Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test grafických karet z nižšího mainstreamu

25.1.2007, Petr Papež, recenze
Test grafických karet z nižšího mainstreamu
Rádi hrajete hry, ale nejsou peníze? Podíváme se na 7 karet s cenou od 2700 do 4300 Kč s DPH. Jak bude nejlevnější GeForce 7300GT konkurovat nejvýkonnějším GeForce 7600GT a Radeon X1650XT? Která karta má nejlepší poměr cena/výkon? Má význam 512 MB paměti?

FarCry



FarCry se stejně jako X3: Reunion řadí mezi starší hry, první verze hry byla na světě už v roce 2004. Vývoj FarCry je poměrně zajímavý. Hru pohání vynikající CryENGINE vyvinutý jako technologické demo pro nVidii. Crytek se rozhodl tento engine vylepšit a vytvořil hru, která se stala tehdejším synonymem pokročilé grafiky, FarCry.

Vývoj se nezastavil a nejnovější dostupná verze CryENGINE 1.3 přináší do FarCry zejména podporu HDR renderingu. CryENGINE 2 bude základem pro další hru od Cryteku, Crysis.








V nižších rozlišeních je vidět náskok karet nVidia, jedinou výjimkou je 512MB karta. Ta si s přehledem drží svůj poslední post. GeForce 7600GT poráží Radeon X1650XT téměř ve všech testech, Radeon X1650PRO sice ve většině testů poráží GeForce 7600GS, ale na Golden Sample nestačí ani omylem.








Ve vyšších rozlišeních stojí za pozornost výkon GeForce 7300GT, která se může pořádně opřít o své DDR3 paměťové čipy. Trápení Radeonu X1650PRO pokračuje. Její rychlé paměti pomůžou s Anti-Alisingem, ale výkon GPU je příliš krátký na hraní s HDR.


Quake IV



Dalo by se říci nástupce klasiky, zatímco Quake 3 se omezil víceméně na multiplayer a singleplayer byl potlačen do pozadí, Q4 obsahuje poměrně masivní kampaň. I tentokrát se musíte na základně na Marsu probít přes hordy chodících i létajících mimozemšťanů prapodivných tvarů.

Jedna z mála her používající API OpenGL (API je v angličtině „Application Programming Interface“, do češtiny by se přeložilo jako „Rozhraní pro programování aplikací“). DOOM III engine vznikal přepsáním Quake 3 enginu Johnem Carmackem. Z původního Q3 enginu příliš nezbylo, ve verzi pro XBox 360 se dokonce jedná o Direct3D 9 rozhraní.

OpenGL rozhraní vždy více sedělo grafickým kartám nVidia, pojďme se podívat, jak si s mimozemšťany poradí grafické karty obou táborů.



První test, ve kterém se GeForce 7600GS 512MB odlepila ode dna tabulky. Nahradil ji, poněkud překvapivě, Radeon X1650PRO. GeForce 7300GT podává vynikající výkon a drží si druhou příčku.




Je vidět, že OpenGL ATInám opravdu nesluší. Radeon X1650XT je ve středu testovaného pole, což není místo, kde bychom ji hledali.





Zapnutí AA a AF napomáhá kartám s rychlými pamětmi dostat se ze spodních příček. GeForce 7300GT poráží všechny karty, až na výkonnostního krále v tomto segmentu, GeForce 7600GT.


Call of Duty 2



Nejoblíbenější multiplayerová akce z pohledu první osoby, která vystrnadila předchozího krále, Counter-strike. CoD2 je zasazen stejně jako první díl, do neustále omílaného tématu druhé světové války. Pravidla jsou stejná jako u většiny jiných 3D akcí z pohledu první osoby - zastřelit všechno, co nosí jinou barvu uniformy než Vy.

Grafický engine byl odvozen z enginu Quake 3 a stejně jako v případě DOOM III enginu nezůstal kámen na kameni. Základní rozdíl je odlišný render, zatímco Q3 používá OpenGL, CoD2 aplikovalo DirectX 3D. To umožnilo aplikovat některé efekty jako dynamická světla či bloom (podobný grafický efekt jako HDR).








Timedemo z vylodění v Normandii je velice náročné a dává grafickým kartám opravdu zabrat. V popředí soupeří GeForce 7600GT s Radeonem X1650XT, za nimi se drží GeForce 7600GS GS a ve spodní části tabulky se střídají zbylé 4 karty. Výjimkou je nejnáročnější test, kdy se GeForce 7300GT vyhoupla na druhou výkonnostní příčku.