Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
16.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?
Kapitoly článku:
- Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
- Sapphire Radeon X1900GT 256MB
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - fillrate, pixel a vertex shadery
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R.
- Testy - NFS: Most Wanted, Oblivion
- Testy - Chronicles of Riddick, Quake 4
- Tváří v tvář: Radeon X1900GT vs. GeForce 7900GT
- Přetaktování, teploty a hluk
- Závěr
Testovací sestava
K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Tento procesor sice již není to nejlepší, co lze na trhu sehnat, což je vidět i na některých testech, ve kterých je grafika limitována (např. Far Cry či Battlefield 2 v nastavení bez zapnutého FSAA):
Testovací sestava | |
Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI) |
Procesor | Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2) |
Paměti | 2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5) |
Grafická karta | Sapphire Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB) |
Sapphire Radeon X1800GTO (12x1, 500/500, 256-bit, 256MB) | |
Sapphire Radeon X1800XT (16x1, 625/700, 256-bit, 512MB) | |
Sapphire Radeon X1900GT (12x3, 575/600, 256-bit, 256MB) | |
Sapphire Radeon X1900XT (16x3, 625/725, 256-bit, 512MB) | |
Leadtek GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB) | |
MSI GeForce 7600GT (12x1, 550/700, 128-bit, 256MB) | |
ASUS GeForce 7900GT (24x1, 450/660, 256-bit, 256MB) | |
Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | 84.21_forceware_winxp2k_english_whql |
6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_30895 |
V tabulce vidíte i hlavní parametry karet, které se účastnily testu. Jen co se týče grafů, rád bych zdůraznil, že tmavou oranžovou jsou v nich zaneseny karty ATi, zatímco zelená patří nVidii. Tmavou modrou jsem vyznačil testovaný Radeon X1900GT.
Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.
ATi Catalyst 6.4
- Catalyst A.I.: Standard*
- Mipmap Detail Level: Quality
- Wait for Vertical Refresh: Always Off
- Smartshader Effects: None
nVidia ForceWare 84.21
- Výkonnost systému: Kvalita
- Vertikální synchronizace: Vyp.
- Nutit mipmapy: žádná
- Konformní uchycení textury: Zap.
- Trilineární optimalizace: Zap.
- Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
- Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
- Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
- Antialiasing s průhledností: Vyp.
- Trojité vyrovnávaní: Vyp.
- Negativní odklon LOD: Povolit
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:
Použité testy | |
- syntetické | 3DMark03 (patch 3.6.0) |
3DMark05 (patch 1.2.0) | |
3DMark06 (patch 1.0.2) | |
AquaMark3 | |
- DirectX | Far Cry (patch 1.32, Research) |
Battlefield 2 (Gulf of Oman) | |
Serious Sam 2 (Branchester) | |
F.E.A.R. (default) | |
Need For Speed: Most Wanted | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | |
- OpenGL | Quake 4 (guru5) |
The Chronicles of Riddick (panoptical02) |
Několika slovy se zmíním o metodice testování. Teoretické testy, tedy 3DMark03, 3DMark05 a 3DMark06 jsou jasné. I verze, která se dá stáhnout ze stránek FutureMarku zdarma, obsahuje přímočarou metodu získání základního skóre a právě to je samozřejmě zaneseno do grafů. AquaMark3 je na tom naprosto stejně.
Hry Far Cry, Chronicles of Riddick a Quake 4 byly testovány přes utilitu Bench'emAll, která nabízí celou řadu nastavení včetně snadného výběru testovací mapy (použity byly Research, Panoptical, resp. guru5). Přímo z menu byl testován F.E.A.R. a na ostatní testy byly použity různé utility (Serious Sam 2 ze serveru Guru3D, k otestování Battlefield 2 posloužilo demo od Dušana Šimonoviče a NFS Most Wanted jsme testovali přes FRAPS).
Nově jsem zařadili test ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion, která je momentálně graficky nejpropracovanější hrou vůbec. Nastavení jsme nezvolili naprosto maximální jako u ostatních titulů, ale některé detaily byly staženy (např. Tree Fade, Grass Distance, Exterior Shadows na 50% a Self Shadows a Shadows on Grass vypnuty). Testováno bylo ve dvou různých prostorách - "Dungeon" značí kamenné chodby a haly podzemí, zatímco "Woods" jsou lesní plochy. Jak uvidíte, výsledky se hodně různí.
Protože Oblivion neobsahuje žádný oficiální benchmark, bylo nutné ho testovat ručně přes Fraps. Každé měření jsem prováděl 3x a výsledek zprůměroval, takže odchylka by měla být jen minimální. Testované úseky jsou asi 25-30-sekundové a vybraná místa poměrně graficky náročná. Více již v testech samotných.a