Testovali jsme betu Star Wars: Battlefront
14.10.2015, Pavel Šantrůček, recenze
V rámci otevřené beta verze hry Star Wars: Battlefront bylo možné si ji od 8.10. zdarma stáhnout a vyzkoušet po dobu 4 dnů. A protože jde o dlouho očekávanou novinku, jež zaujme i po grafické stránce, rovnou jsme v ní změřili výkon několika grafických karet.
Počítačová hra Star Wars: Battlefront je založena herním engine Frostbite 3 společnosti DICE, který je pověstný svou výbornou optimalizací pro grafické karty, a to jak společnosti AMD, tak i společnosti Nvidia. Ostatně o tom se hned přesvědčíte v našich testech. Engine hry využívá grafické API DirectX 11(.1) a spadá (respektive teprve bude spadat) do programu Gaming Evolved společnosti AMD.
Musíme říci, že ačkoliv se nám grafická stránka Star Wars Battlefront líbila, dnešní článek nebude ani tak o grafice či samotné hratelnosti, to si necháme až na oficiální vydání hry (v druhé polovině listopadu), ale především o výkonu. Výkon grafických karet nás tedy dnes bude zajímat především a snad i vy si díky našim testům uděláte alespoň hrubou představu o tom, jak si váš herní počítač s touto hrou poradí.
Pro naše testy jsme zvolili misi pro jednoho hráče Survival Mission on Tatooine, kde jsme našli testovací úsek o celkové délce 105 sekund. Tímto úsekem jsme pak následně „prohnali“ všechny grafické karty, které jsme měli v době uvolnění otevřené beta verze k dispozici.
Grafické nastavení bylo zvoleno na předvolbu ULTRA a testováno v rozlišení 1980x1080, 2560x1440 a 3840x2160 pixelů. V rozlišení 3840x2160 (4K) byly z pochopitelných důvodů testovány pouze grafické karty výkonnější a v tomto rozlišení byl také úplně vypnut anti-aliasing (FXAA), čímž jsme dosáhli také jednoznačně nejkvalitnějšího obrazu. A jak tedy naše testy dopadly?
Grafické karty Radeon R9 290X společně s GeForce GTX 980 podle očekávání v tomto testu zvítězily a žádné překvapení se nekoná. Trochu hůře však dopadla grafická karta GTX 960 proti Radeonu R9 380, což je poměrně zajímavý fakt.
Na chvostu zůstala grafická karta Radeon R7 370, a tak zvěsti o tom, že tato počítačová hra hojně těží z barevné delta komprese, kterou Radeon R7 370 nedisponuje, se zdají být pravdivé.
Pohled na frame times a výsledky směrodatných odchylek variability a stutteringu ukazují, že ačkoliv je Star Wars Battlefront ve stádiu beta, tato hra je opravdu dobře optimalizovaná a po nějakém stutteringu téměř nejsou nikde ani stopy.
Grafické karty Radeon R9 290X i GeForce GTX 980 byly po celou dobu testu vytíženy téměř na maximum, snad jen u Radeonu by se ještě nějaké ty drobné rezervy najít daly. S největší pravděpodobností by tedy případný patch hry na DirectX 12 příliš mnoho výkonu hře nepřidal, samozřejmě za předpokladu, že by nepřinesl ještě nějaké další efekty navíc.
Posledním grafem je průběh vytížení procesoru a jak sami můžete vidět, i zde jsou na tom oba výrobci grafických karet stejně či podobně.
Takto dopadly naše předběžné testy této očekávané počítačové hry. Bohužel jsme zrovna neměli k dispozici úplně všechny grafické karty, které bychom v našich testech rádi viděli, ale i tak jsme si mohli udělat obrázek o hardwarové náročnosti Star Wars Battlefront. Ať už jste nebo nejste fanoušky hvězdných válek a podle toho budete také Star Wars Battlefront posuzovat, tato hra se velmi pravděpodobně stane úspěšným titulem a pokud se rozhodnete si ji pořídit, vaše herní "železo" nebude třeba posílit.
Musíme říci, že ačkoliv se nám grafická stránka Star Wars Battlefront líbila, dnešní článek nebude ani tak o grafice či samotné hratelnosti, to si necháme až na oficiální vydání hry (v druhé polovině listopadu), ale především o výkonu. Výkon grafických karet nás tedy dnes bude zajímat především a snad i vy si díky našim testům uděláte alespoň hrubou představu o tom, jak si váš herní počítač s touto hrou poradí.
Pro naše testy jsme zvolili misi pro jednoho hráče Survival Mission on Tatooine, kde jsme našli testovací úsek o celkové délce 105 sekund. Tímto úsekem jsme pak následně „prohnali“ všechny grafické karty, které jsme měli v době uvolnění otevřené beta verze k dispozici.
Grafické nastavení bylo zvoleno na předvolbu ULTRA a testováno v rozlišení 1980x1080, 2560x1440 a 3840x2160 pixelů. V rozlišení 3840x2160 (4K) byly z pochopitelných důvodů testovány pouze grafické karty výkonnější a v tomto rozlišení byl také úplně vypnut anti-aliasing (FXAA), čímž jsme dosáhli také jednoznačně nejkvalitnějšího obrazu. A jak tedy naše testy dopadly?
