Test Radeonu R9 285 v CrossFire (XDMA)
28.5.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Po testování GeForce GTX 960 v SLI zapojení se dnes podíváme do tábora konkurence, tedy AMD a jejich Radeonů R9 285 v zapojení CrossFire (XDMA). Bude pro nás CrossFire lepší volbou než SLI? No uvidíme!
Kapitoly článku:
V jednom z našich předchozích článků GTX 960 SLI vs GTX 980: Davidové proti Goliášovi jsme se zaměřili na testování grafických karet Nvidia v zapojení SLI. Tehdy se proti GeForce GTX 980 postavila dvojice grafických karet GeForce GTX 960 a po pravdě nedopadla nijak zvlášť oslnivě. Nárůsty snímková frekvence byly sice velmi zajímavé, ale testované hry často trpěly poruchami plynulosti pohybu, jako je stuttering nebo micro-stuttering. Jestli nás podobný problém s plynulostí čeká také u grafických karet od společnosti AMD se přesvědčíme právě dnes.
Na rozdíl od grafických karet Nvidia, které používají ke svému propojení SLI můstek, AMD u svých novějších karet žádné můstky nepoužívá a veškerá komunikace mezi jednotlivými grafickými kartami v CrossFire zapojení probíhá za pomocí PCIe sběrnice. AMD toto řešení nazývá XDMA a ti zvídavější z vás si můžou o této technologii přečíst něco podrobnějšího v našem starším článku Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou.
Mezi SLI a CrossFire už asi mnoho dalších rozdílů nenajdete a snad by bylo pouze dobré se zmínit o funkci Frame Pacing, která je součástí ovladače grafické karty a má za úkol správné časování a zobrazování snímků na monitoru počítače z vícero grafických karet tak, aby nedocházelo k micro-stutteringu. Nvidia má ve svých ovladačích samozřejmě funkci podobnou (a měla ji dokonce i dříve) s názvem Frame Metering. Dnešní testy tedy budou převážně o tom, zda dvojice Radeonů R9 285 bude výkonnější než dvojice GTX 960 a také, jak úspěšně zafungují funkce Frame Pacing a Frame Metering v boji proti micro-stutteringu.
Dnes budeme testovat dvojici grafických karet MSI R9 285 Gaming 2G zapojených do CrossFire.
Na rozdíl od grafických karet Nvidia, které používají ke svému propojení SLI můstek, AMD u svých novějších karet žádné můstky nepoužívá a veškerá komunikace mezi jednotlivými grafickými kartami v CrossFire zapojení probíhá za pomocí PCIe sběrnice. AMD toto řešení nazývá XDMA a ti zvídavější z vás si můžou o této technologii přečíst něco podrobnějšího v našem starším článku Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou.
Mezi SLI a CrossFire už asi mnoho dalších rozdílů nenajdete a snad by bylo pouze dobré se zmínit o funkci Frame Pacing, která je součástí ovladače grafické karty a má za úkol správné časování a zobrazování snímků na monitoru počítače z vícero grafických karet tak, aby nedocházelo k micro-stutteringu. Nvidia má ve svých ovladačích samozřejmě funkci podobnou (a měla ji dokonce i dříve) s názvem Frame Metering. Dnešní testy tedy budou převážně o tom, zda dvojice Radeonů R9 285 bude výkonnější než dvojice GTX 960 a také, jak úspěšně zafungují funkce Frame Pacing a Frame Metering v boji proti micro-stutteringu.
Dnes budeme testovat dvojici grafických karet MSI R9 285 Gaming 2G zapojených do CrossFire.
Proti této dvojici se postaví náš dobře známý tandem grafických karet zapojených do SLI z článku GTX 960 SLI vs GTX 980: Davidové proti Goliášovi:
MSI GTX 960 Gaming 2G
MSI GTX 960 Gaming 100ME
Parametry a způsob zapojení všech grafických karet použitých v testech jsou shrnuty v následující tabulce:
Parametry | MSI R9 285 Gaming 2G | MSI R9 285 Gaming 2G | MSI GTX 960 Gaming 100E | MSI GTX 960 Gaming 2G |
Zapojení CrossFire/SLI | Master | Slave | Master | Slave |
Stream procesorů | 1792 | 1792 | 1024 | 1024 |
TMU | 112 | 112 | 64 | 64 |
ROPs | 32 | 32 | 32 | 32 |
GPU frekvence | 954 MHz* | 954 MHz | 1342 MHz* | 1329 MHz |
VRAM | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
VRAM velikost | 2048 MB | 2048 MB | 2048 MB | 2048 MB |
Typická spotřeba | 190 W | 190 W | 120 W | 120 W |
Orientační cena | 6 049,- | 6 049,- | 6 124,- | 5 842,- |
* reálná frekvence CF/SLI zapojení při našich testech