>
>
>
>
>
>
>
>
Test grafických karet z nižšího mainstreamu
25.1.2007, Petr Papež, recenze
Rádi hrajete hry, ale nejsou peníze? Podíváme se na 7 karet s cenou od 2700 do 4300 Kč s DPH. Jak bude nejlevnější GeForce 7300GT konkurovat nejvýkonnějším GeForce 7600GT a Radeon X1650XT? Která karta má nejlepší poměr cena/výkon? Má význam 512 MB paměti?
Kapitoly článku:
- Test grafických karet z nižšího mainstreamu
- Gainward 7600GS GS a 7600GT, Asus X1650PRO a X1650XT
- Metodika, 3Dmark05/06, X3
- FarCry, Quake IV, Call of Duty 2
- F.E.A.R. EP, R6:Vegas, Battlefield 2142
- NfS:Carbon, TES4:Oblivion
- Dark Messiah of Might and Magic, Company of Heroes
- Přetaktování, Spotřeba, Teploty
- Poměr cena/výkon a vyhlášení vítěze testu
Na čem se testovalo
Ačkoliv je dnešní sestava špičkou ve světě osobních počítačů, její výkon je dnes dostupný širokému okruhu zájemců (díky fenomenálnímu přetaktování procesorů Core 2 Duo). Námi použitému procesoru Core 2 Extreme X6800 s frekvencí 2,93GHz sekundují 2GB paměti Corsair zapojené ve dvoukanálovém režimu. Vše je usazené v základní desce MSI P965 Platinum s čipovou sadou Intel P965. Sestavu napájí 600W zdroj CoolerMaster iGreen s vynikající účinností.
Do operačního systému Windows XP bylo nutné doinstalovat ovladače obou výrobců. Pro grafické karty ATI jsme použili nejnovější ovladače Catalyst 7.1. Grafické karty nVidia poháněly ovladače ForceWare 93.71. S nastavením kvality textur, Catalyst A.I. atp. se nehýbalo. Nastavení je tedy přesně takové, jaké si ho nastaví ovladače po nainstalování.
| |
Procesor | Core 2 Extreme X6800 2.93GHz, 4MB L2 cache |
Operační paměť RAM | Corsair TWIN2X2048-6400PRO |
Zdroj | CoolerMaster iGreen Power 600W |
Pevný disk | Western Digital WD2500SD-01KCB0 250GB |
Western Digital WD5000KS-00MNB0 500GB | |
Základní deska | MSI P965 Platinum |
Vypalovací mechanika | Gigabyte GO-D1600E-B-RH |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 |
Testovací metodika
Seznam testovaných her a benchmarků je shrnut v tabulce. Jak je vidět, oproti dřívějším testům přežil jediný zástupce OpenGL, Quake IV. Všechny ostatní hry fungují pod DirectX 3D, tedy pod API od Microsoftu. Syntetické testy jsou zastoupeny ve dvou provedeních od Futuremarku, jednom starším (3DMark05) a druhém novějším (3DMark06). Zatímco 3DMark05 podporuje pouze Shader Model 2, novější verze obsahuje podporu i pro karty se shadery verze 3 (SM3 obsahují všechny dnes testované karty).
Způsob testování výkonu je u každé hry jiný. Dvě hry, F.E.A.R: EP a Company of Heroes, mají vestavěný svůj vlastní testovací nástroj, který ukazuje nejen průměrný počet snímků za sekundu, ale i nejnižší a nejvyšší počet vykreslených snímků. Videodemo hry X3: Reunion je volně ke stažení na internetu, v 231MB velkém spouštěcím souboru dostanete i nástroj na měření výkonu grafických karet. Výkon ve hře Quake IV lze snadno změřit pomocí utility z Guru3D.com. Call of Duty 2 a Battlefield 2142 obsahují potřebné nástroje k nahrání vlastního timedema, nahrané timedemo jde následně v příslušné hře přehrát. Měření FPS se provádí skrz utilitu FRAPS. Ta se také používá k měření všech zbylých her, které neumí nahrát vlastní timedemo, ani nemají vlastní benchmark. Z her jsme vybrali náročné scény a změřili počet vykreslených snímků FPS. Všechny tyto testy proběhly třikrát a výsledky se poté zaokrouhlily.
API | Aplikace | Způsob testování |
DirectX | X3: Reunion | vlastní benchmark X3 Rolling Demo (volně ke stažení) |
FarCry | utilita Benchemall | |
Battlefield 2142 | timedemo v mapě Sidi Power Plant, měření FPS pomocí FRAPS | |
F.E.A.R: Extraction Point | vlastní vestavěný benchmark | |
Need for Speed: Carbon | měření FPS pomocí FRAPS | |
The Elder Scrolls 4: Oblivion | měření FPS pomocí FRAPS | |
Company of Heroes | vlastní vestavěný benchmark | |
Call of Duty 2 | timedemo v mapě DDay, měření FPS pomocí konzole | |
Dark Messiah of Might and Magic | měření FPS pomocí FRAPS | |
Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas | měření FPS pomocí FRAPS | |
OpenGL | Quake IV | HOC benchmark |
Syntetické | 3DMark05 | benchmark |
3DMark06 |
V testech se zapnutým vyhlazováním hran (Anti-Aliasing, AA) a anizotropním filtrováním (AF) jsme upřednostňovali vlastní nastavení hry. Pokud měla karta problémy, či AA nebo AF nešlo nastavit, změna nastavení proběhla v ovladačích.
3DMark05 a 3DMark06
Známé benchmarky určené k měření grafického výkonu sestav. Jejich vypovídací hodnotu snižuje zejména to, že neexistuje žádná hra založená na stejném enginu. Výsledky tedy berte s rezervou, na druhou stranu si uděláme první obrázek o tom, jak si grafické karty povedou.
3DMark05 je jednoznačně výhrou pro ATI. Radeon X1650XT nemá konkurenci a Radeon X1650PRO dosahuje téměř stejného výkonu jako dražší GeForce 7600GT. GeForce 7300GT dosahuje velice slušného výsledku, naopak zklamáním je výkon jediné 512MB karty.
Novější benchmark je pro ATI mnohem těžší sousto. Radeon X1650XT vyhrává jen s nepatrným náskokem, na PRO verzi se drápe nejlevnější karta testu v podobě 7300GT.
X3: Reunion
X3 je skvěle graficky zpracovaný simulátor vesmírného života. Obrovský vesmír odkrývá nevídané možnosti obchodování a boje. Ačkoliv první verze hry vyšla v říjnu roku 2005, němečtí Egosoft navrhli grafický X³ Reality Engine tak výborně, že udivuje kvalitou textur ještě dnes. Každá vesmírná loď, postava i planeta používá detailní textury, díky nimž se hra stále řadí mezi ty náročnější.
Benchmark této hry je navíc zdarma a otestovat si svou sestavu je více než jednoduché. Stačí si stáhnout video demoverzi a posléze se už jen kochat pohledem na živoucí „nekonečný“ vesmír.
I v druhém testu ukazuje Radeon X1650XT všem svým konkurentům záda. Golden Sample od Gainwardu ukazuje velice solidní výsledky (vzhledem ke své ceně). V nižším rozlišení a bez Anti-Aliasingu ukazuje růžky druhý karta ATI, ovšem při nejnáročnějším testu se výkonem propadá i za GeForce 7300GT.