Rozlišení 1920x1080
Star Wars Battlefront beta 1920x1080 | FXAA HIGH | ULTRA | |||||
GPU | GPU clock | VRAM clock | Driver | FPS | % |
Sapphire R9 290X TRI-X 4GB | 1040 MHz | 5200 MHz | 15.9.1 | 99,1 | 100 % |
Gigabyte GTX 980 4GD | 1227 MHz | 7012 MHz | 358.50 | 96,6 | 97 % |
Sapphire R9 380 2G D5 ITX | 980 MHz | 5600 MHz | 15.9.1 | 68,8 | 69 % |
Gigabyte GTX 960 WNF2OC | 1380 MHz | 7012 MHz | 358.50 | 57,3 | 58 % |
Gigabyte GTX 950 Xtreme 2GD | 1468 MHz | 7000 MHz | 358.50 | 53,7 | 54 % |
Sapphire Nitro R7 370 4G | 985 MHz | 5600 MHz | 15.9.1 | 45,8 | 46 % |
Rozlišení 2560x1440
Star Wars Battlefront beta 2560x1440 | FXAA HIGH | ULTRA | |||||
GPU | GPU clock | VRAM clock | Driver | FPS | % |
Sapphire R9 290X TRI-X 4GB | 1040 MHz | 5200 MHz | 15.9.1 | 68,3 | 100 % |
Gigabyte GTX 980 4GD | 1227 MHz | 7012 MHz | 358.52 | 63,3 | 93 % |
Sapphire R9 380 2G D5 ITX | 980 MHz | 5600 MHz | 15.9.1 | 47,2 | 69 % |
Gigabyte GTX 960 WNF2OC | 1380 MHz | 7012 MHz | 358.50 | 38,0 | 56 % |
Gigabyte GTX 950 Xtreme 2GD | 1468 MHz | 7000 MHz | 358.50 | 35,2 | 51 % |
Sapphire Nitro R7 370 4G | 985 MHz | 5600 MHz | 15.9.1 | 32,5 | 48 % |
Rozlišení 3840x2160
Star Wars Battlefront beta 3840x2160 | FXAA Vypnuto | ULTRA | |||||
GPU | GPU clock | VRAM clock | Driver | FPS | % |
Sapphire R9 290X TRI-X 4GB | 1040 MHz | 5200 MHz | 15.9.1 | 37,8 | 100 % |
Gigabyte GTX 980 4GD | 1227 MHz | 7012 MHz | 358.50 | 33,9 | 90 % |
Grafické karty Radeon R9 290X společně s GeForce GTX 980 podle očekávání v tomto testu zvítězily a žádné překvapení se nekoná. Trochu hůře však dopadla grafická karta GTX 960 proti Radeonu R9 380, což je poměrně zajímavý fakt.
Na chvostu zůstala grafická karta Radeon R7 370, a tak zvěsti o tom, že tato počítačová hra hojně těží z barevné delta komprese, kterou Radeon R7 370 nedisponuje, se zdají být pravdivé.
Pohled na frame times a výsledky směrodatných odchylek variability a stutteringu ukazují, že ačkoliv je Star Wars Battlefront ve stádiu beta, tato hra je opravdu dobře optimalizovaná a po nějakém stutteringu téměř nejsou nikde ani stopy.
Grafické karty Radeon R9 290X i GeForce GTX 980 byly po celou dobu testu vytíženy téměř na maximum, snad jen u Radeonu by se ještě nějaké ty drobné rezervy najít daly. S největší pravděpodobností by tedy případný patch hry na DirectX 12 příliš mnoho výkonu hře nepřidal, samozřejmě za předpokladu, že by nepřinesl ještě nějaké další efekty navíc.
Posledním grafem je průběh vytížení procesoru a jak sami můžete vidět, i zde jsou na tom oba výrobci grafických karet stejně či podobně.
Takto dopadly naše předběžné testy této očekávané počítačové hry. Bohužel jsme zrovna neměli k dispozici úplně všechny grafické karty, které bychom v našich testech rádi viděli, ale i tak jsme si mohli udělat obrázek o hardwarové náročnosti Star Wars Battlefront. Ať už jste nebo nejste fanoušky hvězdných válek a podle toho budete také Star Wars Battlefront posuzovat, tato hra se velmi pravděpodobně stane úspěšným titulem a pokud se rozhodnete si ji pořídit, vaše herní "železo" nebude třeba posílit.
Testovací sestava | |
Procesor | Intel Core I7-4790k 4400 MHz |
Základní deska | Asus Maximus VII RANGER, Intel Z97 |
RAM | Kingston HyperX Fury, 16GB (2x8GB) DDR3 1866 |
SSD | Kingston SSDNow V300 - 120GB |
Operační systém | Windows 10 (64-bit) |
Monitor | Samsung U32E850R (32", 4K) |