Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

TNT2 na kartě od Leadtek

30.4.1999, Vít Zatloukal, recenze
TNT2 na kartě od Leadtek
Druhá generace TNT - rychlejší a kvalitnější
Ještě se pomalu ani nepřestalo mluvit o grafickém čipu Riva TNT od nVidia jako o novince a už je tu jeho následovník - TNT2. Zlé jazyky tvrdí, že je to jenom o něco rychlejší TNT (díky přechodu z 0,35 na 0,25 mikronu), což sice není daleko od pravdy, ale TNT2 má přece jen oproti TNT něco navíc. Především je to podpora AGP 4x a podpora textur až do velikosti 2048x2048 bytů (Voodoo3 podporuje textury pouze do 256x256 bytů). Základní charakteristiky jsou následující:
  • 128-bitové 2D/3D jádro s frekvencí 125 - 150 MHz
  • druhá generace 128-bitové TwiN Texel architektury
  • 9 milionů trojúhelníků za sekundu
  • Max. rozlišení 2046x1536
  • 16/32-bitové vykreslování
  • 32-bitový Z/stencil buffer
  • 300MHz RAMDAC
  • 2048x2048 textury
  • Podporuje TV výstup (NTSC/PAL)
  • Podporuje digitální výstup pro ploché panely
  • Rozhraní Direct3D/OpenGL
WinFast S320 II

Konkrétní frekvenci samotného čipu a pracovní frekvenci pamětí ponechává nVidia na výrobci grafické karty, čip TNT2 by měl pracovat v rozmezí 125MHz až 175MHz, paměti od 140MHz do 200MHz (podle typu). Novinkou TNT2 čipu je podpora digitálního výstupu, který se uplatní ve spojení s LCD monitory.

NVidia se novým čipem nezaměřuje jen na maximální výkon ve hrách, ale i na kvalitu obrazu v 2D i 3D oblasti. TNT2 sice podporuje 2D rozlišení až 2046x1536, při rozlišení nad 1600x1200 však už je obraz mírně neostrý. Ovšem TNT2 není profesionální 2D čip, stejně jako Voodoo3, s kterým bude asi nejčastěji srovnáván, coby přímým konkurentem. Ve 2D oblasti jsou rozdíly mezi všemi nově se objevujícími konkurenty opravdu minimální (Voodoo3 3000/3500 má maličkou výhodu v rychlejším, 350MHz RAMDAC převodníku).

Podstatně větší rozdíly jsou v 3D, jak co do kvality obrazu, tak do výkonu. Díky 32-bitovému vykreslování a texturám až do velikosti 2048x2048 je obraz TNT2 výrazně lepší než Voodoo3 (viz. Anand's hardware). Problém je ale v tom, že zatím jen málo her používá textury větší než 256x256 (vývojáři berou jako standard 3dfx) a rozdíl mezi 32-bitovým a 16-bitovým vykreslováním není v dnešních hrách také moc patrný. Prvními hrami, které používají textury větší než 256x256 budou Quake3 Arena a Unreal Tournament.

Rozdíl mezi TNT2 a Voodoo3 je i v rychlosti v 3D hrách. Velmi podrobné benchmarkové testy najdete na Anand's hardware. V testech byly použity procesory Pentium III 500, Pentium II 400, Pentium II 266, Celeron 333 a Celeron 266 na deskách Abit BX6 resp. ZM6, čip TNT2 byl na kartě Leadtek WinFast S320 II. Výkonnostně se TNT2 řadí hned za Voodoo3 3000, který je v současnosti asi nejrychlejší. Zajímavé je, že s pomalejším procesorem ztrácí se TNT2 propadá až za pomalejší Voodoo2 2000 a dokonce i Voodoo2 SLI (všechny výsledky jsou měřeny při 16-bitovém vykreslování). Ovladače TNT2 jsou přece jen méně vyzrálé než Voodoo3, takže je možné, že s finální verzí se bude výsledek mírně odlišovat. Potenciál TNT2 je zřetelný na Pentium III 500 ve vysokých rozlišení, zejména v Direct3D (Shogo), kdy překonává i Voodoo3 3000. Bohužel v nižším rozlišení a zejména na pomalejším procesoru se pořadí obrací.

Z hlediska parametrů jsou výhody na straně TNT2 (32-bitové vykreslování, podpora 32MB paměti a větších textur), projeví se ale až s novými hrami, zatím je králem stále 3dfx a jeho Voodoo3.

Podle Anand's hardware
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.