>
>
>
>
>
>
>
>
Test grafických karet z nižšího mainstreamu
25.1.2007, Petr Papež, recenze
Rádi hrajete hry, ale nejsou peníze? Podíváme se na 7 karet s cenou od 2700 do 4300 Kč s DPH. Jak bude nejlevnější GeForce 7300GT konkurovat nejvýkonnějším GeForce 7600GT a Radeon X1650XT? Která karta má nejlepší poměr cena/výkon? Má význam 512 MB paměti?
Kapitoly článku:
- Test grafických karet z nižšího mainstreamu
- Gainward 7600GS GS a 7600GT, Asus X1650PRO a X1650XT
- Metodika, 3Dmark05/06, X3
- FarCry, Quake IV, Call of Duty 2
- F.E.A.R. EP, R6:Vegas, Battlefield 2142
- NfS:Carbon, TES4:Oblivion
- Dark Messiah of Might and Magic, Company of Heroes
- Přetaktování, Spotřeba, Teploty
- Poměr cena/výkon a vyhlášení vítěze testu
Dark Messiah of Might and Magic
Druhé a novější RPG v našem testu. Ačkoliv se jedná o akční RPG bez širokých nastavení charakteru či schopností, pobaví hráče akčních her stejně dobře jako hráče hardcore RPG. Možností zabít protivníka je slušná řádka, od klasických zbraní, přes magii, házení předmětů, napichování na bodce až po zkopávání z útesů či vrhání do ohně. Většina příběhu se odehrává v interiérech, což je zajisté škoda. Engine podává nádherné výsledky své práce nejen v tunelech a vnitřcích budov, ale i v rozlehlých chrámech či městech. Dvě měřené lokace (portál a interiér, neboli hala) probíhají v poslední úrovni, exteriér je měřen během jedné z mnoha „jeskynních“ úrovní, kdy puklinou do jeskyně proudí paprsky osvětlující starobylý chrám.
Hra používá Source engine ze hry Half-life 2. Francouzští Arkane Studios, tvůrci povedeného Arx Fatalis, si ho licencovali, upravili a jali se vývoje singleplayeru. Multiplayer obstarali Kuju Entertainment. Source engine je přesným opakem her založených na OpenGL, vždy více seděl grafickým kartám kanadského výrobce ATI. Nebo ho snad Arcane Studios upravili natolik, že karty nVidia převezmou velení nad tímto sektorem?
Karty ATI obsazují první a poslední příčku, ani 7600GS 512MB nezůstává příliš pozadu. Hra je celkové plynulá téměř na všech kartách při zachování vynikající kvality obrazu.
Kampak asi vede onen portál? Že by na planinu Oblivion? To asi stěží, ale karty ATI mají jasno. Jestli jim v RPG hrách něco jde, pak jsou to portály. Škoda, že není 3D staré Diablo II, tam by si karty ATI užily (pamatujete druhý Act, že?). Celkově je scéna poměrně náročná, dvě postavy, efekt HDR z oken či oranžový portál se „Skull of shadow“ na podstavci před portálem.
Source engine stále více sedí ATInám, přesto se karty nVidia nemají zač stydět. Hru si zahrajete kolem 25FPS na většině karet s vysokými detaily a nějakým efektem, ať HDR, Bloom nebo s aktivním AA/AF.
Company of Heroes
Pro příznivce strategií máme radostnou zprávu: konečně tu máme v testech RTS (RealTime Strategy) s úchvatným technologickým zpracováním! Grafickou část hry zpracovává Essence Engine, který vytvořili sami autoři, Relic Entertainment. Jeho schopnosti sahají až k prozatím u RTS nevídaným chuťovkám jako je HDR, dynamická světla a stíny či normálové mapování. Pohyb částic, objektů a zbytek fyzikálních efektů servíruje Havoc engine 3.
V CoH hrajete za jednotku vojáků známou pod jménem Able Company, se kterou projdete od první mise v Normandii (co jiného než vylodění v Den D, že?) až po závěrečnou bitvu u Chambois.
Hra je hratelná na všech kartách s maximálními detaily pouze do rozlišení 1024x768, na 1600x1200 hru utáhne nad 25FPS pouze X1650XT. Hra více spoléhá na výpočetní výkon jádra a paměti nechává vlažné. Kvůli tomuto faktu 7300GT obsadila předposlední příčku. Hru nejlépe zvládá výše jmenovaný Radeon X1650XT.