběrnici AGP, a tak Vám můžeme v tuto chvíli přinést exkluzivní recenzi. Grafický čip GeForce 6600 toho předvedl mnoho již na platformě PCI Express, a proto je velmi očekáván jeho přechod na starší typ sběrnice. Jak si vede ve srovnání s Radeony?
Přetaktování

Série GeForce 6600 přesvědčila o kvalitě svého 0,11mikronového výrobního procesu ve verzi pro PCI Express, protože její schopnosti přetaktování jsou vynikající. Mluvím zde především o variantě non-GT, která jde se svými 300MHz přetaktovat až přes 500MHz. U testované GT si sice nic takového slibovat nemůžeme, nicméně výsledek přesto není špatný.

Přetaktovával jsem pomocí programu RivaTuner (poslední verze 2.0 RC15.2) a použité frekvence jsem testoval hlavně v 3DMarku05. Ten je jednoduchý na spuštění a díky aplikaci shaderů verze 2.0 a 3.0 velmi rychle poznáte, zda-li jádro frekvence zvládá či nikoliv. Když ne, objevují se artefakty jako je zrnění, vypadávání textur apod. A jakých frekvencí jsem tedy dosáhl?



Frekvence 557/562MHz, v procentech nárůst +11%, resp. +25%, jsou velmi slušné. Jádro sice příliš vysoko nevytočíte, maximum pro velmi dobré kousky bych viděl kolem 600MHz, ale 2,0ns paměti GDDR3 jsou pro overclocking jako dělané. 562MHz je v DDR režimu cca 1124MHz a propustnost 18 GB/s už stojí za to.

Zde jsou výsledky přetaktované karty graficky:


Graf 35 - Přetaktování - 3DMark03 a 05


Graf 36 - Přetaktování - herní testy

A zde ještě přehledně v tabulce:

OVERCLOCKING
výsledek
původní
nárůst
3DMark03
8531
7506
+13,7%
3DMark05
3290
2883
+14,1%
Quake 3 - 1280x1024 - 4xFSAA, 8xAF
220,4
190,6
+15,6%
Wolfenstein - 1280x1024 - 4xAA, 8xAF
67,3
57,8
+16,4%
UT2003 Flyby - 1280x960 - 4xAA, 8xAF
160,9
124,3
+29,4%
UT2004 Flyby - 1280x960 - 4xAA, 8xAF
72,2
67,4
+7,1%
Halo - 1280x1024 - bez FSAA
61,5
51,7
+19,0%
Far Cry - Pier - 1280x1024 - 4xAA, 8xAF
42,8
33,5
+27,8%
Doom 3 - 1024x768 - bez FSAA
45,4
38,8
+17,0%
Doom 3 - 1280x1024 - bez FSAA
38,7
33,9
+14,2%
Doom 3 - 1600x1200 - bez FSAA
30,5
27,1
+12,5%
CELKEMIkona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
+17,0%
Tab. 3 - Výsledky přetaktování (výběr)

Pro naměření rozdílu jsem vybral pár reprezentativních rozlišení a nastavení optimalizací, aby bylo vidět, jak velký nárůst ve výkonu se projeví. A projevil se pořádně, v některých hrách (Far Cry, UT2003) dokonce nárůst překročil 25%! Celkový průměr +17% je vynikající.

Hluk

Na kartě se sice nachází referenční chlazení, které si mnoho výrobců v čele s MSI a Leadtekem předělá, ale přesto se hodí hluk zhodnotit. Kartu bych zařadil mezi středně hlučné - pokud GPU nezatěžujete, je slyšet velmi málo, ale v hrách se již ozve. Výrobci, kteří se od referenčního chlazení oprostí, asi zvládnou chladit velmi tiše.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.